×

حلقه‌های میانی ،حلقه گمشده حکمرانی مردمی

  • کد خبر: 228158
  • 24 اردیبهشت 1402
  • با پیروزی انقلاب اسلامی نقش مردم در عرصه‌های جهادی، مدیریتی، فرهنگی و سیاسی تثبیت شد. چنانچه در بین آرمان‌های انقلاباسلامی تأثیر‌گذاری مردم در تعیین سرنوشت سیاسی جامعه از موارد مهم و قابل توجه است. با نگاه به دهه‌های اول انقلاب متوجهمی‌شویم که ارتباط تنگاتنگی بین نهاد‌های مردمی و حاکمیت وجود دارد و دوگانه‌سازی دولت و […]

    حلقه‌های میانی ،حلقه گمشده حکمرانی مردمی
  • با پیروزی انقلاب اسلامی نقش مردم در عرصه‌های جهادی، مدیریتی، فرهنگی و سیاسی تثبیت شد. چنانچه در بین آرمان‌های انقلاباسلامی تأثیر‌گذاری مردم در تعیین سرنوشت سیاسی جامعه از موارد مهم و قابل توجه است. با نگاه به دهه‌های اول انقلاب متوجهمی‌شویم که ارتباط تنگاتنگی بین نهاد‌های مردمی و حاکمیت وجود دارد و دوگانه‌سازی دولت و مردم به معنای امروزی مشهود نیست.

    دوگانه‌سازی یعنی نقش تماشا گرانه مردم و تعیین‌کننده دولت و از عوارض آن مشکلات کنونی جامعه در عدم وجود اراده جدی برای حلمشکلات عامه از سمت دولت می‌باشد و مردم با وجود دوگانه‌سازی بجای مطالبه‌گری و تعیین راه‌های برون رفت از مشکلات صرفاً بهنقادان عملکرد دولتمردان و ناسازگاران این صحنه مبدل می‌شوند. اما در این راستا لزوم بازگشت به حرکت عمومی و مردمی کامل حسمی‌شود.

    در‌اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری با توجه به نظریه مردم سالاری دینی در اسلام برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی ایجاد حرکتعمومی و تکیه بر مردم الزامی می‌باشد.

    و‌ایشان در ۱۳۹۸/۳/۱در دیدار با دانشجویان می‌فرمایند:

    که این حرکت عمومی بایستی معقول و منضبط باشد.ما به یک حرکت عمومی نیاز داریم و به سمت آن چشم انداز، باید یک حرکت عمومیدر کشور راه بیفتد؛ البته این حرکت وجود دارد منتها بایستی انضباط پیدا کند. سرعت پیدا کند و پیشرفتش به سمت آن چشم اندازمحسوس باشد، این حرکت طبعا با محوریت جوان متعهد است، جوان‌های متعهد محور این حرکتند.

    ببینید. درست توجه کنید! یک حرکت عمومی معقول و منضبط! وقتی می‌گوییم منضبط، یعنی حرکت غوغا سالارانه و بلبشویی و ماننداین‌ها نباشد. گاهی حرکت عمومی بلبشویی و غوغا سالاری مانند این‌ها همراه است، آن‌ها ارزش ندارد.

    جریان نو حلقه‌های میانی را اینگونه می‌توان تعریف کرد: آن مجموعه‌هایی که واجد ذهن فعال، زبان گویا، دارای تمرکز، پیگیری،فعالیت‌های پی در پی و لحظه به لحظه، برای ایجاد برنامه عملیاتی و پیدا کردن و ارائه راهکار و همچنین به عنوان هادی و پیشرانه ملتدر حرکت عمومی و به سمت تمدن‌سازی اسلامی ایفای نقش می‌کنند؛ حلقه‌های میانی نام دارند. این حلقه‌ها در واقع حد واسط بین ملتو حاکمیت هستند.

    تعبیر جریان‌های حلقه‌های میانی در سپهر سیاسی ایران یک تعبیر نو و بدیع است که اولین بار توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی درسال ۱۳۹۸در دیدار دانشجویان مطرح شد.

    این مفهموم_پردازی در پاسخ به سؤالی مطرح شده که لازمه‌ی روی کار آمدن دولت جوان حزب اللهی است و به عنوان راهکار عملی برایوارد کردن جوانان در عرصه مدیریت کشور طرح شده است. در واقع طی یک فرایند در یک بازه میان مدت باید مبادرت به کادرسازی شودو این رسالت حلقه‌های میانی است. حلقه‌های میانی را می‌توان در یک فرایند کارشناسی شده از تمهید زیر ساخت‌ها گرفته تا آموزش وکادر‌سازی در سطوح خرد و میانی و کلان ظرفیت‌های مردمی مخصوصاً نسل جوان را به کار گیرد و حلقه وصل توده‌های مردم باحاکمیت باشد. مفهوم حلقه‌های میانی در یک ساماندهی مفهومی جانمایی می‌شود.

    لازم به ذکر است که این مفهوم در یک بافت معنایی به عنوان فرایند و مسیر به میدان آمدن جوانان و ایفای نقش پیشرانه ملت و بالتبعورود به عرصه مدیریت کشور و تشکیل دولت جوان حزب اللهی مطرح شد، یعنی تشکیل این حلقه‌های میانی از استلزامات تشکیل دولتجوان حزب اللهی است.

    حلقه‌های میانی که عمدتاً توسط جوانان شکل دهی و راهبری می‌شوند می‌توانند محور تشکیلات وسیع مردمی باشند که کار ویژه‌ی آن‌هابرنامه‌ریزی، جهت دهی، ارتباط با توده‌ها و هماهنگ کردن آن‌ها بر مدار اصول، ارزش‌های انقلاب و استحصال ظرفیت‌های فراوان آنهاست. تا این ارتباط و اتصال بین حلقه‌های میانی و تشکیلات وسیع مردمی نباشد و جانمایی درستی صورت نگیرد. حرکت عمومیآهنگ و سرعت متناسب خودش را پیدا نمی‌کند و از طرفی ممکن است قطع زنجیره‌ی اتصال با توده‌های مردمی منجبر به ساختار‌سازی وعریض‌تر شدن حاکمیت شود و خود حلقه‌های میانی تبدیل به ساختار‌هایی شوند مانند ساختار‌های موجود و نقض غرض حاصل شود.

    البته این امر مستلزم اصلاح برخی سازوکار‌های بوروکراتیک و نیز تمرکز زدایی از حاکمیت است و باید برای حضور مردمی و اجتماعیبرای مصوبات و اقدامات حاکمیتی در نظر گرفته شود.

    می‌توان گسست‌ها و خلا‌های میان مردم و حاکمیت با حلقه‌های میانی پر کرد و زنجیره‌ای حاکمیت را در تمام سطوح آن اعم از توده‌ای ونخبگانی به هم متصل کرد، به طرزی که انجام اجتماعی و حرکت عمومی که لازمه

    قطعی تمدن‌سازی است به بهترین شکل خود محقق شود.

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *