×

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان:
۳۱ درصد سدهای آذربایجان شرقی پر است

  • کد خبر: 303429
  • 28 اسفند 1402
  • مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی اظهار کرد: ۳۱ درصد سدهای استان پر است که با وجود افزایش بارش‌ها اما تبدیل به رواناب نشده است.
    ۳۱ درصد سدهای آذربایجان شرقی پر است
  • به گزارش نوبر، یوسف غفارزاده، یکشنبه، ۲۷ اسفندماه، در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه بارش زمانی موثر است که تبدیل به رواناب شده و در رودخانه جاری شود، گفت: بارش‌های استان نسبت به سال گذشته ۲۰‌ درصد افزایش داشته است.

    وی افزود: دلیل دیگر خالی بودن درصد زیادی از سدها، افزایش دمای هوا است که ۲.۶ درجه نسبت به متوسط دراز مدت افزایش داشته است.

    وی ادامه داد: با افزایش دما تبخیر هم افزایش پیدا می‌کند که نسبت به متوسط، ۳۳‌ درصد تبخیر افزایش پیدا کرده‌ است.

    غفارزاده با بیان‌ اینکه بارش افزایش پیدا کرده اما جریان آب تقریبا برابر سال گذشته است، خاطر نشان کرد: جریان نسبت به میانگین دراز مدت ۲۱‌ درصد کاهش پیدا کرده‌ است.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی اذعان کرد: سد نهند آب شرب قسمتی از تبریز، سد شهید کاظمی بوکان آب شرب علاوه بر تبریز، میاندوآب، بناب، ملکان، آذرشهر، عجب‌شیر را تامین می‌کند و سد علویان آب شرب شهر مراغه، سد ستارخان آب شرب اهر، سد سهند آب شرب هشترود و سد گرمی چای نیز آب شرب میانه را تامین می‌کند.

    وی با بیان اینکه اولویت اول این سدها آب شرب است اما آب کشاورزی و صنعت را هم تامین می‌کنند، گفت: سد ستارخان اهر سال گذشته ۲۷‌ میلیون و ۳۰۰ مترمکعب آب داشت که امسال به ۲۹‌ میلیون و ۶۰۰ مترمکعب رسیده است.

    غفارزاده افزود: سد نهند سال گذشته سه میلیون و ۶۰۰ مترمکعب از آب برخوردار بود که امسال به سه میلیون و ۳۰۰ مترمکعب رسیده است.

    وی با بیان اینکه ظرفیت سد نهند ۲۱‌ میلیون مترمکعب است، گفت: سد نهند درحال حاضر استفاده نمی‌شود و از مدار خارج شده است.

    غفارزاده ادامه داد: سد شهید کاظمی بوکان نسبت به سال گذشته ۵۴‌ درصد پرشدگی دارد.

    وی با بیان اینکه ۸۰۰ میلیارد تومان برای ساخت رینگ شمالی تبریز هزینه شده، گفت: امیدوارم این پروژه نیز تا آخر سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از افتتاح سد گرمی چای میانه با ظرفیت ۴۰‌ میلیون مترمکعب در سال جدید خبر داد.

    وی گفت: سد قیزقلعه سی با آب تنظیمی ۲‌ میلیارد مترمکعب که یک میلیارد آن حق آبه جمهوری ‌آذربایجان است در سال جدید با حضور رئیس جمهور دو کشور افتتاح خواهد شد.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *