×

خبر/
تلاش برای تحقق مطالبات منطقه‌ای در معدن مس سونگون

  • کد خبر: 166480
  • 10 شهریور 1399
  • معدن مس سونگون به عنوان دومین معدن بزرگ کشور در سال‌های اخیر شاهد تلاش همه جانبه‌ای از سوی مدیریت ارشد و نمایندگان آذربایجان‌شرقی در مجلس شورای اسلامی برای تحقق مطالبات منطقه‌ای در ارتباط با توسعه و گردش حساب‌های مالی ۱۲ هزار میلیارد تومانی آن بوده است.
    تلاش برای تحقق مطالبات منطقه‌ای در معدن مس سونگون
  • مردم و مسوولان آذربایجان شرقی از زمان افتتاح نخستین واحد کارخانه تغلیظ معدن مس سونگون در سال ۱۳۸۵ تاکنون، همواره بر لزوم ایجاد فازهای ذوب و پالایش برای تولید مس کاتدی در این مجتمع تاکید داشته و تحقق این مهم را از ضروریات غیرقابل اغماض ایجاد و گسترش صنایع پایین دستی مس در آذربایجان شرقی و شهرستان محروم ورزقان به عنوان محل استقرار معدن اعلام کرده اند. 

    افکار عمومی و کارشناسان محلی در  ۱۴ سال اخیر همواره با انتقاد از اهمال کاری شرکت ملی مس ایران در ایجاد فازهای توسعه مجتمع معدن مس سونگون و اقدام غیرعقلایی در انتقال کنسانتره ۲۵ درصد عیار این معدن به مس سرچشمه در فاصله یکهزار و ۶۰۰ کیلومتری می گویند که اگر کنسانتره استحصالی از سونگون به کشور همسایه ترکیه که سالانه بیش از یک میلیون تن کنسانتره از کشورهای دیگر وارد می کند، صادر شود، سودآوری به مراتب بالاتری دارد، ضمن اینکه با توجه به شرایط خاص کشور، ارز چشمگیری از این محل نیز وارد می شود.

    دولت تدبیر و امید با درک مطالبات بحق مردم شهرستان ورزقان مبنی بر توسعه فازهای ذوب و پالایش و نیز گردش مالی مجتمع مس سونگون در محل معدن به عنوان یک اصل اساسی و قانونی، در هفت سال گذشته کوشش های چشمگیری به کار بسته که سرمایه گذاری ۵۷ میلیون یورویی و ۱۴۰ میلیارد تومانی برای ایجاد فازهای ذوب و پالایش و نیز تمهید برای گردش مالی یکهزار میلیارد تومانی درآمدهای معدن از جمله آنهاست. 

    اهمیت تدبیر برای برآورده کردن مطالبات مردم آذربایجان شرقی در ارتباط با مجتمع معدن مس سونگون زمانی دوچندان می شود که بدانیم که کارشناسان از افزایش غنای شناسایی شده این معدن تا به امروز از یک به ۱.۵ میلیارد تن سخن می گویند که در این صورت مس سونگون به بزرگ ترین معدن مس کشور تبدیل می شود.

    معدن مس سونگون در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در شهرستان ورزقان واقع شده است.

     

    سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد تومانی شرکت ملی مس در آذربایجان شرقی 

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیاردی شرکت ملی مس ایران در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: با توجه به کیفیت مس ایران و تلاش‌های انجام شده، میزان صادرات مس در کشور دو برابر شده و هم اکنون این شرکت در صادرات نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.

    اردشیر سعدمحمدی افزود: پروژه هیبری چینگ مس سونگون با پیشرفت فیزیکی ۳۲ درصد در حال اجرا بوده و سعی خواهیم کرد با تسریع در اقدامات اجرایی برای اولین بار در منطقه آذربایجان، کاتد را به میزان سه هزار تن در سال تولید کنیم.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: در سال گذشته برای اولین بار بعد از نیم قرن رکورد تولید کاتد با ۲۵۰ هزار تن تولید در کشور شکسته شد و امسال نیز با تلاش همه جانبه امیدواریم این رقم را به ۲۸۰ هزار تن افزایش دهیم.

    وی در خصوص اجرای پروژه فاز سه کارخانه کنسانتره مس سونگون نیز گفت: عملیات خاکی این کارخانه شروع شده و با مشخص شدن پیمانکار (ای پی سی) به زودی عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.

    وی به اکتشافات جدید در مس سونگون نیز اشاره کرد و افزود: طی سال گذشته ۲۰ میلیون تن مواد معدنی جدید اکتشاف شده و هم اکنون نیز عملیات اکتشافی در این منطقه ادامه دارد و به زودی خبرهای خوشی در این خصوص خواهیم داشت.

    فاز اول کارخانه آهک هیدراته اهر  آمناده بهره برداری است

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین از بهره برداری فاز اول کارخانه آهک هیدراته شهرستان اهر به عنوان یکی از صنایع مرتبط با مجتمع معدن مس سونگون تا نیمه دوم آبان ماه سالجاری خبر داد و گفت: خوشبختانه عملیات اجرایی فاز اول کارخانه هیدراته با بیش از ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا بوده و امروز نیز با اختصاص اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریالی شاهد بهره برداری این پروژه مهم تا ۱۵ آبان ماه سالجاری خواهیم بود.

    سعدمحمدی با بیان این‌که با اتمام آن بلافاصله عملیات اجرایی فاز دوم نیز با ظرفیت تولید ۶۰ هزار تن در سال آغاز خواهد شد، افزود: مجتمع آهک هیدراته یکی از واحدهای مهم شرکت مس ایران بوده و با بهره برداری از فاز اول این پروژه مهم صنعتی علاوه بر ایجاد اشتغال در منطقه، سالانه با تولید ۶۵ هزار تن نیاز پنجاه هزار تنی آهک هیدراته مس سونگون را تأمین و مابقی نیز در سایر مراکز تولیدی مصرف خواهد شد.

    وی گفت: برنامه‌ریزی‌هایی در رابطه با اکتشافات در سه منطقه “مس مزرعه، مجید آباد و نصیرآباد اهر” انجام شده و در آینده‌ای نزدیک با استقرار دستگاه‌های جدید، شرایط اکتشاف برای شناسایی پتانسیل‌های جدید مس و سرمایه گذاری برای تولید در این منطقه فراهم خواهد شد.

    وی اضافه کرد: از طرح‌های اقتصادی که قابلیت سرمایه گذاری توسط شرکت مس ایران در منطقه را داشته باشد، حمایت خواهیم کرد.

     

    یکهزار میلیارد تومان از حساب‌های مس سونگون در بانک‌های آذربایجان‌شرقی است

    استاندار آذربایجان‌شرقی نیز گفت: در حال حاضر ۱۰۰۰ میلیارد تومان از حساب‌های بانکی مس در بانک‌های استان رسوب سرمایه دارد. 

    محمدرضا پورمحمدی با تاکید بر این‌که حساب‌های بانکی مس سونگون باید در آذربایجان شرقی باشد، اظهار کرد: از ابتدا نیز بر این موضع تاکید کرده و به صراحت گفتیم که اگر حساب‌های مس به استان بازنگردد، جلوی صدور کنسانتره را خواهیم گرفت که خوشبختانه درحال‌حاضر ۱۰۰۰ میلیارد تومان از حساب‌های بانکی مس در بانک‌های استان قرار دارد.

    وی با اشاره به این‌که صنایع پایین دستی مس هم باید در استان راه اندازی شود، افزود: در جلسه‌ای که با سرپرست وزارت صمت داشتیم دو نامه در مورد بازگرداندن ۱۵ درصد حقوق دولتی و یک درصد حقوق محیط زیست معادن به استان، تحویل دادیم.

    وی با بیان این‌که آینده مبتنی بر معدن یکی از چشم‌اندازهایی است باید برای استان ترسیم کنیم، افزود: معادن زمینه‌ساز اشتغال، درآمد و رفاه برای استان هستند، چراکه آذربایجان‌شرقی در اکثر معادن در رتبه اول یا دوم کشور قرار داشته و یک درصد مس دنیا را دارد.

    استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که معدن مس سونگون از نظر خلوص و حجم معادن مکشوفه نیز جلوتر از کرمان و در رتبه اول قرار دارد، گفت: امسال استراتژی توسعه معادن استان را تهیه کرده‌ایم و یک سری از معادن روی کاغذ که طی سال‌های سال حبس مانده‌اند را خلع ید می‌کنیم.

    وی با تاکید بر این‌که تلاش می‌کنیم تا بهره‌برداری از معادن در جهت توسعه استان باشد، اظهار کرد: نفع چندانی از خام فروشی نبرده‌ایم و نخواهیم برد؛ از این‌رو اولین سازوکار پیش‌رو، تبدیل ماده اولیه معادن به محصول، محصول نهایی و صنایع پایین دستی است.

     

    هزینه کرد ۵۷ میلیون یورویی برای طرح تولید مس کاتدی مجتمع مس سونگون 

    سرپرست طرح تولید مس کاتدی مجتمع مس سونگون اعلام کرد: تاکنون در مجموع حدود ۱۴۰ ملیارد تومان اعتبار ریالی و ۵۷ میلیون یورو اعتبار ارزی برای اجرای این طرح هزینه شده است.

    محمد صالح مرادی در خصوص آخرین وضعیت طرح گفت: طرح تولید مس کاتدی شامل پنج بخش ذوب، پالایشگاه، فلوتاسیون، بخش یوتیلیتی و پلنت های تولید اسید سولفوریک و اکسیژن است که در نهایت به تولید ۱۰۰ هزار تن مس کاتدی منجر می‎شود.

    افزود: زمین در نظر گرفته شده برای طرتولید مس کاتدی حدود ۶۰ هکتار بوده و عملیات خاکبرداری در حجم حدود هفت میلیون متر مکعب انجام شده است؛ این زمین دارای ۲ بخش می باشد که یک بخش آن با ۶۲ هزار متر مربع وسعت به فعالیت‌های زیربنایی سایت توسعه شامل انبار، کلینیک و آتش‌نشانی اختصاص دارد.

    وی ادامه داد: ۲۵ هزار متر مربع از این زمین نیز به پالایشگاهی اختصاص دارد که ظرفیت تولید آن ۲۰۰ هزار تن مس کاتدی در سال است؛ احداث اسکلت فلزی به اتمام رسیده و حدود ۳۲۰ خط لوله برای تبدیل مس آند به کاتد نصب شده، جرثقیل‌های هشت تنی نیز از منابع خارجی تامین و نصب شده‌ است.

    وی با بیان اینکه فعلا تجهیزاتی برای ذوب مس خریداری نشده است، گفت: تجهیزات خریداری شده در سال گذشته مربوط به فاز سوم تغلیظ و شامل تجهیزات مرحله خردایش، سنگ شکن اولیه، سیکلون، سگ میل و بال میل بودند و هیچ ارتباطی به ذوب پالایش نداشتند؛ تجهیزات خریداری شده مربوط به ۶ پروژه از معادن مس کشور در انبار مس رفسنجان انبار شده بود که پس از شروع جبهه کاری سونگون، تجهیزات ما نیز ارسال شد.

    مرادی با اشاره به عقدقرارداد با تعدادی از شرکت‌های خارجی برای تجهیز و راه اندازی واحد ذوب و پالایش مجتمع مس سونگون، گفت: علاوه بر عقد قرارداد شرکت ملی صنایع مس ایران با شرکت هَچ به عنوان ناظر، شرکت «ان اف» چین نیز در مناقصه بین‌المللی برنده شد و دانشگاه تبریز نیز آن را از جنبه‌های فنی، اقتصادی و زیست محیطی تایید کرد؛ مقرر بود شرکت چینی به روش «اس.کا.اس» کار کند که به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران قراردادش را لغو کرد.

    وی ادامه داد: با برگزاری مناقصه داخلی و ارزیابی فنی داخلی شرکت‌ها در اسفند ماه سال گذشته، ۳۷ شرکت داخلی در این مناقصه شرکت کردند که ۱۱ شرکت حائز شرایط دریافت اسناد مناقصه شدند، اسناد تهیه و بین پیمانکاران توزیع شد که پس از مشخص کردن جوینت خارجی توسط پیمانکاران، عقد قرارداد انجام می‌شود.

    مرادی، زمان پیش بینی شده برای اجرایی شدن این پروژه و عقد قرارداد را سه تا چهار ماه عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید مس کاتد در کشور حدود ۲۵۰ تن در سال است که با ایجاد این واحد در مجتمع مس سونگون، مس پس از ریخته‌گری به کاتد تبدیل خواهد شد.

    وی از پیش بینی هزینه کرد ۲۶۵ میلیون یورویی برای احداث کارخانه ذوب مجتمع مس سونگون که از منابع داخلی تامین می‌شود، خبر داد و اضافه کرد: این پروژه تا چهار سال آینده احداث و به بهره‌برداری می‌رسد و مجوزها و خطوط انتقال آب، برق و گاز آن نیز آماده است.

     

    خبرهای خوشی از وجود ذخایر بسیار خوب مس در اطراف سونگون و اهر در راه است

    مدیر مجتمع مس آذربایجان نیز گفت: در آینده نزدیک، گزارش‌هایی از وجود ذخایر بسیار خوب در حول و حوش سونگون، اهر و آذربایجان غربی خواهید شنید.

    علی بیات ماکو، اظهار کرد: خبرهای خوبی را بر اساس اکتشافات جدید شرکت ملی مس ایران داریم که بعد از قطعی شدن، اعلام می‌شود، بر همین اساس منطقه آذربایجان و شمالغرب کشور به قطب مس کشور تبدیل خواهد شد.

    وی با بیان اینکه طرح‌های توسعه‌ای بسیار خوبی را در مجموعه مس سونگون در آینده‌ای نزدیک در دست اجرا داریم، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰۰ هزار تن کنسانتره در دو فاز در مس سونگون تولید می‌شود.

    وی اضافه کرد: فاز سوم توسعه تغلیظ نیز در دست اجرا بوده و ایجاد فاز چهارم به تصویب رسیده است.

    وی از تولید سالانه ۳۰۰۰ تن مس کاتد از سنگ‌های کم عیار این مجتمع از سال آینده با به بهره‌برداری رسیدن مجموعه‌ای جدید خبر داد.

    بیات ماکو گفت: طرح توسعه‌ای ذوب و پالایش طبق برنامه سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *