×

نقش فرهنگ در انتخابات و مشارکت

  • کد خبر: 302020
  • 21 بهمن 1402
  • با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی، مثل همیشه موضوع مشارکت نیز هم بین مردم و هم در میان مسئولان و متولیان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد
    نقش فرهنگ در انتخابات و مشارکت
  • به گزارش نوبر، با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی، مثل همیشه موضوع مشارکت نیز هم بین مردم و هم در میان مسئولان و متولیان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. اما آیا مشارکت پرشور بدون توجه به مولفه فرهنگ و اجتماع می‌تواند کارساز باشد؟ آیا می‌توان مشارکتی پرشور و همراه با شعور (تشخیص درست) برای ترسیم آینده رقم زد؟
    در عصر حاضر، انتخابات به عنوان یکی از مهم‌ترین فرآیندهای فرهنگی و دموکراتیک جامعه مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، مشارکت فعال و پرشور در انتخابات همواره به عنوان یک چالش برای جوامع و دولت‌ها مطرح بوده است.
    اما واقعیت این است که اگر در پروسه ارتقا مشارکت عمومی تنها به فعالین سیاسی تکیه کنیم و قشر فرهنگی جامعه را نادیده بگیریم، توفیق چندانی به دست نخواهد آمد.
    فعالان فرهنگی با انجام فعالیت‌های متنوعی از جمله برگزاری نشست‌ها، کنفرانس‌ها، کمپین‌های آگاهی‌بخشی و انتشار محتواهای مختلف از طریق تریبون‌های خود، می‌توانند آگاهی و دانش مردم را در مورد ارزش‌های دموکراتیک، نقش و اهمیت انتخابات و حقوق شهروندی افزایش دهند. این آگاهی، افراد را به شناخت بهتری از مسائل سیاسی و اجتماعی و همچنین تأثیرگذاری بیشتر در فرآیند تصمیم‌گیری تشویق می‌کند و همین حساسیت‌ها اثبات می‌کند که هزینه تحریم صندوق رای، هزینه‌ای قابل چشم‌پوشی نیست.
    فعالان فرهنگی هر جامعه که همان نخبگان آن جامعه به شمار می‌آیند، عمدتا با ستایش مصادیق ارزش‌های خود یعنی کاندیداها، در هجرتی غم‌بار، از فعال فرهنگی به فعال سیاسی بدل می‌شوند و رفته‌رفته حتی در برخی بزنگاه‌ها، فرد را به اصول خود ترجیح می‌دهند.
    البته نمی‌توان گفت که فعالان فرهنگی باید از اعلام افراد مورد حمایت و تایید خود پرهیز کنند، اما می‌‎توانند با ارائه برخی روش‌های صحیح و آگاه‌سازی از نتایج مشارکت فعال، به جای اینکه برای جامعه ماهی بگیرند، راه و روش ماهیگیری را به آن‌ها آموزش دهند که قطعا در دراز مدت، نتایج مثبت آن، آینده‌ای آباد برای جامعه رقم خواهد زد.

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *