×

در آستانه رویایی جنجالی هفته؛
صفر تا صد یک دعوای بزرگ

  • کد خبر: 170288
  • 25 دی 1399
  • دروازه بان استقلال، ویژه ترین چهره دیدار حساس این تیم با تراکتور خواهد بود.
    صفر تا صد یک دعوای بزرگ
  • به گزارش نوبر خبر؛ استقلال تهران در حالی روز دوشنبه به مصاف تراکتور در تبریز خواهد رفت که رشید مظاهری را درون دروازه اش دارد. تقابل دروازه بان آبی ها با تیم فصل گذشته اش با توجه به اتفاقاتی که در روزهای پایانی لیگ نوزدهم رخ داد، او را به ویژه ترین چهره بازی تبدیل کرده است. کشمکش میان تراکتور و رشید تا همین چند وقت پیش ادامه داشت تا این که در نهایت رسما اعلام شد که دروازه بان استقلال در مسیر فسخ با تراکتور و حضور در استقلال تخلفی مرتکب نشده و تراکتور باید مبلغی را هم از بابت طلب فصل گذشته به دروازه بان سابق خود پرداخت کند.

    براساس آن ‌چه از سوی کمیته استیناف درباره دو پرونده مظاهری اعلام شده، در حکم نهایی سنگربان تیم استقلال برنده هر دو پرونده بوده است؛ ضمن آن ‌که در رأی کمیته استیناف این‌ طور آمده که باشگاه تراکتور باید ۵۶۰ میلیون تومان به عنوان طلب به محمد رشید مظاهری پرداخت کند. هم ‌چنین فسخ یک طرفه مظاهری از سوی کمیته استیناف تایید شد و باشگاه تراکتور نمی ‌تواند ادعایی در خصوص جدایی رشید داشته باشد. در ادامه و پیش از این رویارویی ویژه ماجرا را از آغاز مرور می کنیم:

    بازگشت آرامش به قفس توری تراکتور

    طی فصل های اخیر و پیش از شروع لیگ نوزدهم، تراکتور در درون دروازه ثبات و آرامش قابل توجهی نداشت و پس از اتفاقاتی که در لیگ هجدهم برای محسن فروزان رخ داده بود، نیاز به داشتن یک دروازه بان ششدانگ و بی حاشیه بیش از پیش در این تیم احساس می شد. رشید مظاهری بعد از مدت ها حضور در ذوب آهن، تصمیم به تغییر فضا برای اوج گیری داشت و این باعث شکل گرفتن یک انتقال موفق برای هر دو طرف شد. عملکرد رشید در فصل ۹۹-۹۸ برای تراکتور عالی بود. او در ۱۴ بازی موفق به کلین شیت شد و خیال تی تی ها را از بابت دروازه به طور کامل راحت کرد. او از بازی های بزرگ تا کوچک برای تراکتور خوب بود و ریتم یکنواخت اش درون دروازه تراکتور باعث شده بود تا مسئولان باشگاه در اندیشه عقد قراردادی طولانی مدت باشند، هرچند رشید دو فصل دیگر هم با تراکتور قرارداد داشت.

    شوک بزرگ پیش از فینالیست شدن

    در حالی که تراکتور خود را برای بازی با نفت مسجد سلیمان در نیمه نهایی جام حذفی آماده می کرد، خبری منتشر شد که طبق آن رشید مظاهری از حضور در تمرینات سر باز زده و تبریز را ترک کرده بود. خبر بسیار عجیب و غیر قابل باور بود چرا که مظاهری در طول فصل هیچ حاشیه ای نداشت و کاراکتر شخصی اش هم به گونه ای نبود که چنین رفتارهایی از او سر بزند. انتشار تصویر لیست بازی تراکتور و نفت مسجد سلیمان در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۰۴ به صورت رسمی از آغاز یک جدل خبر داد. تراکتور بدون رشید فینالیست شد و با غلبه بر استقلال در فینال، قهرمانِ جام حذفی شد.

    رشید چگونه استقلالی شد؟

    خروج رشید مظاهری از فهرست تراکتور در آستانه بازی نیمه نهایی جام حذفی، شایعات زیادی را پیرامون این دروازه بان ملی پوش به وجود آورد تا اینکه او در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۰۵ به همراه وکیلش راهی سازمان لیگ شد تا قرارداد خود را به صورت یک طرفه با تیم فوتبال تراکتور فسخ و پس از یک فصل درخشان با این تیم  قطع همکاری کند. ساعاتی بعد باشگاه تراکتور در بیانیه‌ ای رسمی و مصاحبه سهرابی به عنوان مدیرعامل، مدعی شد که فسخ مظاهری غیرقانونی بوده و دروازه ‌بان این تیم با توجه به قرارداد سه ساله با این باشگاه حق چنین کاری را نداشته، به این موضوع واکنش نشان داد. در این مقطع شاهد اظهارنظرات ضد و نقیض بسیاری بودیم تا اینکه در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۶ تصاویر مذاکره رشید مظاهری با استقلال در شنبه شب در یکی از هتل های تهران منتشر شد. ظهر همان روز و به طور رسمی، باشگاه استقلال از جذب رشید مظاهری خبر داد. دروازه بان جدید آبی ها، عصر روز شانزدهم شهریور ماه تمرینات انفرادی خود را در محل تمرین استقلال برگزار کرد.

    محرومیت چهار تا شش ماه در انتظار رشید…

    بلافاصله مشاور حقوقی باشگاه تراکتور در گفت ‌و گو با رادیو جوان درباره قرار داد رشید مظاهری اظهار داشت: “این از مواردی است که آدم را در تعجب فرو می‌برد چرا که این عمل مصداق بارز نقض تمام قوانینی است که برای فیفا و ارکان قضایی فدراسیون فوتبال ایران قصور و تخطی تلفی می‌شود. به این دلیل که رشید مظاهری با باشگاه تراکتور قرارداد سه ساله دارد و این قرار داد در کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ ثبت شده و سال اول آن به اتمام رسیده و دو سال باقی مانده آن برقرار است.” او در این گفت و گوی تلفنی از محرومیت چهار تا شش ماه رشید خبر داد. مدیرعامل وقت باشگاه تراکتور نیز روز بعد مدعی شد: ” قرارداد مظاهری با استقلال، غیرقانونی است و چون اطلاعی از آیین‌نامه فدراسیون فوتبال ندارد، از عواقب این قرارداد غیرقانونی خبر ندارد و اگر باشگاه استقلال نتواند رضایت تراکتور را بگیرد، این بازیکن جریمه و محروم خواهد شد و در این خصوص، نامه‌ای به باشگاه استقلال ارسال خواهیم کرد.”

    روزی که سکوت رشید شکسته شد

    در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۹ باشگاه تراکتور با انتشار بیانیه ای از دروازه‌بان جدا شده ‌اش به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال شکایت کرد. در واکنش به این اقدامات، رشید مظاهری که تا این لحظه سکوت کرده بود، در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۲۳ متنی را خطاب به هواداران تراکتور منتشر کرده و از تنظیم شکایت علیه باشگاه تراکتور خبر داد. بخشی از این متن به شرح زیر است:

    ” من تلاشم را برای مذاکره و صحبت با مسؤولین باشگاه انجام دادم و آماده برای هرگونه توافق در راستای شأن و منزلت شما و حفظ جایگاه شما بودم، اما هر بار با رفتار محقرانه و بی‌احترامی با من از جانب باشگاه تراکتور برخورد شد؛ حتی برای شادی شما و آرامش تیم تا پیش از بازی نیمه نهایی و فینال هیچ حرفی نزدم و سکوت کردم تا بازیکنان تیم بتوانند تمام تمرکز خود را بر روی بازی بگذارند، اما اکنون چاره‌ای ندارم مگر اینکه از تمام راه‌های قانونی چه در فدراسیون فوتبال و چه از طریق ای‌. اف. سی و فیفا پیگیری خودم را انجام بدهم و عواقب آن به عهده کسانی است که قدر سکوت و احترام من را برای شما و هواداران فوتبال ندانستند.” سه روز بعد در اولین جلسه برای بررسی این موضوع در فدراسیون، رشید مظاهری در محاصره خبرنگاران گفت: ” الانم نمی‌دانم باید چه بگویم، میترسم چیزی بگویم… من درباره این ها خیلی صحبت دارم و بعد از رای صحبت می‌کنم. باید منتظر رای بمانیم.”

    از جعل قرارداد تا تبانی

    در ادامه این ماجرا، شاهد باز شدن دریچه های انحرافی دیگری بودیم. باشگاه تراکتور با انتشار بیانیه ای، رشید مظاهری را به تبانی محکوم کرده و مدعی شد: «جناب آقای رشید مظاهری دروازه‌بان این باشگاه در فصل ۹۸- ۹۹ با رفتار  غیرحرفه‌ای پیش از پایان فصل با عدم حضور در تمرین مورخه‌ی سوم شهریورماه سال جاری و به تبع آن عدم حضور در اردوی پیش از بازی نیمه‌نهایی جام حذفی تراکتور و نفت مسجدسلیمان، علنا با رفتار خود شائبه تبانی به نفع رقبای این تیم یعنی تیم‌های استقلال و پرسپولیس را در ذهن تداعی کرد. عقد قرارداد مظاهری با تیم استقلال بلافاصله پس از پایان فصل شائبه تبانی را بیش از پیش به ذهن متبادر کرده و وجود دلایل پشت‌پرده را در ذهن همگی ایجاد کرد.»

    در همین روزها، مظاهری و وکیلش نیز در حال تنظیم شکایتی علیه باشگاه تراکتور بودند. مظاهری در تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۰۴ با اعلام این مساله که دست خط ابتدایی قرارداد که یکساله بوده با مبالغ مالی و سایر موضوعات اضافه شده برای سال های دوم و سوم متفاوت است شکایتش را اعلام کرد. او مدعی شد که باشگاه تراکتور در قراردادش دست برده و برای سال های دوم و سوم آن را اضافه کرده و این موضوعات بعد از امضای قرارداد توسط خودش بوده است.

    بعد از کش و قوس های فراوان و پس از اینکه کمیته تعیین وضعیت پرونده را به کمیته انضباطی ارجاع داد و سپس شاهد رسیدگی به پرونده در کمیته استیناف بودیم، در نهایت باشگاه تراکتور محکوم اعلام شد تا این دعوای چند ماهه به صورت حقوقی و مالی به سود مظاهری تمام شود. در چنین شرایطی حضور مظاهری در تبریز را باید یک حضور بسیار ویژه بدانیم. باید ببینیم رفتار تراکتوری ها با دروازه بان سابق شان پس از این اتفاقات چگونه خواهد بود و البته این نکته را هم نباید فراموش کنیم که دروازه بان آبی ها خوش شانس است که اولین حضورش در تبریز در دوره ای است که تماشاگران به دلیل محدودیت های کرونایی از حضور در ورزشگاه محروم هستند و این می تواند از فشار روانی روی او در بازی بزرگ هفته یازدهم بکاهد.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *