×

خبر/
پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی، پیشران جهش تولید

  • کد خبر: 166519
  • 11 شهریور 1399
  • نوبر- پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی با ارایه ایده تشکیل «شبکه جهانی انتقال فناوری» برای شکستن تحریم‌ها، ایجاد دومین صندوق پژوهش و فناوری، صدور ضمانت ‌نامه‌های بانکی و امضای قرارداد با صنایع، پیشران جهش تولید در استان است.
    پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی، پیشران جهش تولید
  • توانمند سازی اقتصادی و افزایش رقابت پذیری واحدهای فناور در زمینه فناوری های نانو، تجاری سازی نتایج تحقیقات و ثروت آفرینی مبتنی بر علم و فناوری، کمک به ارتباط مراکز علمی و پژوهشی با بخش های اقتصادی جامعه، کمک به افزایش حضور و مشارکت تخصصی شرکت‌های فناور داخلی در سطح بین‌المللی، توسعه فناوری و کارآفرینی و حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط فناور و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت واحدهای تحقیق و توسعه از جمله اهداف و رویکردهای پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی است.

    پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با هدف کلی توسعه فناوری و کسب و کارهای دانش محور تشکیل شده‌اند و با توجه به وضعیت محیطی و سیاستگذاری های کلان در سطح داخلی و خارجی پارک، چشم‌اندازها و مأموریت‌های متفاوتی را دنبال می‌کند؛ این پارک دارای مکانیسم های زیرساختی مهمی است که باعث انتقال یافته‌های تحقیقات دانشگاهی و تولید دانش مضاعف شده، در نهایت عامل تسریع رشد اقتصادی در سطح ملی و منطقه‌ای می‌شود.

    در بسیاری از موارد، پارک علم و فناوری موجب ایجاد شغل، رشد درآمد و درگیر شدن در صنایع دارای رشد می‌شوند. از طرفی، پارک های علم و فناوری برای تجزیه و تحلیل در سطح ملی یا محلی در زنجیره ارزش کارآفرینی، محل مناسبی به شمار می آید؛ بر این اساس حمایت از پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی توجه جدی دولت تدبیر و امید قرار گرفته است؛ اجرایی‌سازی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های کامل قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و حرکت به سمت خلق دستاوردهای اقتصادی در راستای نیل به هدف جهش اقتصادی از جمله عملکرد دولت در این زمینه است.

    دولت تدبیر و امید در زمینه حمایت‌های مالی با فعال‌سازی خطوط اعتباری تسهیلات مالی از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب اعطای وام قرض‌الحسنه، سرمایه در گردش، لیزینگ، تسهیلات تولید صنعتی،‌ صدور ضمانت‌نامه، اعطای تسهیلات به‎منظور فرآیندهای قبل از تولید صنعتی و حمایت از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تجاری‌سازی و حمایت از صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی، تمامی تلاش خود را در وضعیت نابسامان اقتصادی نشات گرفته از تحریم به کار بسته تا از شرکت‌های دانش بنیان حمایت لازم را داشته باشد.

    تسهیل بروکراسی های پیچیده برای اخذ مجوز و تسهیلات جبران کمبود منابع مالی و نقدینگی با دریافت تسهیلات و گرنت، تسهیل تامین مواد اولیه از خارج کشور، فراهم کردن شرایط برای تبلیغات گسترده و بازاریابی، پیگیری اجرای قوانین وضع شده، کنترل بر بازار ارز یا تخصیص ارز دولتی به صنایع نوپا، تخصیص فضای کارگاهی به شرکت هایی که نیاز به فضای بیشتر برای گسترش دارند، از راهکارهای موثر بر تحقق جهش تولید است که پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در این راستا با جدیت گام بر می دارد.

     

    ابتکار پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی در تشکیل شبکه جهانی انتقال فناوری

    رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا، شبکه سازی و ارتباط با تمام بازیگران علم و صنعت را جزو برنامه های در دست اجرا برشمرد و افزود: سال گذشته در اتحادیه پارک های بین المللی، پیشنهاد شبکه جهانی شرکت های دانش بنیان را مطرح کردیم که با استقبال اعضا مواجه شد و بر این اساس با همکاری پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، پارک علم و فناوری آفریقای جنوبی، نانت فرانسه و تکنو پارک استانبول این ایده را اجرایی می کنیم.

    عبدالرضا واعظی با اشاره به دستاوردهای نظام در حوزه پارک های فناوری اظهار کرد: ارزش سرمایه گذاری های نظام در روزهای کرونایی نمود یافت و شرکت ها در کمترین زمان با محصولات شان خود را نشان دادند.

    وی با بیان اینکه پارک های علم و فناوری بعد از ۲۰ سال هم اکنون ثمر می دهند، افزود: چون رهبر معظم انقلاب پشتیبان پارک علم و فناوری است، بنابراین با تغییر دولت ها پارک ها دستخوش تغییر نمی شوند.

    رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با بیان اینکه پارک ها به رغم نوپا بودن، پویا هستند، خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان در هر حوزه ای می‌توانند باری از دوش مردم بردارند.

    واعظی با اشاره به اقدامات پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در سال گذشته، گفت: شناساندن پارک و ارایه ظرفیت های آن به صنایع و مسوولان، افزایش بودجه پارک از ۴.۵ میلیارد تومان به ۱۴ میلیارد تومان و ارتقا به رتبه هشت از رتبه ۲۵ از جمله عملکردهای پارک استان است.

    وی با بیان اینکه اکنون به هیچ شرکتی بدهکار نیستیم و فاز به فاز اعتبار شرکت ها را پرداخت کرده ایم، افزود: با شناساندن پارک به صنایع، درهای پارک به روی عموم باز شد و هم اکنون پارک ها قوت قلب صنایع و پژوهشگران بخش خصوصی هستند .

    رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، افتتاح دپارتمان «تجاری سازی و بازاریابی» را از جمله تحولات روبه رشد در حوزه علم و صنعت نام برد و گفت: سود شرکت های دانش بنیان ما از صنایع چشمگیر است به طوری که در سال گذشته رقم قراردادهای شرکت های مستقر در پارک حدود ۴ میلیارد تومان بود.

    واعظی با اشاره به عضویت پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در سامانه ستاد ایران (مناقصه) اظهار کرد: با عضویت در این ستاد، بازارهایمان از سطح محلی به ملی ارتقا یافت و می توانیم در مناقصات شرکت کنیم.

    وی از صدور ضمانت نامه های بانکی و پشتیبان اجرا توسط پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۰ ضمانت نامه صادر کردیم و براساس قانون برای نهادهای دولتی ضمانت نامه با امضای رییس پارک صادر می کنیم.

    واعظی با بیان اینکه با راه اندازی سامانه ثبت ایده تمام مراحل یک ایده از طریق پیامک به اطلاع صاحب فکر رسیده می شود، گفت: با راه اندازی این سامانه هیچ نگرانی بابت نگرانی دزدی مالکیت فکری وجود ندارد و در این راستا در سال ۱۳۹۷، ۱۲۰ ایده و سال گذشته ۶۹۱ ایده در پارک استان ثبت شده است.

    واعظی با بیان اینکه به دنبال عضویت واحدهای تحقیق و توسعه شرکت ها و صنایع در پارک علم و فناوری هستیم، گفت: با عضویت واحدهای تحقیق و توسعه شرکت های بزرگ استان ضمن اینکه از محصولات دانش بنیان حمایت می کنیم، آنها می توانند از آخرین یافته های شرکت های دانش بنیان در جهت ارتقا کیفی و کمی تولیدات شان نیز بهره ببرند.

    رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، پیگیری ایجاد پارک علم و فناوری ویژه کودکان و نوجوانان در تبریز را از جمله برنامه های در دست اقدام برای سال جاری نام برد و گفت: با ایجاد این پارک دروس علوم دانش آموزان در مرکز خلاقیت و شکوفایی شبیه سازی می شود، همچنین در این پارک کافه نوآوری، کافه کتاب و رصدخانه ویژه نوجوانان و جوانان ایجاد می شود.

    واعظی از راه اندازی چهار مرکز رشد در آذربایجان شرقی نیز خبر داد و گفت: هم اکنون هشت مرکز رشد و سه مرکز نوآوری در استان وجود دارد و در کنار این ها مراکز رشد تخصصی را نیز در تبریز راه اندازی می کنیم.

    رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی از راه اندازی کارخانه نوآوری در تبریز برای اولین بار در کشور خبر داد و افزود: این محل با هزینه بخش خصوصی اداره می شود و محل تجمع شتاب دهنده ها و بستری برای شد صنعت و اقتصاد است.

    واعظی همچنین از تاسیس نخستین صندوق پژوهش و فناوری در استان با همکاری منطقه آزاد ارس در سال گذشته خبر داد و گفت: این صندوق تا یک میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان کمک کرد.

    وی با بیان اینکه اولین خط اعتباری با اعتبار ۹ میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان استان در سال گذشته پرداخت شد، خاطرنشان کرد: در جریان سفر رییس دفتر رییس جمهوری به تبریز، ۲۷ میلیارد تومان اعتبار به صندوق اختصاص یافت.

    بهره برداری از چهار پروژه بزرگ دانش بنیان در تبریز 

    رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: چهار پروژه بزرگ دانش بنیان در تبریز با سرمایه گذاری بیش از یکهزار میلیارد ریال در حال اجراست که به زودی به بهره برداری می رسد.

    واعظی خاطرنشان کرد: پروژه خط تولید تیوب لیزر سیلد گاز کربنیک با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد ریالی، توسط شرکت دانش بنیان “نوین اندیش سهند آرام ” مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی برای تولید تیوب لیزر سیلد در حال  آماده سازی می باشد.

    وی با اشاره به اینکه این کارخانه  به وسعت ۶۰۰۰ متر مربع به عنوان اولین کارخانه تولید تیوب لیزر گازکربنیک در خاورمیانه است و ظرفیت تولید ۵۰ تیوب لیزر  در روز را دارد، افزود: هم اکنون ۹۷ درصد از مراحل راه اندازی این خط تولید به اتمام رسیده است.  

    رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: فناوری تولید این محصول تا کنون در انحصار کشورهای انگلستان، آمریکا، آلمان و چین بود .

    واعظی اظهار کرد: با دستیابی به این فناوری، اکنون ایران در جمع پنج کشور تولیدکننده تیوب های لیزری قرار گرفته است. 

    وی گفت: با اتمام این پروژه، تولید سالانه ۱۵۰۰۰  تیوپ لیزری در داخل کشور فراهم خواهد شد؛ تیوب لیزر در زمینه های مختلفی همچون دستگاه های برش، حکاکی روی فلز، چوب، چرم، لایه برداری در پزشکی و حتی در زمینه های نظامی کاربرد دارد.

    واعظی گفت: پروژه دوم مربوط به بزرگترین خط تولید بردهای الکترونیکی کشور می باشد که توسط شرکت دانش بنیان صنایع صبح پارلار به مساحت ۱۴۰۰۰ متر مربع و با سرمایه گذاری به مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال مراحل تکمیل نهایی خود را طی می کند.

    وی با اعلام اینکه این پروژه در شهرک صنعتی سهند آذران در شرق تبریز در حال اجراست و تا کنون پیشرفت ۹۵ درصدی داشته است، گفت: با اتمام پروژه و افتتاح آن علاوه بر افزایش میزان تولید ، زمینه اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر فراهم خواهد شد.

    وی خاطرنشان کرد: شرکت دانش بنیان صنایع صبح پارلار هم اکنون ۷۰ درصد بردهای الکترونیکی مورد نیاز صنایع لوازم خانگی کشور را تامین می کند.

    واعظی اعلام کرد: سایت جدید کارخانه تولید -ماشین آلات صنایع معدنی ،ماشین آلات صنایع نفت و گاز و صنایع سلولزی،  سومین پروژه ای است که در شهرک صنعتی تبریز ۴  در حال تکمیل است.

    وی گفت: شرکت دانش بنیان شیمی ، پژوهش صنعت، با سرمایه ۳۰۰ میلیارد ریالی در فضایی به وسعت ۲۷۰۰۰ متر مربع این کارخانه را آماده و تجهیز نموده و زمینه اشتغال مستقیم برای ۱۰۰ نفر را فراهم کرده است.  این شرکت تا کنون قطعات متعددی  برای صنایع کشور بومی سازی کرده است و در زمینه تعمیق ساخت داخل کارهای باارزشی انجام داده است.

    رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی اظهار کرد: خط تولید پیستون و گژن پین انواع موتورها، که توسط شرکت دانش بنیان صنایع محرکه آذران پیستون، مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، تجهیز و راه اندازی شده است چهارمین پروژه در حال تکمیل است.

    وی گفت: خط تولید پیستون و گژن پین انواع موتورها با سرمایه ۱۵ میلیارد ریالی در محل مجتمع عصر انقلاب پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی تجهیز و راه اندازی شده و در این پروژه انواع پیستون های کمپرسورهای پالایشگاهی Nuovo،  پیستون کمپرسور Hino  و  پیستون  تراکتورهای پرکینز تولید می شود.

    واعظی اعلام کرد: این خط تولید در فضایی به وسعت ۱۵۰۰مترمربع اجرا شده است و پیشرفت ۹۰ درصدی دارد.

    دومین صندوق پژوهش و فناوری در آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی می‌شود

    معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی نیز  از راه اندازی دومین صندوق پژوهش و فناوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در استان در سال جاری خبر داد و با اشاره به اینکه نخستین صندوق پژوهش و فناوری استان در سال ۱۳۹۸ با همکاری منطقه آزاد ارس راه اندازی شده است، افزود: شرکت های دانش بنیان و تیم‌های دانشجویی که هنگام تحصیل در دانشگاه یا بعد از اتمام تحصیلات در حوزه دانش بنیان فعالیت می کنند، می توانند از تسهیلات این صندوق ها بهره مند شوند.

    غلامرضا کیانی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۳۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور در استان وجود دارد که یک هزار و ۱۰۰ نفر در آن ها مشغول به کار هستند، اظهار داشت: صندوق های پژوهش و فناوری و پارک علم و فناوری از طریق اعطای تسهیلات تا سقف ۱۲۰ میلیون ریال، صدور ضمانت نامه ها، انجام سرمایه گذاری مشترک و ارایه برخی کمک های آموزشی، تجاری سازی و بازاریابی از این افراد حمایت می‌کند.

    وی گفت: بر اساس مواد ۲۱، ۴۳ و ۴۴ قانون رفع موانع تولید، مزایایی به شرکت های دانش بنیان اختصاص یافته است که این شرکت های می توانند از آن ها استفاده کنند.

    وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان می توانند با استفاده از این قانون از ۱۵ سال معافیت مالیاتی، ۱۲ سال معافیت گمرکی، مشوق های بیمه ای، امتیاز شرکت در مناقصات و ترک تشریفات آن ها، عدم اعزام فرزند پسر فعالان شرکت های دانش بنیان به خدمت سربازی و گذراندن خدمت نظام وظیفه در شرکت دانش بنیان و اخذ امریه سربازی برای متخصصان مورد نیاز و حمایت های دولتی برخوردار شوند.

    کیانی یادآوری کرد: علاوه بر مواد قانون رفع موانع تولید برای حمایت از شرکت های دانش بنیان، پتانسل و ظرفیت دیگری در برنامه پنج ساله ششم توسعه وجود دارد که از جمله در مواد ۵۳ و ۵۴ آن در خصوص توسعه حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی به صورت مرتب به شرکت های دانش بنیان اشاره شده است.

    معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: در این راستا دولت موظف شده برای توسعه صنایع حمل و نقل از شرکت های دانش بنیان استفاده کند و در تبصره های «ج» و «چ» ماده ۶۴ این برنامه در خصوص حمایت از پروژه های تقاضا محور تاکید شده است به طوری که واحدهای تولیدی در صورت استفاده از توان شرکت های دانش بنیان در اجرای پروژه های توسعه خود می توانند از حمایت دولت مانند لیزینگ برخوردار شوند.

    وی ادامه داد: ماده ۶۵ برنامه ششم توسعه نیز مربوط به حمایت دولت از شرکت های دانش بنیان خارجی است که با شرکت های دانش بنیان داخلی همکاری می کنند.

    وی با اشاره به افزایش سه برابری میزان حمایت‌های پارک علم و فناوری از شرکت‌های دانش بنیان، یادآوری کرد: امسال تلاش می شود هیچ ایده و اختراعی به دلیل نبود حمایت مالی و معنوی کنار گذاشته نشود.

    کیانی گفت: در سال ۱۳۹۸ طرح‌ها و ایده‌های ارسال شده به پارک علم و فناوری با اعمال فرایند پذیرش آن ها به صورت آنلاین با رشد ۶ برابری مواجه شد و تعداد طرح ها و ایده ها از ۱۱۷ مورد سال ۱۳۹۷ به ۶۹۱ مورد رسید.

    وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان و فناور در سال ۱۳۹۸ حدود یک هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال درآمد کسب کردند و علاوه بر آن حدود ۹ میلیون دلار محصول صادر کردند

    امضای ۱۰۸ قرارداد با صنایع آذربایجان شرقی

    مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز از امضای ۱۰۸ قرار داد با صنایع استان توسط این پارک خبر داد و گفت: همچنین با حمایت های انجام شده از شرکت های فناور استان برای سه هزار و ۷۱۶ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شده است.

    بهمن محمدیاری با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری استان در سال ۸۱ افتتاح شده، افزود: تا به امروز ۴۵۰ شرکت فناور تحت حمایت این پارک قرار گرفته است.
    وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۱۸ شرکت دانش بنیان هستند، افزود: ۴۲ شرکت در مرحله عقد قرار داد، ۲۶۹ شرکت نیز از پارک خارج شده و در زمان حاضر ۱۳۵ شرکت فناور در پارک علم و فناوری مستقر است.
    محمدیاری با بیان اینکه پارک علم و فناوری استان تا کنون به میزان ۵۱ میلیارد ریال از شرکت های مستقر در پارک حمایت کرده است، اظهار داشت: ۱۶۷ اختراع در این مدت ثبت شده و سی هزار و ۲۱۶ میلیارد ریال شرکت ها فروش داشته اند.
    وی افزود: هفت مرکز رشد اقماری نیز در شهرستان های مرند، مراغه، میانه، بناب و در منطقه آزاد ارس، مرکز تحقیقات کشاورزی و دانشگاه شهید مدنی و همچنین سه مرکز نوآوری در هشترود، ملکان و عجب شیر فعال است و همچنین سه مرکز رشد جدید در سراب، اهر و بستان آباد در حال تاسیس است.
    مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: در فضای تحریمی کنونی که صنایع با مشکلات بسیاری در تامین قطعات مورد نیاز مواجه هستند، شرکت های دانش بنیان می توانند مشکلات صنایع را احصا کنند.
    وی ادامه داد: به منظور شناسایی مشکلات صنایع در اواخر بهمن ماه نمایشگاه نیازها و چالش های صنایع در پارک علم و فناوری استان برگزار می شود.

    محمدیاری با اعلام درصدد ایجاد شهرک فناوری در منطقه آزاد ارس هستیم، گفت: تمامی هفت هزار شرکت فناور و سه هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان که در کشور فعالیت می کنند می توانند وقتی به محصول دست یافتند برای تولید و صادرات محصولات خود در این شهرک مستقر شوند.

    وی ادامه داد: برای این منظور ۵۰ هکتار زمین در منطقه آزاد ارس در نظر گرفته ایم تا بتوانیم از مزایای تعاملات بین المللی این منطقه که بدون بروکراسی های اداری در داخل سرزمین انجام می شود بهره مند شویم.
    مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: به دنبال گسترش تعاملات بین المللی با پارک های علم و فناوری اسلوونی، استانبول و اسپانیا تفاهم نامه های همکاری امضا کرده ایم.

    وی اضافه کرد: با آکادمی علوم آذربایجان و کشور آلمان نیز در حال عقد قرار داد همکاری هستیم و همچنین به دنبال ایجاد پارک علم و فناوری تخصصی مشترک با کشور گرجستان در حوزه گردشگری هستیم.

    محمدیاری از ۲ برابر شدن اعتبار تجهیز پارک‌ها و مراکز نوآوری شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: ۱۴۲ شرکت دانش بنیان در استان وجود دارد افزود و هر مجوز و شرکت دانش بنیانی می تواند تا سقف ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات بگیرد.

    وی اضافه کرد: بزرگ ترین حمایت از این شرکت ها خرید محصولات آنهاست و البته در این راستا، محصولات این شرکت ها ۱۵ سال معاف از مالیات و ۱۲ سال معاف از حق گمرک بوده و بدون مناقصه می توانند محصولات خود را بفرشند.

    وی خواستار حمایت و خرید محصولات شرکت های دانش بنیان از سوی دستگاه های اجرایی شده و گفت: شرکتی در استان دستگاه خط کشی خیابان ها را تولید کرده و ۱۱۰ دستگاه از آنها را به سایر استان ها فروخته است اما هنوز شهرداری تبریز در این راستا اقدام نکرده است. ِ

    وی همچنین از ایجاد صندوق پژوهش و فناوری در استان خبر داد و گفت: تاکنون ۷ فقره تسهیلات با سود ۴ درصد به پژوهش گران پرداخت شده و  افرادی که بتوانند در شرکت های دانش بیان اقدام قابلی انجام دهند معاف از سربازی خواهند شد.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *