×

یادداشت اختصاصی نوبر به قلم
رد صلاحیت‌های گسترده در تبریز، تهدیدی برای مشارکت حداکثری مردم

  • کد خبر: 173904
  • 13 اردیبهشت 1400
  • رد صلاحیت های گسترده بسیاری از داوطلبین شورای اسلامی کلانشهر تبریز و اعضای فعلی شورا می تواند از جمله تهدیدات پیش رو برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات آتی باشد.
    رد صلاحیت‌های گسترده در تبریز، تهدیدی برای مشارکت حداکثری مردم
  • نوبر: سید مرتضی مرتضوی: خرداد ماه سال ۱۴۰۰ یک روز بسیار حساس و تاریخی دیگری در تاریخ معاصر جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. تنها کمتر از دو ماه به این روز حساس، زمان باقی است و در این روز، سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و ششمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به صورت همزمان برگزار خواهد شد.

    اهمیت حضور هرچه بیشتر مردم در پای صندوق‌های رای بر همگان، واضح و مبرهن است و همه آنانی که نظام، انقلاب و آینده میهن عزیزمان، ایران اسلامی را دوست دارند باید دست به دست هم داده و بیشترین میزان مشارکت مردمی در این دوره از انتخابات را رقم زنند.

    این حضور گسترده و مردمی باعث خواهد شد که رییس جمهوری با پشتوانه بیشترین آرای مردمی، انتخاب و از قدرت و چانه زنی بیشتری برای رفع مشکلات کشور در بخش های مختلف داخلی و نظام بین المللی برخوردار بوده و نقشه های همیشگی و خصمانه استکبار در تلاش برای کاهش محبوبیت نظام و انقلاب اسلامی ایران، بی ثمر باشد.

    شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز به عنوان پارلمان های محلی، نقش بسیار حساسی در زمینه تصمیم سازی، تصمیم گیری و رفع مشکلات جوامع کوچک دارند و به عنوان یک نهاد تاثیرگذار و عمل گرا می توانند یاری گر دولت برای آبادانی و عمران هرچه بیشتر شهری و روستایی باشند.

    حضور مهره های قوی و کاربلد در شوراهای شهر نیز یکی از ضروریات فعلی کلانشهری همچون تبریز است و بدون شک، بسترسازی برای حضور چنین اشخاصی در پارلمان محلی، وظیفه هر آن کسی است که تبریز و تبریزی ها را دوست دارد و برای رفع مشکلی از صدها مشکل موجود در این شهر، کمر همت بسته است.

    در این بین موضوع”صلاحیت” یکی از اصلی ترین نیازها و شاخصه های داوطلبین نمایندگی مردم در پارلمان شهری محسوب می شود که توسط هیات های اجرایی و نظارت در شهرستان و استان، مورد بررسی قرار می گیرد.

    منتهی به نظر می رسد رد صلاحیت های گسترده بسیاری از داوطلبین شاخص انتخابات های شورا و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم از سوی دیگر، اصلی ترین هدف فعلی کشور که همان “مشارکت حداکثری مردم” در پای صندوق های رای است را به شدت با چالش مواجه خواهد کرد.

    مردم انتظار دارند که مسئولان و نهادهای متولی بررسی صلاحیت داوطلبین انتخابات شورا با در نظر گرفتن مصالح عمومی کشور در مدت زمان باقی مانده از بررسی نهایت صلاحیت داوطلبین این دوره از انتخابات، تعداد بسیار زیادی از افراد رد صلاحیت شده را نیز تایید کنند.

    بدون شک هیچ یک از مردم خواستار راهیابی افراد مفسد و مجرمی که اتهام آنان در دستگاه قضایی، ثابت و به محکومیت نهایی، منجر شده نیستند اما انتظار می رود افرادی که حکم برائت (بیگناهی) آنان صادر شده و هیچ پرونده مفتوح قضایی و امنیتی ندارند بتوانند بار دیگر وارد رقابت های انتخاباتی شده و با حضور خود، صدها هزار نفر از مردم تبریز را به پای صندوق های رای بکشانند.

    به نظر می رسد موضوع رد صلاحیت تعدادی از اعضای فعلی شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز به یکی از سوال های اساسی مردم، تبدیل شده و از ما رسانه ها می پرسند که چگونه ممکن است که شخصی، التزام عملی به اسلام و ولایت نداشته باشد ولی دهها سال در این شهر، شورا باشد؟ چرا باید شخصی که از نهادهای قضایی، حکم برائت گرفته مجددا نتواند در رقابت های انتخاباتی حضور یابد؟

    در پایان امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد اخذ صلاحیت بسیاری از افراد در تبریز و برگزاری انتخاباتی سالم، شفاف، قانونمند و پرشور در شهر اولین ها باشیم.

     

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *