×

آذربایجان در مسیر اقتصاد دانش بنیان/
نخبگان جوان، پیشتازان اقتصاد پساصنعتی

  • کد خبر: 167072
  • 25 شهریور 1399
  • ایجاد، تشکیل و توسعه مناطق ویژه علم و فن آوری و در کنار آن، تقویت و حمایت از توسعه و افزایش شرکت های دانش بنیان، یکی از جدی ترین و مهم ترین سرفصل های سند تدبیر و توسعه استان، در برنامه های دولت به شمار می رود که این موضوع از نخستین ساال های استقرار دولت تدبیر و امید، مورد توجه و پی گیری بوده است.
    نخبگان جوان، پیشتازان اقتصاد پساصنعتی
  • ایجاد، تشکیل و توسعه مناطق ویژه علم و فن آوری و در کنار آن، تقویت و حمایت از توسعه و افزایش شرکت های دانش بنیان، یکی ازجدی ترین و مهم ترین سرفصل های سند تدبیر و توسعه استان، در برنامه های دولت به شمار می رود که این موضوع از نخستین ساالهای استقرار دولت تدبیر و امید، مورد توجه و پی گیری بوده است.

    این فصل از برنامه های دولت به عنوان راهبردی ترین بخش برنامه ریزی های زیربنایی، در عرصه علمی و فن آوری، در حالی طی اینسال ها و به دور از هیاهوهای سیاسی و جناحی رایج و در بستر علم و دانش پی گیری شده است که در عقبه آن، رد پای روشنی ازتلاش و همت نخبگان علمی آذربایجان در اتاق فکر معاونت علمی و فن آوری را می توان به چشم دید.

    سیاست های تدوینی و اجرایی معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری طی سال های اخیر در حالی به صورت چراغ خاموش درعرصه توجه به ایجاد و رشد تدریجی شرکت های دانش بنیان آذربایجان شرقی و در کنار آن حمایت از طرح ها و برنامه های فن آورانهدنبال شده است که این برنامه ها، تاثیر حداقلی و البته مشهود خود را در رشد و افزایش همه جانبه آمار شرکت های دانش بنیان از یکسو و تولیدات و طرح های فناورانه در این بخش از سوی دیگر بر جای گذاشته و امروز تبریز و آذربایجان را به یکی از استان هایبرخوردار و مهم در این عرصه تبدیل کرده است.

    این سطح از سرمایه گذاری ها، از آن رو صورت گرفته است که اقتصاد دانش بنیان که مرحله سوم توسعه اقتصادی به شمار می رود و بهآن اقتصاد «پسا صنعتی» نیز گفته می‌شود، بر اهمیت اطلاعات به عنوان سرمایه غیرفیزیکی و اقتصاد دیجیتال تاکید دارد و در این نوعاقتصاد، دانش منبع اصلی ثروت و تولید اقتصادی است.

    از دیگر سو، بنا بر سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی، نیل به اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله ومتناسب با آن، نرخ رشد اقتصادی ۸ درصدی بوده و از ویژگی ها و پتانسیل های تولیدات دانش بنیان، ارزش افزوده بالا و فراوان اینمحصولات است.

    اهمیت ایجاد و توسعه شرکت های دانش بنیان و توجه به توسعه و تقویت زیرساخت های علمی و فن آورانه از آن روست که شرکت هایدانش بنیان، موتور محرک اقتصاد دانش بنیان بوده و این شرکت ها، نقشی کلیدی در توسعه اقتصاد دانش محور دارند.

    علاوه بر این، شرکت های دانش بنیان، موسسات خصوصی یا تعاونی هایی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی برپایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه درحوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان تشکیل می شوند.

    از این رو تلاش فرزندان خطه تبریز و آذربایجان نظیر دکتر کامبیز مهدی زاده در قلب معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری در ایجادو توسعه شرکت های دانش بنیان استان و هدایت علمی و عملی طرح های مولد این بخش، بسیار ارزشمند بوده و جلوه و عیاری دوچندانمی یابد.

    سخن آخر این که، جوانان و مدیران نخبه و شایسته ای همچون دکتر مهدی زاده، با تکیه بر شعار عملگرایی، و نمونه بارز تحقق عینی وعملی بیانیه گام دوم انقلاب، ثابت کردند که می توان در هر موقعیت و در هر مسوولیتی، منشا اثر و تحول بود، بی تردید، این تازه آغازماجرای اثبات و تحقق شایسته سالاری و دانش محوری در تمرین مدیریت های برنامه محور و توسعه آفرین است، راهی که به زودی بهسرانجام مطلوب هم خواهد رسید.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *