×

تولید بنزین هواپیما و یورو ۴ در ارس / مجلس مشوقات و مزیت مناطق آزاد را حفظ کند

  • کد خبر: 228137
  • 22 اردیبهشت 1402
  • به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، دکتر مجید کیانی در حاشیه برگزاری نمایشگاه ایران‌اکسپو در نشستبا خبرنگاران ضمن اشاره به عدم معرفی مطلوب ارس در سطح ملی و بین‌المللی در سالیان گذشته، اظهار داشت: تا به امروز نزدیک ۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این منطقه صورت گرفته و تمرین اقتصاد بدون […]

    تولید بنزین هواپیما و یورو ۴ در ارس / مجلس مشوقات و مزیت مناطق آزاد را حفظ کند
  • به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، دکتر مجید کیانی در حاشیه برگزاری نمایشگاه ایران‌اکسپو در نشستبا خبرنگاران ضمن اشاره به عدم معرفی مطلوب ارس در سطح ملی و بین‌المللی در سالیان گذشته، اظهار داشت: تا به امروز نزدیک ۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این منطقه صورت گرفته و تمرین اقتصاد بدون نفت در ارس به‌وقوع پیوسته است اما کافی نیست و ما بهحد موجود اکتفا نخواهیم کرد.

    وی با اشاره به تولید بنزین هواپیما و یورو ۴ در منطقه آزاد ارس، خاطرنشان ساخت: تنها در خوشه نفت و گاز ۷ مینی پالایشگاه در ارسفعال هستند که مصرف قیر گرجستان، شرق ترکیه و بخش‌های از اتحادیه اوراسیا در ارس تولید و صادر می‌گردد.

    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به وجود ۲۲۰ هکتار گلخانه زیرکشت و فعالیت بزرگ‌ترین گلخانه هیدروپونیک خاورمیانه دراین منطقه، افزود: ۲۸۵ هکتار گلخانه در حال احداث می‌باشد و در سال‌های آتی این ظرفیت به ۵۰۰ هکتار افزایش خواهد یافت که طبقآمار وزارت جهاد کشاورزی، منطقه آزاد ارس قطب گلخانه‌ای هیدروپونیک کشور می‌باشد و با تکنیک روز دنیا محصولات خود را تولیدمی‌نماید.

    وی به انتخاب منطقه آزاد ارس به‌عنوان مهمترین و اولین مقصد گردشگری شمالغرب کشور از سوی وزارت کشور در تعطیلات نوروزیاشاره کرد و گفت: با تعطیلی مدارس موج سفرها به منطقه آزاد ارس آغاز خواهد شد و در همین راستا برنامه‌ریزی‌های لازم جهت ارائهخدمات مطلوب به گردشگران و مسافران منطقه آزاد ارس صورت پذیرفته است.

    کیانی یکی از مشکلات منطقه آزاد ارس را کمبود نیروی کار خواند و متذکر شد: برای حل این موضوع راهکارهایی اعم از تامین نیرویکار از استان‌های همجوار و دوم مذاکره با راه آهن جمهوری اسلامی جهت راه اندازی قطار حومه‌ای تبریزجلفا جهت انتقال نیروی کاراز تبریز به منطقه آزاد ارس صورت پذیرفته است.

    وی ادامه داد: مناطق آزاد، ریه‌های اقتصادی کشور می‌باشند و اگر قوانین و مشوق‌ها به‌طور کامل و واقعی صورت پذیرد شاهد وقوعسرمایه‌گذارهای خارجی در این مناطق خواهیم بود و این نیازمند همراهی مجلس شورای اسلامی است.

    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در جلب توجه مردم و مسئولین به کریدور شمال به غرب، توضیح داد: یک کریدور بالفعل در کشور وجود دارد که این کریدور، روسیه را به گرجستان، گرجستان را به ارمنستان، ارمنستان را به نخجوان،نخجوان را به جلفا و جلفا را به کل شبکه‌های ریلی کشور متصل می‌سازد. اولین خط راه آهن برقی کشور در بین تبریز و جلفا و احداثشده که ما از این گونه ظرفیت‌ها مغفول مانده‌ایم.

    وی اضافه کرد: شبکه ریلی جلفانخجوانارمنستانگرجستانروسیه به جز چند کیلومتر برقرار بوده و در صورت فعال‌سازی اینکریدور، مسافت جلفا به ایروان به ۲ ساعت کاهش خواهد یافت که در بازدید معاون وزیر امور خارجه و مدیرعامل راه‌آهن جمهوریاسلامی ایران از غرفه سازمان منطقه آزاد ارس در نمایشگاه ایران اکسپو این موضوع مطرح گردید.

    کیانی از تدوین ۵۰ بسته سرمایه‌گذاری در ارس خبر داد و عنوان کرد: بسته‌های سرمایه‌گذاری آماده و دارای مجوز بی‌نام بوده و تمامیبروکراسی‌های اداری را طی کرده است و حتی زمین‌های این بسته‌ها هم تعیین شده است که علاقمندان به سرمایه‌گذاری می‌توانند درکمترین زمان ممکن نسبت به اجرای این طرح‌ها اقدام نمایند.

    وی در خاتمه بیان داشت: ثبت جهانی ژئوپارک ارس رویداد بزرگی است که در ماه‌های آتی رخ خواهد داد و به روایت اساتید دانشگاهتبریز، در دنیا ۲ آبشار دیگر شبیه به آبشار آسیاب وجود دارد. همانطور که در جزیره قشم جنگل‌های حرا وجود دارد در حاشیه رود ارسجنگل‌های گز داریم.

    گروسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این نشست با دعوت از گردشگران برای بازدید از منطقه آزاد ارس یادآور شد: درحالی که در فصل گرما، به مناطق گرمسیر کشور به راحتی نمی‌توان سفر کرد، منطقه آزاد ارس با ظرفیت‌ها و پتانسیل بالقوه، عاملمهمی در جذب گردشگر به شمار می‌رود به طوری که می تواند پاسخگوی نیاز گردشگران در فصل تابستان باشد.

    وی بر ضرورت معرفی هرچه بیش‌تر این منطقه تاکید و اظهار داشت: منطقه آزاد ارس جزو جوان‌ترین مناطق آزاد در کشور است که باداشتن جذابیت‌های گردشگری فراوان، خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی را پوشش می‌دهد.

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *