×

هیچ مسئول استانی درخواست تزریق واکسن نکرده است

  • کد خبر: 173381
  • 2 اردیبهشت 1400
  • رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه تاکنون هیچ مسئول استانی درخواست تزریق واکسن نکرده است، گفت: برای کاهش شیوع ویروس باید مجددا محدودیت های آبان ماه سال ۹۹ اعمال شود.
    هیچ مسئول استانی درخواست تزریق واکسن نکرده است
  • محمدحسین صومی عصر چهارشنبه (اول اردیبهشت) در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت در خصوص عدالت در سلامت اظهار کرد: عدالت در سلامت یکی از پایه های بهداشت و درمان است و باید بعد از اتمام و ریشه کنی کرونا صاحبان فکر و اندیشه، عدالت در سلامت را تعریف کنند.

    وی ادامه داد: چرا کشوری که واکسن کرونا را تولید کرده به خود حق می‌دهد که به دیگران واکسن ندهد؟ حتی در کشور ما در برخی استان‌ها به خاطر افرایش نیاز به اکسیژن، دستور عدم خروج اکسیژن از استان خود را صادر کرده اند در حالیکه هیچ کس بررسی نکرده که در کدام استان نیاز به اکسیژن بیشتر است.

    تشریح آخرین وضعیت شیوع کرونا در آذربایجان شرقی

    وی در تشریح آخرین وضعیت شیوع کرونا در آذربایجان شرقی گفت: تا صبح امروز(چهارشنبه) ۱۶۰۶ نفر در بیمارستان های استان بستری هستند که این عدد ۸ درصد بیشتر از آخرین تعداد ثبت شده در زمان پیک سوم این بیماری است.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: در حال حاضر ۳۰۴ بیمار در تخت های ویژه  و ۱۵۰ نفر نیز زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار دارند و در طول ۲۴ ساعت گذشته نیز ۳۰۶ نفر بستری شده اند و همچنین آخرین عدد فوتی نیز ۲۳ نفر است.

    تحویل واکسن به تعداد ۴۱۵۳۶ نفر در استان

    وی در رابطه با میزان واکسن‌های وارد شده به استان و همچنین تعداد واکسن تزریق شده در استان نیز خاطرنشان کرد: تاکنون برای ۴۱۵۳۶ نفر واکسن تحویل داده شده است که از این تعداد به ۱۱۱۹۰ نفر  واکسن اسپوتنیک وی، ۵۲۸۶ نفر واکسن سینوفارم، ۲۱۱۰ نفر واکسن بهارات و ۲۲۹۵۰ نفر نیز آسترازنکا تحویل داده شده است.

    وی ادامه داد: واکسن اسپوتنیک وی برای کادر درمان و بهداشت، نظام پزشکی، اورژانس ۱۱۵، سالمندان در حال نگهداری در مراکز سالمندی، جانبازان معرفی شده از سوی بنیاد شهید، کارکنان آرامستان‌ها، کادر آزمایشگاهی و پزشکی قانونی و همچنین واکسن سینوفارم نیز به تعداد محدود به کادر درمان، پاکبانان و بیماران خاص اعم از (دیالیزی، پیوندی، سرطان‌ها با بیماری فعال، بیماران هموفیلی و تالاسمی ماژور، ام اس و پروانه‌ای) تزریق شده است.

    صومی اضافه کرد: واکسن بهارات برای کادر بهداشت و درمان باقی مانده و همچنین واکسن آسترازنکا نیز علاوه بر از کادر بهداشت و درمان برای جانبازان و برخی از اعضای نظام پزشکی تزریق شده است.

    وی افزود: ۷۰ درصد واکسن کادر بهداشت و درمانگ دولتی و زیر نظر نظام پزشکی، تزریق شده است و بعد از اتمام دوره اول، برای گروه دوم نیز واکسن درخواست کرده‌ایم.

    جلوگیری از انتقال تزریق واکسن به اشخاص غیر اولویت دار

    وی در خصوص حفظ و نگهداری از واکسن و همچنین صیانت از گروه های دارای اولویت تزریق واکسن تاکید کرد: بر اساس سند ملی واکسیناسیون از روز اول دقت در انتخاب افراد و همچنین در حفظ، نگهداری و صیانت از واکسن و سرعت در انتقال واکسن در کمترین زمان ممکن در دستورکار ما قرار گرفت و سرعت انجام گرفت به طوریکه تاکنون هیچ کدام از  افراد صاحب قدرت در استان اعم از امام جمعه، استاندار، فرماندار، شهردار و … تقاضای تزریق واکسن نکرده اند.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی در خصوص یک مورد تخلف انجام شده در تزریق واکسن گفت: تنها یک مورد تخلف داشتیم که یکی از کادر درمان واکسن فرد دیگری را که ظاهرا قصد تزریق نداشت، به پدر خود تزریق کرده بود که بعد از مشخص شدن این تخلف، متخلفین موقتا به مدت سه ماه اخراج شده اند تا پرونده بررسی شود. لذا به هیچ عنوان امکان جایگزینی نفرات در تزریق واکسن وجود ندارد.

    وی ادامه داد: یک مورد هم در یکی از شهرستان ها اتفاق افتاده بود و فردی که از کارکنان خدمات شهری شهرداری بود، که بعد مشخص شد فرد مورد نظر به عنوان نیرو در غسال خانه قبرستان آن شهرستان کار می‌کرد.

    وی متذکر شد: حتی معاونین بنده که به عنوان پزشک در واحدهای بیمارستان به معالجه می‌پردازند، بعد از اینکه همه همکارانشان واکسن زدند، حاضر شدند واکسن تزریق کنند و خود بنده نیز در تاریخ ۲۸ اسفند سال ۹۹ بعد از همکارانم واکسن زدم.

    صومی در رابطه با میزان عوارض ناشی از واکسن کرونا نیز گفت: هر ماده‌ی خارجی که وارد بدن می ‌شود عوارض خواهد داشت و واکسن ها نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ در مورد واکسن آسترازنکا تنها عوارض مشاهده شده لخته شدن و کاهش پلاکت است البته این واکسن به وفور در غرب استفاده شده است.

    وی متذکر شد: هیچ واکسنی مسیر عادی واکسیناسیون- ازجمله فاز پست مارکتینگ- را طی نکرده است و علیرغم اینکه کل دنیا در مقابل ویروس کرونا زانو زدند، اما واکسن را در کمترین زمان ممکن تولید کردند که این یک افتخار است.

    وی ادامه داد: اگر هر فردی قصد ندارد که این واکسن(آسترازنکا) را تزریق کند، باید منتظر نوع بعدی واکسن باشد البته جامعه‌ی پزشکی معتقد است که بهترین نوع واکسن آن است که در دسترس باشد.

    خبرنگاران جزو گروه سوم واکسیناسیون هستند

    صومی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خبرنگاران نیز جزو گروه های اولویت دار برای تزریق واکسن محسوب می‌شوند، گفت: فعلا در حال واکسیناسیون گروه اول قرار داریم و خبرنگاران جزو گروه سوم هستند و علاوه بر خبرنگاران سایر مشاغل از جمله نیروی انتظامی، بانک ها و … بستگی به میزان مواجه با ویروس دارد.

    وی در خصوص آخرین وضعیت تولید واکسن ایرانی گفت: در این مورد اطلاعات دقیقی ندارم و آخرین اطلاعاتم همان مطالبی است که آقای دکتر رییسی روز شنبه در خبر ها اعلام کرد. البته تلاش می‌شود تا مرداد ماه واکسن های ایرانی وارد بازار شود.

    وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در پیک چهارم شیوع ویروس قرار داریم، ادامه داد: با توجه به اینکه ویروس ناشناخته بوده و برای اولین بار است که تمامی استان ها در حال افزایش هستند، انتظار داریم که بعد از اتمام دو هفته ابتدایی اردیبهشت ماه، وضعیت رو به کاهش باشد.

    تمامی محدودیت ها بخاطر مشکلات مربوط به اکسیژن است

    صومی در تشریح مشکلات مربوط به کمبود تخت در برخی بیمارستان ها از جمله در شهرستان ها تاکید کرد: در حال حاضر ۸ هزار تخت فعال در سطح استان داریم و هزار تخت دیگر نیز آماده کرده ایم تا در صورت نیاز استفاده شود اما مشکل اصلی ما تخت نیست بلکه موضوع اکسیژن است و محدودیت های مربوط به تخت ها به دلیل مشکل اکسیژن به وجود آمده است.

    وی ادامه داد: مصرف اکسیژن بیماران کرونایی به شدت بالا است و تنها محدودیت ما در این موضوع است و اکنون در وضعیتی قرارداریم که نمی توانیم از نقاهتگاه ها استفاده کنیم؛ البته بجز چند بیمارستان در بقیه‌ی بیمارستان ها مشکل اکسیژن نداریم و این چند مورد نیز به دلیل بدقولی شرکتی است که قرار بود به ما اکسیژن تحویل دهد.

    حال عمومی استاندار خوب است

    وی در خصوص آخرین وضعیت استاندار آذربایجان شرقی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در قرنطینه‌ی خانگی است نیز اظهار کرد: حال عمومی ایشان خوب است و امروز نیز تلفنی باهم صحبت کردیم و دو روز دیگر مجددا از ایشان تست خواهیم گرفت که در صورت منفی بودن، بعد از چند روز استراحت دوباره در محل کار خود حاضر خواهند شد و در این مدت نیز که در خانه حضور دارند، تمامی کارهای مربوط به استانداری را از خانه پیگیری می‌کنند؛ در مورد وضعیت آقای نوین(شهردار اسبق تبریز) تنها خبر ابتلای ایشان را شنیده ام و ظاهرا در تهران بستری هستند و اگر بیمارستانی را که در آن بستری هستند، مشخص شود، وضعیت ایشان را نیز پیگیر می‌شوم.

    لزوم اعمال مجدد محدودیت های آبان ماه سال ۹۹

    صومی با گلایه از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی خاطرنشان کرد: عملا به غیر از مشاغل، تعطیلی دیگری را اجرا نکرده ایم و تاکنون تمامی آمار و ارقام افزایشی است و دلیل اصلی انتشار گسترده‌ی ویروس در یک ماه گذشته مراودات متعدد و بی توجهی مردم است که موجب عادی انگاری ویروس شده است و متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی به شدت کاهش یافته است و اگر به محدودیت های آبان ماه سال ۹۹ برگردیم، شاهد کاهش انتشار ویروس خواهیم بود.

    وی در ادامه در خصوص میزان پاداش کرونایی کادر درمان خاطرنشان کرد: پاداش کرونا را به میزان مواجه با بیماران توزیع کرده ایم و طبیعتا میزان پاداشی که به کادر درمان بخش آی سی یو که مستقیما با بیماران کرونایی درگیر هستند، متفاوت تر از رانندگان اورژانس ۱۱۵ خواهد بود که شاید در طول ۲۴ ساعت چند بیمار (کرونایی یا غیر کرونایی) را جابجا کرده اند البته ما هرگز تلاش عزیزان را نادیده نمی‌گیریم ولی باید بر اساس میزان مواجهه با ویروس پاداش در نظر بگیریم.

    وی در خصوص سامانه‌ی سیب نیز گفت: وزارتخانه در حال آماده سازی سامانه ای است که بتواند اطلاعات افراد را ساماندهی کند اما تاکنون هیچ تصمیمی در مورد اینکه افراد به مراکز مراجعه کرده و اطلاعات خود را ثبت کنند گرفته نشده است  و به محض اینکه تمامی شرایط فراهم شد، از طرف معاونت بهداشت وزارت اطلاع رسانی خواهد شد.

    تشریح وضعیت داروهای تاثیرگذار در روند بهبود بیماران کرونایی

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد دارو های تاثیرگذار در بهبود بیماران کرونایی نیز بیان کرد: داروی رمدسیویر فقط در بیمارستان ها موجود است و قرص فاوی پراویر نیز در ۶۰ داروخانه موجود است که با نسخه‌ی پزشکان متخصصی داخلی، ریه، عفونی و پزشکان عمومی مراکز ۱۶ ساعته به قمیت ۱۵۰ هزار تومان در ۳۵۰ داروخانه (از ۶۵۰ داروخانه موجود) که به سامانه تی تک متصل هستند، قابل خریداری است تا بیمارانی که وضعیت شان شدید نیست با تهیه این دارو در خانه تحت درمان قرار بگیرند.

    صومی در پایان سخنان خود در خصوص طرح شهید قاسم سلیمانی نیز گفت: تاکنون چهار طرح برای پیشگیری از ویروس کرونا ابلاغ‌شده است که طرح شهید سلیمانی، چهارمین طرح بود و اکنون این طرح تحت عنوان گام پنجم در حال تدوین است که مهم‌ترین هدف این گام تشدید گام چهارم و همچنین تاکید بر درمان سرپایی بیماران است.

    تمامی بیمارستان ها موظف به پذیرش بیماران کرونایی هستند

    معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز طی سخنانی گفت:  وضعیت تخت ها کاملا سیال است  و ممکن است یک روز ظرفیت تخت ها تکمیل شودکه در این صورت با انجام جابجایی در بخش های بیمارستان ها وضعیت را کنترل می‌کنیم.

    روزبه رجایی ادامه داد: در حال حاضر تمامی بیمارستان های دانشگاهی و غیر دانشگاهی موظف هستند بیماران کرونایی را بستری کنند که این موضوع باعث می‌شود فشار از روی بیمارستان ها کم شده و خدمات مختل نشود.

    در پایان این نشست خبری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به همراه خبرنگاران از مرکز رصد سلامت تبریز نیز بازدید کرده و طی سخنانی گفت: هدف از راه‌اندازی مرکز رصد سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز کنترل کردن واحدهای اورژانسی بیمارستان‌ها و توزیع بیماران در بیمارستان‌های مختلف استان است و این مرکز روندی کاملاً پویا است تا وضعیت بیماران استان را کنترل کنیم.

    وی ادامه داد: قصد داریم تمامی بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و شمالغرب کشور را به این مرکز متصل کنیم البته تمامی اطلاعات عملیاتی بیمارستان‌ها در اختیار ما است که فعلا در این مرحله بیمارستان های دولتی را به صورت تصویری تحت کنترل قرار داده ایم.

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *