×

فاصله یک میلی‌متری پژمان تا تدیف؛
کشتی حسرت و هورا را باهم کشید

  • کد خبر: 226226
  • 14 مهر 1400
  • به نظر می رسد برخی اشتباهات کوچک و غفلت های ثانیه آخری باعث شد دست ایران از جام قهرمانی کشتی آزاد جهان کوتاه بماند.
    کشتی حسرت و هورا را باهم کشید
  • به گزارش نوبر خبر؛ مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان 2021 در حالی بعد از 4 روز رقابت جذاب و تماشایی شب گذشته به پایان رسید که این بار دریافت کاپ سومی جهان هم کشتی دوستان ایرانی را راضی کرد. دو سال قبل در نورسلطان قزاقستان آزادکاران ایرانی با توجه به دوپینگ یک ورزشکار در سنگین وزن بعد از چند ماه کاپ سومی را به دست آوردند، اما نتایج اسلو با نورسلطان قابل مقایسه نبود.

    تیم ملی کشتی آزاد ایران در حالی سوم شد که با تیم چهارم جهان 94 امتیاز فاصله داشت! این یعنی سه تیم روسیه، آمریکا و ایران کاملا خودشان را از بقیه در این مسابقات جدا کردند. حتی از نظر مدالی هم می توان ایران را در کنار آمریکا قهرمان مسابقات دانست، اما از نظر امتیازی روسیه با 11 امتیاز بیشتر نسبت به ایران قهرمان شد و آمریکا هم فقط 6 امتیاز بیشتر از ایران در جدول امتیاز داشت.

    حسن یزدانی، کامران قاسمپور و امیرحسین زارع سه طلایی ایران در این مسابقات بودند. علیرضا سرلک، امیرمحمد یزدانی و محمد نخودی سه مدال نقره کسب کردند و مجتبی گلیج تنها برنزی کشتی ایران بود. البته عرفان الهی، یونس امامی و رحمان عموزاد نیز دست خالی از نروژ بازخواهند گشت.  از سوی دیگر آمریکا در دو وزن آخر یک نقره توسط کایل اسنایدر به دست آورد و با وجود حذف جیمز گرین در وزن 70 کیلوگرم، 6 امتیاز هم او گرفت تا در مجموع با سه طلا، سه نقره و یک برنز و دقیقا همچون ایران به کار خود پایان دهد. آمریکایی ها 168 امتیاز در مجموع به دست آوردند و به عنوان نایب قهرمانی رسیدند.

    از پنجمی المپیک تا سومی جهان در عرض دو ماه

    تیم ملی کشتی آزاد ایران که با هدایت غلامرضا محمدی با ۶ آزادکار عازم المپیک 2020 شده بود، در نهایت بدون کسب مدال طلا و با یک نقره و یک برنز به همراه هند مشترکا در جایگاه چهارم جای گرفته بود. این تیم اما بعد از دو ماه توانست عملکردی متفاوت و تحسین برانگیز در قهرمانی جهان داشته باشد. آزادکاران کشورمان که با هدایت پژمان درستکار در اسلو حضور یافته بودند با سه طلا، سه نقره و یک برنز یکی از بهترین نتایج تاریخ کشتی ایران را در نروژ رقم زدند و در رقابتی میلی متری با امریکا به رتبه سوم رضایت دادند. تعویق یکساله بازی های المپیک و ایجاد یک فاصله زیاد بین مسابقات که کشتی گیران کشورمان را از شرایط آرمانی دور کرده بود با تجربه کسب شده از المپیک 2020 در نروژ رفع شد و شاهد نتایج قابل توجهی همچون پیروزی یزدانی بر تیلور و برتری زارع مقابل پتریاشویلی بودیم. در چنین شرایطی به نظر می رسد که اگر بازی های قهرمانی جهان زودتر از المپیک برگزار می شد، نتایج رقم خورده در توکیو می توانست درخشان تر باشد.

    بردی که از دست رحمان سُر خورد

    رحمان عموزاد که از او به عنوان پدیده کشتی ایران نام برده می شود و در آینده می تواند یکی از ستاره های کشتی ایران باشد، بعد از پیروزی 5 بر صفر برابر کشتی گیر مجارستانی، در مرحله یک هشتم نهایی مقابل هاسگاوا از ژاپن قرار گرفت. رحمان که با سبک خاص کشتی خود از این حریف 5 بر 3 پیش بود، در فاصله 40 ثانیه مانده به پایان با زیرگیری حریف روبرو شد و اصرار او بر اجرای فن روی حریف باعث شد نه تنها 2 امتیاز برتری را از دست بدهد، بلکه در یک کش و قوس 9 بر 5 شکست بخورد. رحمان تنها کشتی گیری بود که برای ایران امتیاز نگرفت و در صورت برتری در این کشتی حداقل 6 امتیاز از نظر تیمی برای ایران کسب کرده بود.

    شکست های میلیمتری عرفان

    عرفان الهی که چندی قبل به عنوان قهرمانی جوانان جهان رسیده بود، در اولین تجربه جهانی خود فرصت خوبی برای خودنمایی داشت، اما با غفلت در لحظات کلیدی مدال از دستش پرید. عرفان الهی در دور نخست با نتیجه 8 بر صفر جینتارو موتویاما دارنده مدال برنز زیر 23 سال جهان از ژاپن را مغلوب کرد و در دور بعد با نتیجه 4 بر 2 از سد نیکولای گراحمز از مولداوی گذشت و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. الهی در این مرحله مقابل ارنظر آکمات علی اف از قرقیزستان قرار گرفت و در حالی که تا 30 ثانیه مانده به پایان 5 بر 4 پیش بود، توسط حریف خاک شد تا 6 بر 5 عقب بیفتد. الهی بازهم تسلیم نشد و زیرگیری کرد، اما با وجود کسب 3 امتیاز در خاک، توسط حریف به پل رفت. بعد از بازبینی طولانی داوران روی این صحنه، نتیجه 8 بر 8 شد و به خاطر فن 4 امتیازی کشتی گیر قرقیزستانی، الهی نیمه نهایی را از دست داد. البته عرفان الهی دیروز هم می توانست در شانس مجدد پیروز شود و تا کسب مدال برنز پیش برود که این اتفاق هم شانس قهرمانی ایران را افزایش می داد، اما بازهم مقابل حریف ارمنستانی شکست خورد. در این کشتی هم الهی 6 بر صفر عقب افتاد و خیلی دیر موتور خود را روشن کرد تا در نهایت 6 بر 5 بازنده شود.

    مجتبی؛ چرا اسنایدر را هُل دادی!

    مجتبی گلیج آمده بود که در وزن 97 کیلوگرم حداقل تا فینال پیش برود و قرار نگرفتن در گروه عبدالرشید سعداله یف او را به این رویا نزدیک کرد. گلیج با قدرت به نیمه نهایی رسید و برای رسیدن به فینال باید با کایل اسنایدر مبارزه می کرد. کشتی خوب و تماشایی گلیج برابر ستاره آمریکایی باعث شد تا او 3 بر 2 پیش بیفتد و در آستانه رسیدن به فینال قرار بگیرد. فقط 3 ثانیه به پایان کشتی باقی مانده بود که اسنایدر با تجربه بالای خود در حالت تدافعی گلیج را به سمت دایره نارنجی هدایت کرد، اما آزادکار ایرانی در حالی که می توانست چند ثانیه پایانی را هم در همان حالت نگه دارد، برای گرفتن یک امتیاز دیگر به سمت اسنایدر حمله کرد و او را به سمت بیرون تشک هل داد، اما طی یک کش و قوس در خاک حریف نشست! نتیجه کشتی 4 بر 3 شد و فرصتی هم برای جبران نبود. گلیج با صعود به فینال حداقل می توانست 5 امتیاز بیشتر برای ایران از نظر تیمی امتیاز کسب کند.

    رده بندی انفرادی این مسابقات به شرح زیر است:

    57 کیلوگرم: 1- توماس گیلمان (آمریکا) 2- علیرضا سرلک (ایران) 3- هورست لهر (آلمان) و آریان تسیوترین (بلاروس)

    61 کیلوگرم: 1- عباس گادجی ماگومدوف (روسیه) 2- داتون فیکس (آمریکا) 3- آرسن هاروتونیان (ارمنستان) و توشیهیرو هاسگاوا (ژاپن) … 11- رحمان عموزاد (ایران)

    65 کیلوگرم: 1- ژاگیر شاخیف (روسیه) 2- امیرمحمد یزدانی (ایران) 3- تولگا تومور اوچیر (مغولستان) و علیبک عثمان اف (قرقیزستان)

    70 کیلوگرم: 1- ماگومدمراد گادجیف (لهستان) 2- ارنظر آکمات علی اف (قرقیزستان) 3- ژربایف یوگنی (روسیه) و زورابی یاکوبیشویلی (گرجستان) … 8- عرفان الهی (ایران)

    74 کیلوگرم: 1- کایل داک (آمریکا) 2- تیموراز سالکازانوف (اسلواکی) 3- فضلی اریلماز (ترکیه) و تیمور بیژویف (روسیه) … 8- یونس امامی (ایران)

    79 کیلوگرم: 1- جردن باروز (آمریکا) 2- محمد نخودی (ایران) 3- نیکا کنتچادزه (گرجستان) و رادیک والیف (روسیه)

    86 کیلوگرم: 1- حسن یزدانی (ایران) 2- دیوید تیلور (آمریکا) 3- آرتور نایفونوف (روسیه) و ابوبکر آباکاروف (آذربایجان)

    92 کیلوگرم1- کامران قاسم پور (ایران) 2- ماگومد کوربانوف (روسیه) 3- عثمان نورماگومدوف (آذربایجان) و جی دن کاکس (آمریکا)

    97 کیلوگرم: 1- عبدالرشید سعداله یف (روسیه) 2- کایل اسنایدر (آمریکا) 3-  مجتبی گلیج و ماحامد زاکاریف (اوکراین)

    125 کیلوگرم1- امیرحسین زارع (ایران) 2- گنو پتریاشویلی (گرجستان) 3- طاها آکگول (ترکیه) و لخاگواگرل مونختور (مغولستان)

     

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *