×

روایتی از سفر نماینده تبریز به ترکیه:
پیشنهاد آبی میرتاج‌الدینی‌ به اردوغان برای احیای دریاچه ارومیه

  • کد خبر: 301679
  • 17 بهمن 1402
  • رییس کمیته بین المجالس و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال آب دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه، یک طرح برد برد برای ۲ کشور خواهد بود.
    پیشنهاد آبی میرتاج‌الدینی‌ به اردوغان برای احیای دریاچه ارومیه
  • به گزارش نوبر، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی روز دوشنبه با اشاره به سفر ترکیه به همراه رئیس جمهوری” و دستاوردهای این سفر، اظهار کرد: در ضیافت شام رئیس جمهور ترکیه برای رئیس جمهور ایران، گفت و گوی کوتاهی با اردوغان داشتم، پس از احوال پرسی به زبان ترکی استانبولی و معرفی خود به عنوان نماینده مردم تبریز، با برخورد گرم ایشان روبرو شدم و گفتم شما دریاچه وان (وان گلی) را دارید و ما دریاچه ارومیه (ارومی گلی) را داریم، اگر آب دریاچه وان را به دریاچه ارومیه منتقل کنیم یک طرح برد برد برای ۲ کشور خواهد بود.

    وی افزود: بر این اساس پیشنهاد دادم در بین مسیر نیروگاه آبی هزار مگاواتی احداث شود و وی با دقت به این موضوع گوش داد و به دستیار خود گفت به این موضوع توجه کنند.

    وی یادآور شد: انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه در چند دانشگاه مطالعه شده است و برخی از سرمایه گذاران ترک اعلام آمادگی کرده‌اند که در ازاء ساخت نیروگاه، هزینه خط انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه را به عهده می‌گیرند.

    نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی همچنین به دیدار خود با رئیس سازمان دیانت ترکیه اشاره کرد و افزود: سازمان دیانت ترکیه امور مذهبی و مساجد کشور ترکیه را به عهده دارد و ۱۵۰ هزار نفر در سطح ترکیه و ۲هزار و ۵۰۰ نفر در خارج از کشور زیر پوشش سازمان دیانت ترکیه در قالب مبلغ، امام خطیب و موذن فعالیت می‌ کنند.

    تاج الدینی همچنین افزود: سفر ترکیه یکی از پربارترین سفرهای آقای رئیسی رئیس جمهور کشورمان است که به کشور همسایه، مسلمان و برادر ترکیه انجام داد، اسناد تفاهم نامه در حوزه‌های مختلف امضاء شد که در صورت تحقق و عملیاتی شدن آنها، توسعه خوبی در بخش‌های اقتصادی اتفاق خواهد افتاد به ویژه در شمالغرب کشور و با جریان افتادن رفت و آمد ریلی بین تهران، تبریز، خوی، وان و آنکارا و همچنین تکمیل خط ریل تبریز، مرند چشمه ثریا نقش اساسی در ترانزیت بین ایران و ترکیه و اروپا بوجود خواهد آمد.

    وی ابراز امیدواری کرد تا با پیگیری اسناد سفر و اقدام نسبت به طرح‌هایی که مورد توافق قرار گرفت، به اهداف بلند این سفر برسیم که در واقع نقش وزراء که اسناد تفاهم نامه را امضاء کردند در عملیاتی کردن آنها بسیار تعیین کننده است و بی شک ما به عنوان نمایندگان مردم نسبت به پیگیری آنها اقدام خواهیم کرد.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *