×

استاندار اذربایجان شرقی تاکید کرد:
معدن جایگزینی مناسب برای اقتصاد نفتی/ورود کمترین آسیب به طبیعت در اولویت باشد

  • کد خبر: 166549
  • 11 شهریور 1399
  • استاندار آذربایجان شرقی، معدن را کلید توسعه استان دانست و بر ضرورت افزایش سرمایه گذاری های معدنی در استان تاکید کرد.
    معدن جایگزینی مناسب برای اقتصاد نفتی/ورود کمترین آسیب به طبیعت در اولویت باشد
  • محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای معادن استان با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند معدن در استان گفت: علاوه بر مس سونگون ورزقان، معادن متعدد دیگری نیز در سایر شهرستان‌های استان قرار دارد که شاید بسیار بزرگتر و باارزش تر از سونگون باشد.

    وی از تدوین استراتژی توسعه معادن در استان خبر داد و افزود: معدن، جایگزین مناسبی برای اقتصاد نفتی است و بر این باور هستیم که کلید توسعه پایدار استان در شرایط کنونی، توجه به بهره‌برداری هرچه بیشتر از معادن استان است.

    وی با تاکید بر رعایت بیشتر اصول زیست محیطی در بهره‌برداری از معادن استان اظهار کرد: فرآیند بهره‌برداری از معادن همواره با موضوعات زیست محیطی همراه است اما باید همواره برای ورود کمترین آسیب به طبیعت و محیط زیست تلاش کرد. نه به بهانه محیط زیست، معادن را تعطیل و نه به بهانه کسب درآمد از معادن، محیط زیستمان را تخریب می‌کنیم.
     
    استاندار آذربایجان شرقی با انتقاد از عدم توجه به ظرفیت معادن در سال‌های گذشته عنوان کرد: بهره‌وری و استفاده از ظرفیت معادن استان، آن‌چنان که باید و شاید تاثیر مناسبی در اقتصاد استان نداشته و سرمایه‌گذاری‌های جدید و مولد را به همراه نداشته است.
     
    پورمحمدی در بخشی از سخنان خود خواستار همکاری و پیگیری نمایندگان استان برای اصلاح قانون بهره‌برداری از معادن شد وافزود: خرید و فروش عادی پروانه‌های بهره‌برداری معادن در کشور باعث شده که بسیاری از متقاضیان دریافت پروانه به امید فروش آن، هیچ اقدامی نسبت به بهره‌برداری از معادن نداشته و صرفا به فکر کسب سود خود از محل فروش پروانه معدن باشند.

     وی در همین راستا و با اشاره به روند مزایده گذاشتن ۲۰۰ معدن استان در آینده نزدیک، گفت: افراد صاحب پروانه ای که هیچ فعالیتی در معادن خود انجام نمی‌دهند باید شناسایی و در صورت لزوم مراحل قانونی برای خلع ید این افراد انجام شود.

    وی در بخش دیگری از سخنان افزود: سازمان های صمت و برنامه و بودجه باید میزان حقوق دولتی و عوارض ناشی از آلایندگی معادن را که طی سال های گذشته وصول شده، چه سهم دولت به طور اعم و چه سهم استان به طور اخص، مشخص و پیگیری کنند.

    وی با بیان اینکه مشوق ها برای به حرکت درآوردن بخش معدن باید شناسایی و مشخص شود، گفت: در بخش معدن به دنبال سودجویی و درآمد نیستیم، بلکه به دنبال توسعه پایدار بوده  و در این راستا باید تلاش کنیم تا زیرساخت های لازم فراهم شود.

    استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: مرجع تشخیص آلایندگی واحدهای معدنی، محیط زیست بوده و باید این سازمان در خصوص آلایندگی یا عدم آلایندگی معادن اعلام نظر کند. هر شخص دیگری هم که مدعی آلودگی هر یک از معادن استان است باید مستدل و مستند سخن بگوید.

    اللهوردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه ضرورت توجه به استفاده از تکنولوژی های جدید در استحصال مواد معدنی و حفاظت از مراتع و محیط زیست تاکید کرد.
     
    محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بر آمادگی نمایندگان استان برای رفع مشکلات موجود در زمینه بهره برداری معادن استان و تلاش برای اصلاح قانون معادن تاکید کرد.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *