×

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی خبر داد
افزایش ۶۷ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد در سال جاری

  • کد خبر: 173962
  • 15 اردیبهشت 1400
  • مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی از افزایش ۶۷ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد بر اساس مصوبه قانون بودجه ۱۴۰۰ خبر داد.
    افزایش ۶۷ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد در سال جاری
  • محمد کلامی  با بیان این‌که پرداختی‌های کمیته امداد تنها معطوف به مستمری مددجویان نیست، افزود: کمیته امداد در کنار پرداخت مستمری به مددجویان خود در سبدهای مختلفی چون پرداخت شهریه دانشجویان، کمک هزینه تحصیل دانش آموزان، هزینه‌های نگه داری از بیماران این خانواده‌ها و … اقدام به ارائه کمک‌های مالی می‌کند.

    وی افزود: حتی جهت تعمیرات مسکن نیز تا سقف ۱۰ میلیون تومان وام بلاعوض به مددجویان پرداخت می‌شود و در کنار آن بسته‌های معیشتی، سرانه ایتام به صورت متوسط ۶۰۰ هزار تومان ماهانه و … نیز جزو پرداختی‌ها و دستگیری‌های کمیته امداد در طول سال است.

    وی تاکید کرد: کمیته امداد صرفا نقش امدادی و حمایتی دارد و دستگاه تامین کننده رفاه مردم نیست، از این رو ادعا نداریم که می‌توانیم مردم را با کمک‌های مالی به رفاه برسانیم. ما زمینه‌های اشتغال را برای افراد پیدا می‌کنیم، آن‌ها را آموزش می‌دهیم و وارد جامعه و بازار کار می‌کنیم، طی کردن باقی این مسیر و موفقیت افراد در شغل خود نیز بستگی به اقتصاد جامعه دارد و باید ساختار اقتصادی جامعه در مسیر حمایت از آنان قرار بگیرد.

    کلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که به گزارش سامانه کارا و رصد اشتغال، کمیته امداد استان در مدت چهار سال متوالی به عنوان دستگاه برتر استان در زمینه ایجاد اشتغال معرفی شده است، اظهار کرد: کمیته امداد در راستای اشتغال زایی مددجویان خود معمولا در ابتدای هر سال و یا اسفندماه همان سال، مددجویانی که توان کارکردن و اشتغال دارند را احصا می‌کند که امسال توانستیم ۱۹ هزار خانوار را در این خصوص سرشماری کنیم.

    وی افزود: پس از شناسایی این افراد، اقدام به ارائه مشاوره‌های شغلی می‌کنیم تا مشخص شود افراد می‌توانند خوداشتغال و خودکارفرما شوند یا باید برای کس دیگری کار کنند. معمولا برای کسانی که نمی‌توانند متکی به خود کار کنند، کاریابی انجام می‌گیرد تا از این طریق بتوانند در یک کارگاه و یا کارخانه‌ای مشغول به کار شوند.

    کاریابی ۱۷۰۰ مددجوی کمیته امداد استان در سال ۹۹

    وی از کاریابی برای ۱۷۰۰ نفر مددجو در سال گذشته خبر داد و گفت: امسال برنامه داریم تا برای ۳۵۰۰ مددجو کاریابی انجام دهیم. این گروه از مددجویان ممکن است خودشان توانایی و مهارت لازم برای کارها را داشته باشند اما برای افرادی که در این خصوص مهارت لازم را ندارند، بر اساس قراردادهایی که با اداره کل فنی و حرفه‌ای و سازمان جهاد دانشگاهی استان منعقد شده، دوره‌های آموزشی علمی و مهارت آموزی با ارائه مدرک برگزار می‌شود.

    مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی در خصوص مزایای ایجاد فرصت اشتغال به مددجویان از سوی کارفرمایان، اظهار کرد: در این نوع کاریابی، شرکت‌هایی که مددجویان را جذب می‌کنند، از یکسری امکانات برخوردار می‌شوند که شامل معافیت از پرداخت حق بیمه مددجویان کارگر به مدت دو سال و اعطای تسهیلات قرض الحسنه به ارزش ۵۰ میلیون تومان به ازای هر یک نفر استخدام می‌شود که تنها حق بیمه کارفرمایی یک ماه کارگر بالای ۷۰۰ هزار تومان است.

    ایجاد اشتغال خودکارفرمایی برای ۹۰۰۰ مددجو  

    وی بیان کرد: در روش خودکارفرمایی مددجویان نیز وام و آموزش‌های لازم در زمینه‌های مختلفی چون پرورش گیاهان دارویی، مکانیک، باتری سازی، کمک پرستاری و … ارائه می‌شود تا از این طریق با کسب مهارت و سرمایه اولیه برای خود شغل ایجاد کنند. در سال گذشته ۹۰۰۰ نفر در این زمینه صاحب شغل شدند و امسال نیز برنامه داریم ۱۳ هزار نفر دیگر را از این طریق وارد عرصه اشتغال کنیم.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که بحث مسکن و اشتغال جزو اولویت‌های کمیته امداد است، گفت: معتقد هستیم که داشتن مسکن به تنهایی می‌تواند دلیلی برای خروج از فقر مطلق و نداشتن آن دلیلی بر فقر مطلق باشد. وقتی یک مددجو خانه داشته باشد، می‌تواند به راحتی وارد اشتغال‌های خانگی شود، در بحث ازدواج فرزندان، عزت خانواده حفظ شود و سایر شاخص‌های فرهنگی و اقتصادی را می‌توان نام برد که به دنبال مسکن می‌آیند.

    کلامی با تاکید بر این‌که مسکن بر روی سایر شاخص‌های کمیته امداد تاثیر می‌گذارد، اظهار کرد: در بحث ایجاد مسکن جزو ادارات برتر مجموعه کمیته امداد در سطح کشور هستیم به طوری که طی چهار سال گذشته، بدونه احتساب تعداد تعمیرات، میانگین ساخت مسکن سالانه این نهاد استانی به کمتر از ۸۵۰ واحد نرسیده است.

    ساخت، خرید و تعمیر ۴۹۰۰ مسکن برای مددجویان در سال ۹۹

    وی از ساخت، خرید و تعمیر ۴۹۰۰ مسکن مددجویان استان خبر داد و افزود: طی سال ۹۹، با وجود وضعیت آشفته بازار مسکن و وضعیت اقتصادی جامعه، روزانه به طور متوسط ۱۶۶ واحد ساخت و خریداری شده و ۲۲۰ واحد نیز تحت تعمیرات لازم عمرانی قرار گرفته‌اند.

    وی با اشاره به برنامه کلان این اداره کل در بحث مساکن مددجویان، متذکر شد: امسال بالغ بر ۱۷۰۰ واحد مسکونی با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استانداری ساخته می‌شود که قرار است تا آخر خرداد و اول تیر در سطح استان به اتمام برسند؛ هم‌چنین تعداد ۱۰۰۰ واحد با همکاری بنیاد مستضعفان در منطقه چاراویماق ساخته خواهد شد که اکنون توافق آن امضا شده است. تعداد ۲۱۰۰ واحد دیگر نیز با همکاری اداره کل مسکن و شهرسازی افتتاح می‌شود که فعلا مکان‌های این پروژه جهت واگذاری به کمیته امداد شناسایی شده است که با این شرایط حتی در برخی شهرها با کمبود مددجوی متقاضی برای مسکن مواجه شده‌ایم.

    مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی در خاتمه در خصوص اهمیت نقش مردم و خیران در پیشبرد اهداف این نهاد حمایتی، گفت: کمیته امداد امام (ره) بدون مردم معنا ندارد چرا که در کنار پرداخت مستقیم ماهانه مستمری مددجویان استان از سوی دولت که بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان است، بودجه سالانه اختصاص یافته به کمیته امداد استان نیز ۳۱ میلیارد تومان است، در حالی که تنها در ماه رمضان امسال ۴۱ میلیارد تومان جهت دستگیری از مددجویان هزینه خواهیم کرد، تعداد بالایی مسکن می‌سازیم و اهدای نزدیک به ۳۰۰۰ دست جهیزیه، پرداخت شهریه‌ها و .. نیز همگی از محل کمک‌های مردمی، مراکز نیکوکاری و خیران است.

    وی متذکر شد: در سال گذشته ۷۰ درصد از بودجه کمیته امداد استان مردمی بود که امسال این رقم به ۸۰ درصد خواهد رسید.

    انتهای پیام

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *