×

نام کشورهای عربی حامی اسرائیل در جنگ غزه فاش شد

  • کد خبر: 290043
  • 23 آبان 1402
  • رژیم صهیونیستی در هفتمین روز از جنگ وحشیانه خود علیه نوار غزه اعلام کرد، شماری از کشورهای عربی هم با تل‌آویو در این جنگ همراه هستند.
    نام کشورهای عربی حامی اسرائیل در جنگ غزه فاش شد
  • به گزارش نوبر، شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی در این رابطه ادعا کرد 9 کشور عربی همچون سدی در مقابل تلاش‌های صورت گرفته برای توقف جنگ علیه نوار غزه ایستاده‌اند و بیش از یک ماه است که این کار را همچنن ادامه می‌دهند.

    به گفته این رسانه: عربستان سعودی، اردن، مصر، امارات متحده عربی، بحرین، جیبوتی، مغرب، سودان و موریتانی کشورهایی هستند که اجازه به ثمر نشستن تلاش‌های صورت گرفته جهت توقف جنگ را نمی‌دهند.

    این رسانه فاش کرد این کشورها پیشنهاد دیگر کشورهای عربی را برای فشار بر اسرائیل جهت توقف حملاتش به غزه رد کردند.

    پیشنهاد مذکور توسط برخی از کشورهای عربی پیش از آغاز به کار نشست سران ریاض ارائه شده و در بر گیرنده بند شدیداللحنی در بیانیه پایانی است که در آن تأکید شده است اجازه به‌کارگیری پایگاه‌های آمریکایی و فرودگاه‌های عربی را برای کمک به جنگ اسرائیل علیه غزه نخواهند داد. همچنین خواستار اعلام احتمال به‌کارگیری برگ برنده نفت و قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی با رژیم اشغالگر را هم شده بودند.

    اما این پیشنهاد باعث بروز دو دستگی بین کشورها شد و باعث گردید تا عربستان کلاً نشست اتحادیه عرب را لغو و آن را با نشست کشورهای اسلامی ترکیب کرد و تحت عنوان نشست سران مشترک برای عبور از تبعات بحران آن را برگزار نمود.

    این رسانه افزود: با وجود آن که موریتانی هر گونه دخالت خود را در این توطئه رد می‌کند اما کشورهای دیگر در مقابل این اتهام سکوت اختیار کرده‌اند.

    گفتنی است بنیامین نتانیاهو در نطق اخیر خود ضمن ستایش از رهبران برخی از کشورهای عربی متحد با تل‌آیو سخنان انتقادی بعضی از این رهبران را در این نشست نیز به عنوان اقداماتی از ترس موقعیت و جایگاه و نیز آینده نظام‌هایشان تفسیر کرد.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *