×

تقاضای نایب رئیس اول اتاق بازرگانی تبریز برای تک نرخی شدن ارز

  • کد خبر: 301743
  • 18 بهمن 1402
  • نایب رئیس اول اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به مشکلات ارزی واردکنندگان و صادرکنندگان آذربایجان شرقی که موجب ایجاد تقاضای کاذب شده است، تاکید کرد: به عنوان فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی تقاضا داریم که ارز، تک نرخی شود.
    تقاضای نایب رئیس اول اتاق بازرگانی تبریز برای تک نرخی شدن ارز
  • به گزارش نوبر، مسعود بنابیان، سه‌شنبه، ۱۷ بهمن در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد، اظهار کرد: سهم تولید ناخالص داخلی استان از کشور ۳.۵ درصد بوده در حالی که سهم تسهیلات استان از کشور ۲.۲ درصد است.

    به گزارش ایسنا، وی افزود: این عدم تناسب، اجازه رشد واحدهای بخش خصوصی را نمی‌دهد. مخصوصا شرکت مس سونگون که کل مالیات آن باید به استان پرداخت شود و این پرداختی می‌تواند سهم بسزایی در درآمد استان داشته باشد.

    وی ادامه داد: ارز کنونی نیمایی به خاطر ارزان بودن باعث تشکیل صف‌های طویل برای واردات واحدهای نیازمند به واردات می‌شود و صادرکنندگان نیز در پیمان سپاری ارزی به مشکل خورده‌اند.

    بنابیان خطاب به وزیر امور اقتصادی گفت: خواهشمندیم که ارز، تک نرخی شود تا مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان حل شود زیرا اغلب این واحدها با بازار آزاد، مواد اولیه خود را تامین می‌کنند.

    وی افزود: نرخ پایین ارز نیمایی موجب ایجاد تقاضای کاذب واردات شده و قدرت رقابت واحدهای داخلی با رقبای خارجی را می‌گیرد.

    وی با اشاره به مشکلات پروسه واردات کالاها نیز گفت: طبق قانون، گمرک متولی واردات است ولی ۱۶ ارگان در این پروسه اعمال نظر می‌کنند که باعث طولانی شدن آن شده و خواب سرمایه، ایجاد ناهماهنگی و مشکل در مدیریت واحد پایانه‌ها و مرزها را به دنبال دارد.

    نایب رئیس اول اتاق تبریز هم‌چنین به بحث محاسبه تورم به عنوان درآمد نیز اشاره کرد و افزود: باید یک تغییر ساختاری انجام شود و نرخ تورم از درآمد کم شود.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *