×

توافق ایران و آذربایجان درباره موقعیت ایستگاههای رودخانه ارس

  • کد خبر: 301089
  • 9 بهمن 1402
  • کارشناسان ایران و آذربایجان پس از بازدید موقعیت ایستگاه هیدرومتری در خصوص موقعیت ایستگاه‌های رودخانه ارس توافق کردند.
    توافق ایران و آذربایجان درباره موقعیت ایستگاههای رودخانه ارس
  • به گزارش نوبر، این کارشناسان پس از بازدید موقعیت اندازه گیری چگالی بالادست و پایین دست سد‌های خدآفرین و قیزقلعه‌سی، در مورد تهیه برنامه زمان‌بندی تعیین موقعیت نهایی ایستگاه‌های هیدرومتری رودخانه ارس تا یک ماه آینده به توافق رسیدند.

    متخصصان ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور مرزبانان در دیداری ۲ روزه که در محل کارگاه سد قیزقلعه‌سی انجام شد، در خصوص تعیین ایستگاه‌های هیدرومتری سراسر رودخانه ارس و همچنین تحویل محدوده مشترک مربوط به کارگاه ساخت پل مشترک کلاله-آغ بند بین ۲ کشور بحث و گفتگو کردند.

    کارشناسان در روز دوم با بازدید از موقعیت زون مشترک کارگاهی پل راهبردی بین ۲ کشور در جلسه مشترک ضمن تحویل موقعیت کارگاه به پیمانکار سازنده پل، نحوه بازگرداندن رودخانه در بالادست و پایین دست پل بعد از ساخت را نیز مورد تاکید قرار دادند.

    ساخت ایستگاه‌های هیدرومتری بر روی رودخانه ارس، کمک موثری در برنامه‌ریزی منابع و مصارف آب رودخانه ارس ایفا خواهد کرد.
    همچنین اجرای پل راهبردی بین ۲ کشور در موقعیت کلاله-آغ‌بند و اجرای جاده‌های بین المللی در دو سوی این پل در جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، تردد زمینی بین کشور‌های ایران، آذربایجان، ترکیه و اروپا را تسهیل خواهد کرد.

    مهرماه امسال شیوه نامه های ساخت پل مرزی اتومبیل رو و پل راه‌آهن در منطقه کلاله ـ آغبند بر روی رودخانه ارس به امضای مقام‌های ایران و آذربایجان رسید و مقرر شد طرح احداث این ۲ پل در کارگروه فنی-اجرایی و اقتصادی ۲ کشور تهیه شود.

    سد قیزقلعه‌سی یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه مرزی استان آذربایجان شرقی است که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز و در ۱۲ کیلومتری پائین دست سد مخزنی خداآفرین بر روی رودخانه ارس و در حدفاصل مرز جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای بهره برداری مشترک با استفاده از دانش و توان فنی داخلی و بعنوان سد تنظیمی – انحرافی و با هدف تامین آب شبکه آبیاری خداآفرین در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل ساخته شده است.

    این سد از نوع خاکی با هسته رسی به طول تاج ۸۳۴ متر و ارتفاع ۳۷ متر و ۲ واحد نیروگاهی ۴۰ مگاواتی با انرژی قابل استحصال سالیانه ۲۷۰ گیگاوات ساعت در ۲ طرف است.
    طراحی این سد بر اساس سیلاب ۱۰ هزار ساله معادل سه هزار و ۴۴۰ متر مکعب بر ثانیه بوده که از طریق مجاری تخلیه کننده تحتانی و سرریز‌های رادیال گیت در طرفین در نظر گرفته شده است.

    احداث و بهره برداری از این سد علاوه بر تامین آب اراضی شبکه پائین دست و رونق کشاورزی، موجبات توسعه اقتصادی منطقه و اشتغال زائی بالغ بر ۱۰هزار نفر و همچنین افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و توسعه گردشگری را فراهم خواهد کرد.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *