×

بایبوردی در گفتگو با نوبر مطرح کرد:
تعلل شهرداری در تعیین تکلیف اراضی خاوران2/ جهاد کشاورزی: باید تحقیق کنیم!

  • کد خبر: 295893
  • 30 آبان 1402
  • اراضی فاز ۲ خاوران تبریز حکایتی از درد ۵ هزار و ۲۰۰ خانواده‌ای دارد که آغاز ماجرایشان به سال ۱۳۸۹ برمی‌گردد؛ احتمالاً این خانواده‌ها هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردند که تحویل ۱۹۰ متر زمین مسکونی در عوض هزار متر زمین کشاورزی در حد شرقی زرنق تبریز که باید توسط شهرداری منطقه ۹ انجام می‌شد اینقدر طول بکشد، که اگر می‌د‌انستند شاید دست به چنین معامله‌ای نمی‌زدند و به کشاورزی در زمین‌های خود مشغول می‌شدند.
    تعلل شهرداری در تعیین تکلیف اراضی خاوران2/ جهاد کشاورزی: باید تحقیق کنیم!
  • فاز ۲ خاوران از سال ۱۳۸۹ تا اواخر دولت دوازدهم در محدوده تبریز و بین اراضی زرنق، باغ یعقوب از حد شرقی جاده زرنق و بالاتر از آزاد راه تبریز به زنجان قرار داشت؛ این زمان تقریباً ۱۰ ساله بهترین فرصت بود تا شهرداری منطقه ۹ تبریز طبق متن مصالحه کار‌های تحویل اراضی مسکونی را انجام دهد، اما تقریباً در سال ۱۴۰۰ گره‌های این ماجرا با تعلل شهرداری در تحویل زمین‌ها به مرور بیشتر و عملاً با یک اتفاق کور شد.

    بعد از چندین سال با حضور رئیس جمهور در تبریز و دستور صریح درخصوص تعیین تکلیف این منطقه، مقرر شد که تحقیقات از سوی جهاد کشاورزی در خصوص تغییر کاربری انجام گیرد.

    احمد بایبوردی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در گفتگو با خبرنگار نوبر در خصوص تعیین تکلیف اراضی خاوران۲ بیان کرد: طبق دستور عمل دولتی با در نظر گرفتن قانون خاک باید تمامی اراضی زراعی قبل از تغییر کاربری مشخص شود چرا که برای تشکیل 1 سانتیمتر خاک حاصلخیز،200 سال زمان لازم است.

    وی گفت: طبق قانون خاک، زمین هایی که درجه کاربری آن‌ها بالاتر از 3 تعین می‌شود، امکان تغییر کاربری این اراضی مؤثر می‌باشد در غیر این صورت،  هیج دستگاه حاکمیتی قادر به تغییر کاربری به اراضی نمی‌باشد.

    بایبوردی خاطر نشان کرد: طبق قانون تغییر کاربری، ما نامه‌ای به سازمان شهرداری ارسال کردیم که طبق تعرفه دولتی هزینه تحقیقات در مورد زمین‌ها ارسال شده و برای تسریع در روند پژوهش، حاضر به همکاری و پیشبرد ازمایشات هستیم.

    وی با تاکید به اینکه تعلل و عدم تعین تکلیف به سازمان جهاد کشاورزی مربوط نیست خاطر نشان کرد: کار مجموعه تحقیقاتی جهاد کشاورزی آزمایش است؛ هیچ‌یک از فرایند تغییر کاربری دست فرد نیست، زمین‌ها بعد از نمونه‌برداری از چاله‌ها و پروفیل‌ها و آزمایش تمام سنجه‌های اندازه‌گیری به شکل فرمول ازمایشگاهی، با درجه زراعی، اعلام می‌گردد.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *