×

با دستور رئیس جمهور/
سد «کلقان چای» بستان‌آباد به بهره برداری رسید

  • کد خبر: 166625
  • 13 شهریور 1399
  • سد مخزنی «کلقان چای» بستان‌آباد امروز پنجشنبه با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.
    سد «کلقان چای» بستان‌آباد به بهره برداری رسید
  • مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌ شرقی در آیین افتتاح سد کلقان چای شهرستان بستان آباد افزود: حجم آب مخزن این سد خاکی ۲۱ میلیون مترمکعب، ارتفاع سد ۶۵ متر و طول تاج آن ۵۲۰ متر است و در ردیف سدهای بزرگ آذربایجان شرقی محسوب می شود.

    یوسف غفارزاده اظهار کرد: مهمترین هدف از اجرای این سد، تامین آب شرب شهرستان های چاراویماق، هشترود و بستان آباد و نیازهای صنعتی شهرستان بستان آباد، کنترل سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از هدررفت آب‌های سطحی است.

    وی اضافه کرد: با بهره برداری از این سد بیش از ۹۰ روستای منطقه از منابع آبی سد استفاده خواهند کرد.

    مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌ شرقی گفت: ساخت این سد خاکی با هسته رسی در دامنه ارتفاعات سهند از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و تاکنون ۱۳۲ میلیارد تومان هزینه در برداشته است.

    وی افزود: حجم آب ورودی رودخانه کلقان به این سد، ۴۰ میلیون مترمکعب در سال است و آب ذخیره‌شده در پشت سد، برای تأمین آب شرب و آب مورد نیاز در بخش صنعت و کشاورزی استفاده خواهد شد.

    وی اضافه کرد: تاکنون در آذربایجان شرقی ۱۰ سد بزرگ با ظرفیت ۵۹۰ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسیده و ۱۴۰ مخزن و تأسیسات آبی نیز در این استان وجود دارد.

    در ایستگاه هیجدهم پویش #هر هفته الف_ب_ایران، طرح‌های مهم صنعت آب و برق در استان‌های اردبیل، کرمانشاه و آذربایجان شرقی امروز (پنجشنبه) توسط رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

     

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *