×

سهم ارزش افزوده آذربایجان شرقی در اقتصاد کشور نزدیک چهار درصد است

  • کد خبر: 302215
  • 23 بهمن 1402
  • رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه سهم جمعیتی استان از کل کشور ۴.۷۹ درصد است، گفت: سهم ارزش افزوده استان در اقتصاد کشور ۳.۹۶ درصد است.
    سهم ارزش افزوده آذربایجان شرقی در اقتصاد کشور نزدیک چهار درصد است
  • به گزارش نوبر،حیدر فتح زاده روز دوشنبه در جلسه رونمایی از «برنامه راهبردی و عملیاتی توسعه متوازن استان آذربایجان شرقی» که با حضور استاندار در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: بیشترین سهم در حوزه ارزش افزوده مربوط به بخش معدن با ۱۷.۰۳ درصد است و صنعت با ۵.۲۵ درصد، کشاورزی با ۳.۵۱ درصد و خدمات با ۳.۲۹ درصد در رده های بعدی قرار دارند.

    وی، تولید ثروت و ارزش افزوده، ارتقاء بهره وری و تعالی سازمانی و در نهایت عدالت و پیشرفت را از مهم ترین برنامه راهبردی و عملیاتی توسعه متوازن استان عنوان کرد و افزود: از اهداف این برنامه راهبردی، تبیین مفهومی سند تحول دولت مردمی، تعیین اهداف کیفی و کمی، ایجاد زنجیره به هم پیوسته ارزش، آینده نگری و آینده اندیشی است.
    فتح زاده، مشارکت و شبکه سازی، خلق مزیت پایدار، اصلاح فرایند و تسهیل‌گری، ارتقاء اعتماد و سرمایه اجتماعی، توانمندسازی و تولید ثروت و ارزش افزوده را از دیگر آرمان های برنامه راهبردی و عملیاتی توسعه متوازن استان عنوان کرد.
    وی اظهار کرد: بنیان‌های نظام برنامه ریزی استان را اسناد بالادستی «بیانیه گام دوم انقلاب»، «سند تحول دولت مردمی»، «برنامه آمایش سرزمین» و «برنامه هفتم توسعه کشور» تشکیل می‌دهند.
    فتح‌زاده تاکید کرد: برنامه های عملیاتی استان را در بخش های توسعه‌ای صنعت، معدن، کشاورزی، حمل و نقل، گردشگری، انرژی، آب، دیپلماسی اقتصادی، رفاه و سلامت، آموزش، توانمندسازی حاشیه نشینان و بهینه سازی منابع به جد دنبال می‌کنیم.

    این مسئول همچنین به مواردی مثل فعال‌سازی واحدهای راکد و نیمه فعال صنعتی و تعیین تکلیف وضعیت معادن راکد و غیرفعال استان، ایجاد اکوسیستم خلاقیت و نوآوری در بخش صنعت با همکاری دانشگاه‌ها و تشکل های صنفی، توسعه فعالیت‌های پایین‌دست معادن با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش و ارتقاء سهم بخش معدن از کل ارزش افزوده استان، اشاره کرد.
    فتح زاده همچنین به ۲۳۵ کیلومتر مرز مشترک این استان با جمهوری های اذربایجان و ارمنستان اشاره کرد و توضیح داد: وجود رود دائمی ارس، برخورداری از ویژگی های طبیعی حاکم بر حریم این رودخانه، جنگل های اطراف، تنوع زیست محیطی و آثار باستانی شرایط ویژه ای به این منطقه بخشیده که نیازمند نگاه سیستمی در برنامه ریزی های این بخش از استان است.
    وی گفت: توانمندسازی و ارتقای درآمد ساکنان حاشیه رود ارس به عنوان حافظان مرز از اولویت های برنامه ریزی استان به شمار می رود و لازم است نهادها و سازمان های مختلف که با موضوع رود ارس درگیر هستند اهتمام ویژه ای به این امر داشته باشند تا از مهاجرت روستایی کاسته و گام های موثر برای توسعه منطقه در ابعاد مختلف برداشته شود.
    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی همچنین به تشریح آخرین وضع پروژه های ملی در استان از جمله سد قیزقلعه سی، سد خداآفرین، تصفیه خانه فاضلاب تبریز، تصفیه خانه فاضلاب مرند و غیره همچنین مهم ترین پروژه های خصوصی در استان پرداخت.

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *