×

شناسایی ۴۵ هزار بیمار دیابتی و دارای فشار‌خون در آذربایجان‌‌شرقی

  • کد خبر: 299257
  • 15 دی 1402
  • رئیس دبیر خانه کار گروه سلامت و امنیت غذایی آذربایجان شرقی گفت: طی اجرای پویش ملی سلامت در استان تاکنون، تعداد ۴۵ هزار بیمار دیابتی و دارای فشار خون شناسایی شده است.
    شناسایی ۴۵ هزار بیمار دیابتی و دارای فشار‌خون در آذربایجان‌‌شرقی
  • به گزارش نوبر، نورآبادی در جلسه بررسی اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا در تبریز گفت: تعداد بیماران جدید شناسایی شده با فشار خون بالا و ثبت شده در سامانه توسط پزشکان ۳۰ هزار نفر و تعداد بیماران دیابتی جدید شناسایی شده و ثبت شده نیز ۱۵ هزار نفر است.

    وی گفت: تاکنون کل افراد غربالگری شده بالای ۱۸ سال و جمعیت هدف تحت پوشش آذربایجان شرقی ۶۲.۳ درصد است.

    نورآبادی با تاکید بر ضرورت مشارکت بین بخشی در اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا اظهار کرد: پویش ملی سلامت غربالگری در راستای سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با هدف شناسایی، مراقبت و کنترل بیماری در سطح ملی در حال اجراست.

    وی با اشاره به اینکه کرونا با همکاری و همیاری مردم، دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، نهاد‌های امنیتی و انتظامی و دانشجویان با کادر بهداشت و درمان بیماری کنترل و مدیریت شد گفت: در طرح غربالگری نیز انتظار می‌رود تمام دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در امر ترغیب افراد به مشارکت در این طرح دانشگاه علوم پزشکی را همراهی کنند.

    نورآبادی تغذیه ناسالم، فعالیت بدنی نامطلوب، مصرف دخانیات و الکل، استرس، چاقی و عدم تحرک بدنی را از عوامل مهم در ابتلا به بیماری دیابت و پرفشاری خون دانست و گفت: در صورت بروز این علایم انسان به بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی، نارسایی کلیوی، قطع عضو و انواع سرطان‌ها مبتلا خواهد شد.

    وی با اظهار اینکه بیماری فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش مطرح است و ویژگی آن بی علامتی است افزود: این بیماری‌ها باید در افراد بالای ۱۸ سال به موقع شناسایی و پیشگیری‌های لازم در این خصوص انجام و با ارجاع به پزشک و مصرف دارو‌ها کنترل شود.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *