×

گفتگوی اختصاصی نوبر با حجه الاسلام و المسلمین نظری
سرّ سردار در حدیث دیگران

  • کد خبر: 170768
  • 13 دی 1399
  • گفتگوی نوبر با حجت الاسلام و المسلمین نظری از روحانیون مبارز و انقلابی با موضوع جهان شمولی سردار سلیمانی را با هم بخوانیم.
    سرّ سردار در حدیث دیگران
  • نوبر: صبحگاه جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی در حمله هلی‌کوپتری آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. در این حمله همراه با سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس، فرمانده حزب الله عراق و قائم مقام بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و شمار دیگری از رزمندگان عراقی به شهادت رسیدند. حمله فوق به دستور مستقیم رییس جمهوری ایالات متحده صورت گرفت. حال بعد از طی یک سال، در روزهای اولین سالگرد این شهید عزیز قرار دارم و به این مناسبت به سراغ حجت الاسلام و المسلمین نظری از روحانیون مبارز و انقلابی که خودشان در جبهه مقاومت حضور داشته اند، رفته ایم و در موضوع جهان شمولی سردار سلیمانی گفتگویی نموده ایم که در زیر می آید:

    • ممنونم که قبول دعوت کردید و تشریف آوردید برای انجام این مصاحبه، لطفا در خصوص بعد بین المللی و جهان شمولی سردار حاج قاسم سلیمانی برایمان مطالبی بفرمایید؟

    اگر بخواهیم با شخصیت بین المللی و جهان شمولی سردار آشنا بشویم، باید به عرض برسانم که شخصیت جهان شمولی سردار، مبتنی بر شخصیت فردی ایشان است. یعنی به نظر بنده اول باید تمرکز داشته باشیم به شخصیت فردی ایشان که چه شخصیتی از خود ساخته بود. شخصیت سردار در وصیت نامه شان متجلی است. کسی که می خواهد با سردار دلها آشنا شود اول بایستی وصیت نامه ایشان را مرور کند. وصیت نامه نکات ویژه ای دارد، در قسمت اول وصیت نامه راز شخصیت سازی به سبک سردار سلیمانی را آموزش داده است. آن گوهرهایی که با آنها معمای نفس خود را حل کرده مثل اشک بر اهل بیت  و این جمله معروفش تا شهید نباشی شهید نمی شوی.

    سردار واقعا این را در وجود خودش مجسم ساخته و شخصیت خود را به مکان شهادت رسانده. پس اولا سردار این چنین شخصیتی از خود ساخته و دوما برای خود ماموریت تعریف کرده و ماموریتش همانا دفاع از اسلام است چون اسلام جهانی است و ماموریت دفاع از اسلام نیز از ایشان شخصیت جهانی ساخته است.

    نکته دوم در وصیت نامه این است که در یک جا می فرماید من به انسانیت نگاه کرده ام، به فطرت نگاه کرده ام کسی که به فطرت انسان ها و انسانیت انسان ها نگاه می کند یعنی همه جهان را شامل می شود، یعنی تمام انسان ها ما سوی دینی که دارند به هر چه مظلوم هست در دنیای عالم، در افق دیدشان قرار می گیرد و از این بابت ماموریت ایشان دفاع از همه انسان های روی زمین است. به نظر بنده اگر کسی وصیت نامه سردار را بخواند به ماموریت فردی و جهانی ایشان پی می برد.

    • چون به وصیت نامه سردار اشاره داشتید، حیفم می آید که اینجا را رد بشویم؛ سردار سلیمانی در فرازهایی از وصیت نامه چندین بار به علقه عمیق خود که همانا دفاع از اسلام است، اشاره می کند، مشخص است که این علقه را از معمار کبیر انقلاب گرفته است، در این باب اگر توضیحی دارید بفرمایید؟

    سردار در وصیت نامه اش بعد از آنکه شکر نعمت ها را به جا می آورد. می گوید، خدایا شکر که من را از قرن به قرن از صلبی به صلبی بروز دادی که عصر خمینی کبیر را درک کنم بعد از آن هم عصر کسی که مظلومیت اش عظم است را درک کردم. وسط وصیت نامه دوباره می آید متمرکز می شود به اصل ولایت و آخر وصیت نامه هم تاکید می کند که من مقام معظم رهبری را مظلوم می بینم. شاید کل وصیت نامه ایشان یک کلمه است، اطاعت از ولایت و بیعت با ولایت.

    • حاج آقا برگردیم به موضوع اصلی مان، یعنی جهان شمول بودن سردار؟

    اگر بخواهیم بحث جهان شمولی سردار و جایگاه بین المللی ایشان را متوجه شویم  باید از زبان جهانیان  بشنویم که جهان در مورد سردار چه گفته است. موسسه آمریکن در خصوص سردار گفته است که « وی قهرمان جنگ و میهن پرست است». خوب این عین عبارت آنها است. آنها سلیمانی عزیز را با چه ادبیاتی خطاب کرده اند. رسانه های بین المللی عبارت « فرمانده سایه» را به کار برده اند. نیویورک تایمز عبارت « هم مورد تنفر است هم مورد تحسین است»  مورد تنفر آنهاست چون دشمن شان است. اما مورد تحسین بودن سردار برای آنها چه معنی دارد؟ دشمن چی ویژگی سردار را تحسین می کند. یا عبارت « قوی ترین مامور مخفی خاورمیانه و یکی از چهره های متفکر برتر عرصه امنیت»، را برای سردار به کار برده اند. اینها عبارت های افراد عادی نیست، جان بولتون سردار را « خطرناکترین انسان جهان» قلمداد کرده است. اینها نشان از این دارد که سردار یک چهره جهانی است. سازمان سیا گفته است که وی بسیار توانمند و دشمن شایسته ای که بازی بلد هست. اینها عبارت کسانی است که در اتاق جنگ دشمن نشسته اند.

    حیفم می آید گفته سید حسن نصرالله درباره سردار را نگویم، ایشان گفته است که کفش سردار می ارزد به سر بعضی ها، یا نجا محمد علی از تحلیل گران عرب می گوید سردار کفش ات را می بوسم. بشار اسد گفته خاطره سردار سلیمانی از وجدان مردم سوریه فراموش نخواهد شد. جهان شمولی سردار همین است یعنی از قفقاز تا دمشق را در برگرفته است.

    • لطفا در خصوص عبارت آخرتان توضیح بفرمایید؟

    بچه های جمهوری آذربایجان در در دانشگاه سردار سلیمانی و در سوریه تربیت شدند. سردار برای آینده جمهوری آذربایجان طراحی کرده. سردار برای آینده سوریه طراحی کرد است. سردار در خاورمیانه گل ها کاشته است. سردار ناتوی اسلامی تربیت کرده است که نیروهایش فاطمیون، زینبیون، حیدریون، حشد الشعبی و … است. اگر کشورهای اسلامی تدبیر داشته باشند ناتوی اسلامی را ایجاد می کنند و حافظ منافع کشورهای اسلامی می شوند.

    سردار توانست در جبهه مقاومت وحدت استراتژیک ایجاد کند. این وحدت توسط زینبیون، فاطمیون، حشد الشعبی و … به وجود آمد این وحدت به نیروهای سوری پیوند خورد و جبهه مقاومت را تشکیل داد. سردار وحدت استراتژیک شیعه وسنی را بسیار زیبا عملی کرد. وحدت شیعه و سنی در جهان خیلی زیبا معنی شد. سردار در سایه این وحدت استراتژیک جبهه مقاومت را تبدیل کرد به مکتب.

    و در پایان باید گفت، جهان شمولی سردار از اینجا معلوم می شود که فرمانده جبهه ای بود که مقابل همه دشمنان ایستاد، جلوی تجزیه عراق و سوریه را گرفت. به مظلومین ( ایزدی ها) کمک کرد کمک کرد.

     

    گفتگو: علی آقایاری

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *