×

استاندار آذربایجان‌غربی:
در دولت قبل هیچکدام از پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه به نتیجه نرسید

  • کد خبر: 303409
  • 28 اسفند 1402
  • استاندار آذربایجان‌غربی از نقدهای غیرمنصفانه و غیر منطقی ابراز گلایه‌مندی کرد و افزود: ما ۲۶ برنامه برای احیای دریاچه ارومیه داریم در حالی که در دولت قبل هیچکدام از پروژه های سخت‌ افزاری احیای دریاچه به نتیجه‌ای نرسید و شانس با ما همراه بود که بارندگی هایی در این حوزه آبریز صورت گرفت تا دریاچه خشک نشود.
    در دولت قبل هیچکدام از پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه به نتیجه نرسید
  • به گزارش نوبر، محمدصادق معتمدیان عصر یکشنبه ۲۷ اسفند ماه در جلسه ستاد نجات دریاچه ارومیه به اهمیت این دریاچه از جنبه های مختلف تاکید کرد و گفت: دریاچه ارومیه پرونده چندوجهی امنیتی، سیاسی، حقوقی، اجتماعی و فنی است که متاسفانه جنبه امنیتی و اجتماعی بر جنبه فنی آن غلبه پیدا کرده که در این راستا گروه های پانکرد و پانترک چالش های امنیتی زیادی در آذربایجان‌غربی ایجاد می‌کنند.

    وی از توسعه ۱۴۰ هزار هکتار بخش کشاورزی خبر داد و گفت: ۷۳ هزار حلقه چاه در حوزه دریاچه ارومیه وجود دارد که برای مقابله و انسداد آنها با مشکلاتی اجتماعی مواجه هستیم که در این راستا بعد از مسدود و پر کردن یک حلقه چاه در شهرستان سلماس، فرد صاحب باغ جلوی فرمانداری خودسوزی کرد.

    وی مشکل کم‌آبی را عدم مدیریت صحیح منافع آب دانست و افزود: ما سه تا محصول سیب، یونجه و چغندر داریم که حدود ۶۰ درصد آب مصرفی دارند و هیچ عزم و اراده‌ای در جهاد کشاورزی برای تغییر الگوی کشت نداریم.

    معتمدیان به استفاده از ظرفیت های دانشگاهی تاکید کرد و گفت: مهم ترین بخش ستاد احیای دریاچه ارومیه، ارتباط و تعامل بین استان های آذربایجان‌شرقی و غربی است و ما باید با استفاده از ظرفیت های دانشگاهی هر دو استان، ۲۶ برنامه های این ستاد را بروزرسانی کنیم.

    وی تصریح کرد: امیدواریم از بحث های غیر منطقی از جمله انتقال آب دریای عمان به دریاچه ارومیه عبور کنیم و در فضایی آرام برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه را پیش ببریم و همچنین با بارندگی‌ های فصل بهار شاهد پرآبی دریاچه باشیم.

    قندهاری دبیر حوزه آبریز دریاچه ارومیه از افزایش زمین های زیر کشت کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه انتقاد کرد و گفت: با این روند رو به رشد کشت محصولات کشاورزی توفیقی در احیای دریاچه ارومیه نخواهیم داشت و ما باید حضور و مشارکت مردم در این طرح و برنامه ها را افزایش دهیم.

    وی از مردم بابت خشک شدن سد نهند تبریز ابراز شرمندگی کرد و گفت: برای اولین بار در تاریخ سد نهند خشک شد و ما شاهد قطعی آب در شهر تبریز بودیم.

    وی از افزایش ۲ درصدی بارش ها نسبت به نرمال های کشوری در حوزه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: تراز دریاچه از اول سال آبی(اول مهر) ۴۷ سانتی‌متر افزایش یافته است و ورودی مجموع سد های حوزه دریاچه، ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است ولی نسبت به بلند مدت در وضعیت مناسبی قرار نداریم.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *