×

نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی:
زیان انباشته ماشین سازی تبریز ۱۰ هزار میلیارد ریال است

  • کد خبر: 297974
  • 20 آذر 1402
  • نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی گفت: شرکت ماشین سازی و ریخته گری تبریز ۱۰ هزار میلیارد ریال زیان انباشته دارد و هر روز بر بدهی های آنها افزوده می شود.
    زیان انباشته ماشین سازی تبریز ۱۰ هزار میلیارد ریال است
  • به گزارش نوبر، واقف بهروزی روز دوشنبه در مراسمی به مناسبت روز دانشجو که در دانشگاه صنعتی سهند برگزار شد، اظهار کرد: همچنین ۴۰ هزار میلیارد ریال منابع مالی برای نوسازی و توسعه ماشین سازی و ریخته گری نیاز است که اگر این املاک با استفاده از روش های مولدسازی ارزش افزوده ایجاد کند، بیش از این رقم منابع مالی، به دست خواهد آمد و به راحتی می توان هم ماشین آلات و تجهیزات را نوسازی کرد و هم قدرت رقابتی برای فروش را بیشتر کرد.
    وی افزود: کارخانه ماشین سازی تبریز در حال حاضر تحت مدیریت دولت است اما این روند نمی تواند به این شکل ادامه یابد زیرا که زیان های انباشته روز به روز بیشتر خواهد شد.
    بهروزی ادامه داد: ماشین سازی تبریز ۸۶ هزار مترمربع در یکی از مناطق برخوردار تبریز ساختمان و زمین بلااستفاده دارد که ۲۰ سال است بلاتکلیف مانده و اراده‌ای هم برای ساماندهی این املاک وجود ندارد و این نشانگر مشکل مدیریتی است.
    وی با بیان اینکه دولت به عنوان بنگاه دار اقتصادی نباید رقیب بخش خصوصی باشد، گفت: تجربه ثابت کرده که دولت بنگاه دار خوبی نیست و بنگاه‌های اقتصادی باید به بخش خصوصی واگذار شود البته نحوه واگذاری کارخانه و شرکت ها به بخش خصوصی بسیار مهم است و باید موجب پیشرفت اقتصادی شود.

    مس سونگون تا اواخر سال گذشته هیچ عایدی برای آذربایجان شرقی نداشته است
    مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به وضعیت مس سونگون اظهار کرد: کارکرد معدن مس سونگون از اواخر دهه ۶۰ شروع شده و در دهه ۸۰ توسعه یافته است، این معدن به لحاظ تعهدات و مسئولیت های اجتماعی در این دهه ها، هیچ عایدی برای مردم منطقه و استان نداشته و در کل می‌توان گفت هیچ عایدی از بابت حقوق بهره برداری از معدن، مالیات و سایر ملزومات تا اواخر سال گذشته نصیب استان نشده بود.
    بهروزی ادامه داد: حتی یک ریال از منابع مالیاتی و بانکی مس سونگون تا اسفند ۱۴۰۱ وارد استان نشده بود و اعتقاد ما این است که باید همه عواید این معدن وارد استان شود.
    وی افزود: با اقدامات مهمی که در این زمینه انجام گرفت، از اسفند سال گذشته تاکنون بیش از هفت هزار میلیارد ریال از منابع مالیات مس سونگون وارد استان شده اما باید همه منابع مالیاتی مس سونگون وارد چرخه مالی استان شود.
    بهروزی گفت: البته در این مسیر مقاومت ها و کارشکنی های بسیاری بوده و هست اما ما متعهد شدیم که باید این موضوع را پیگیری کرده و به نتیجه برسانیم و در این راستا بیش از ۱۰۰ جلسه در سطح استان و ملی با حضور وزرای صمت، اقتصاد، استاندارآذربایجان‌شرقی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شده که بسیار تخصصی و چالشی بودند.
    مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همچنین در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره بودجه دانشگاه ها گفت: باید پرسید آیا منابع دانشگاه صرفا از طریق بودجه دولتی تامین می شود و یا خود دانشگاه محلی برای درآمدزایی نیز دارد؟ نکته دیگری که وجود دارد، مولدکردن دارایی‌های غیر مولد دانشگاه‌ها است، دانشگاه تبریز موید این موضوع است، برخی از پروژه های دانشگاه به علت عدم تامین منابع مالی بیش از ۳ دهه است تکمیل نشده است. راهکار چیست؟ آیا باید منتظر منابع محدود بودجه ای باشیم و آیا پروژه‌ها بعد از اتمام چندین ساله، همان کارایی و استفاده لازم را خواهد داشت؟ بنابراین باید گفت این روش، راهگشا نخواهد شد، دانشگاه باید بخشی از منابع خود را از درآمدهای پایدار تامین کند.

    مطالبات مردم باید از زبان دانشجویان مطرح شود
    بهروزی همچنین با بیان اینکه دانشجویان همواره جز پیشروهای جامعه هستند، اظهار کرد: محورها و موضوعاتی همچون آرمانگرایی، عدالت‌طلبی، همیشه در جامعه دانشگاه و دانشجو مطرح است و مطالبات مردمی باید از زبان این قشر مطرح شوند و مسئولان نیز باید پاسخگو باشند.
    وی یادآور شد: اگر دانشجو، مطالبه گری، آرمان‌خواهی و عدالت طلبی را نادیده گرفته و این موضوعات در جامعه دانشجویی و دانشگاهی به صورت جدی دنبال نشود، اهداف اصلی جامعه دانشجویی مغفول واقع می شود، بنابراین دانشجو بایددر همه مسائل جاری کشور پیشرو و امیدآفرین باشد.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *