×

خبر /
جزییات مصوبه مجلس برای مالیات خانه‌های خالی

  • کد خبر: 165445
  • 25 تیر 1399
  • مجلس یازهم با تصویب کلیات طرح «اخذ مالیات از خانه‌های خالی» اولین گام علیه سوداگری و مقابله با گرانی مسکن را برداشت.
    جزییات مصوبه مجلس برای مالیات خانه‌های خالی
  • نوبرنیوز: نمایندگان مجلس امروز با کلیات طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم در ارتباط با اخذ مالیات ازخانه های خالی با ۱۵۰ رأی موافق، ۶۷ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند

    در صورت تصویب نهایی این طرح، واحدهای مسکونی در شهرهای بالای صدهزار نفر، بعداز گذشت یکسال از پایان ساخت یا گذشتشش ماه از آخرین انتقال یا زمان سکونت، درسال نخست مشمول مالیاتی به ازای هرماه دوبرابر ارزش اجاره می‌شود. همچنین واحدهایمسکونی خالی از سکنه به استناد سامانه ملی املاک و اسکان، خانه های خالی از سکنه شناسایی می شوند که مالیات آنها درسال‌های بعد ۵۰ درصد بیش از سال قبل خواهد بود. این مالیات از سال دوم اجرا، مشمول تمام شهرها خواهد شد.

    جزئیات طرح مجلس برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی

    در همین رابطه نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با آخرین خبر با اشاره به اینکه اگر این طرح به تصویب برسد دو اتفاقمهم رخ خواهد داد، افزود: اول اینکه نحوه مالیات و اجرا تغییر خواهد کرد و این مالیات معادل ارزش خانه و همچنین برای کسانی که بیشاز ۱۲ ماه و یا ۶ ماه ملک را خالی بگذارند افزایش تقریبا شدیدی پیدا خواهد کرد که در نهایت موجب تشویق عرضه مسکن می‌شود.

    خاندوزی در ادامه اظهار کرد: سامانه املاک و اسکان برای شناسایی خانه های خالی و چند مالکی تعبیه شده است و مردم مکلفهستند اطلاعات محل سکونت و خانه‌هایی که مالک هستند و سکونت ندارند را ارائه کنند.

    وی درباره احتمال عدم شفافیت اطلاعات در این سامانه گفت: شاید نقطه مهم کلیدی این طرح نظام انگیزشی این طرح است به عبارتدیگر ما در کشور ما تعداد کدهای پستی در تمام کشور را داریم اگر دستگاه ها را اطلاعات را بدهند و مردم خود را مکلف به ارئهاطلاعات باشند می توانیم در مقابل این کدهای پستی، کدهای ملی افراد را درج کرده و اطلاعات را بدست آورد.

    این نمایده مجلس افزود: اما اگر فردی اطلاعات خود را ثبت نکرد قطعا از ان زمان تا زمانی که منزل خود را بفروشد مشمول مالیات خانههای خالی خواهد شد. بنابراین با این نظام انگزشی، خانواده‌ها ترغیب خواهد کرد.

    وی در پایان گفت:  انتظار می رود با توجه به اینکه دو فوریت این طرح رای آورده است در هفته آینده در دستور قرار گرفته و پس از مهلت۱۰ روزه شورای نگهبان احتمالا در اواخر مرداد ماه به دستگاه اجرایی ابلاغ شود

    اخبار مرتبط

    یک پاسخ به “جزییات مصوبه مجلس برای مالیات خانه‌های خالی”

    1. علی حسن زاده گفت:

      خبر خوبی اگه بتونند در اجراء آن هم مستمر باشند .
      سایت خوبی دارید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *