×

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی:
کارگران به ریال حقوق گرفته به دلار خرج می کنند!

  • کد خبر: 168648
  • 24 آبان 1399
  • دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی گفت: قشر کارگر و کادر درمان در شرایط حاد کرونا مظلوم واقع شده‌اند.
    کارگران به ریال حقوق گرفته به دلار خرج می کنند!
  • در شرایط حاد کرونا دو قشر همواره محدود و مظلوم واقع می‌شوند؛ اول قشر کادر درمان هستند که همواره باید پای کار باشند و قشر دوم نیز قشر کارگر است که باید برای آنکه ویروس اقتصادی گریبانگیر کشور نشود، اغلب ناگزیر است از ۸ تا ۱۲ ساعت و یا حتی تا ۱۶ ساعت کار کند.

    به واسطه تعطیلی تالارها، رستوران ها، هتل ها و مراکز گردشگری و آژانس های مسافرتی وگردشگری و بسیاری از واحدهای دیگر، بیکار شده اند، متاسفانه هنوز نتوانسته اند بیمه بیکاری بگیرند تا معیشت خود را بگذرانند. برخی از کارگران نیز به واسطه ناهماهنگ عمل کردن سازمان برنامه و بودجه و وزارت کار، قربانی شده و علاوه بر بیکاری، با گذشت حدود ۱۰ ماه هنوز موفق به دریافت حق خود نشده اند. قرار بود بودجه بیمه بیکاری کارگران را سازمان برنامه و بودجه پرداخت کند، اما زمانی که برنامه‌ریزی کلی صورت گرفت، اعلام شد که کارگران باید در «سامانه کارا» ثبت نام کنند و به همین واسطه، حق بسیاری ضایع شد. شاید چندین هزار کارگر در سطح کشور واستان با این شرایط و بلاتکلیفی بیمه بیکاری مواجه هستند. 

    متاسفانه حقوق کارگر به ریال و هزینه کرد آن به دلار است، از فروردین ۹۹ همه کالاها و اجناس، چندین برابر افزایش قیمت داشته است، اماحقوق کارگر هیچگونه افزایشی نداشته است. ابتدای فروردین سال جاری، حقوق کارگران را ۲ میلیون تومان مشخص و مصوب کردند. در آن مقطع زمانی، نرخ دلار ۱۲ هزار تومان بود و حتی همان موقع نیز درآمد کارگران ۳۰ درصد از هزینه عقب بود. اکنون که همه صنوف و اقشار جامعه، نرخ کالا و خدمات خود را افزایش داده‌اند و دلار رکورد ۳۰ هزار تومان را نیز رد کرد، کارگران با حقوق ۲ میلیون تومان قادر به پوشش حتی ۳۰ درصد زندگی ماهانه خود یعنی ۱۰ روز نیز نیستند و این فرایند عادلانه نیست.

     وی در خاتمه خواستار ورود نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بررسی این موارد در کمسیون اجتماعی و صحن مجلس شورای شد.
    صادق‌زاده گفت: قشر فرهیخته کارگران با کمال متانت منتظر حل و فصل مسایل و مشکلات کلان خود در تمامی زمینه است و انتظار دارند در این برهه به خواسته های به حق وقانونی عزیزان پاسخ مثبتی از سوی دولتمردان و مجلسیان داده شود.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *