×

در دیدار نمایندگان پارلمان بخش خصوصی با استاندار مطرح شد؛
تدوین سند توسعه اقتصادی عملیاتی آذربایجان شرقی

  • کد خبر: 301331
  • 12 بهمن 1402
  • استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه صاحبان صنعت و تولیدکنندگان این استان باید به سمت صنایع نو و جدید حرکت کنند، گفت: صنایع استان و به خصوص تبریز قدیمی است و تعداد معدودی از آنها در دهه های ۱۳۸۰ و ۹۰ ایجاد شده‌اند.
    تدوین سند توسعه اقتصادی عملیاتی آذربایجان شرقی
  • به گزارش نوبر، مالک رحمتی پنجشنبه شب در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی با تاکید بر اینکه برای رفع مشکل قدیمی بودن صنایع استان باید در حوزه اقتصاد دیجیتال فعال شویم و در کشور سرآمد باشیم افزود: باید اذعان کرد صنایع ما متعلق به چند دهه قبل و انتظار ما توجه به اقتصاد دیجیتال و شرکت‌های دانش بنیان است که اتاق بازرگانی تبریز باید در این مسیر حرکت های جدید را از خود نشان دهد.

    وی پارلمان بخش خصوصی را مهمترین پایگاهی دانست که برای توسعه اقتصاد کشور و استان می‌ تواند تاثیرگذار باشد و مدیران دولتی نیز خود را نیازمند مشورت این اتاق می‌دانند.

    رحمتی در ادامه با بیان اینکه مسئله مهم استان ناترازی است گفت: اگر بخواهیم این ناترازی را درست کنیم، جز با حضور بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست و برای از بین بردن ناترازی در بخش برق و آب باید بخش خصوصی وارد عمل شود و دولت هم بسترسازی کند.

    وی با ابراز تاسف از اینکه سرمایه‌گذاری اقتصادی نظم منطقی و زیبایی بصری ندارد اظهار کرد: به همین دلیل در نظر داریم سند توسعه صنعتی و عملیاتی آذربایجان شرقی را آماده و نقشه‌ راهِ صنعتی جدیدی مهیا کنیم.

    رحمتی بر آثار مثبت و مزیت های بسیار وسیع دیپلماسی اقتصادی برای آذربایجان شرقی تاکید و اضافه کرد: در همین راستا پیشتر اقداماتی با کشورهای همسایه صورت گرفته که باید در اسرع وقت این مسیر را ادامه دهیم و توسعه اقتصادی با همسایه‌ها را راه‌اندازی و بلکه تقویت کنیم که اگر همین یک مسئله در استان حل شود سایر مشکلات دیده نمی‌شود زیرا سرآمد همه مسائل اقتصادی، صادرات است.

    وی با اشاره به اینکه برای جبران عقب‌ماندگی اقتصادی آذربایجان شرقی باید بسته‌های سرمایه‌گذاری را در چارچوب زنجیره ارزش جلو ببریم گفت: صنایع پایین دست را نیز باید همراستای صنایع بالادستی ایجاد کنیم و اگر توانستیم به سرمایه‌گذاری نظم دهیم تا همه بخش‌ها سود ببرند، آن سرمایه‌گذاری ها به طور قطع جواب می‌دهد.

    رحمتی مشارکت بخش خصوصی و عمومی در پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر بخش خصوصی بخواهد در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مشارکت کند، بسترهای قانونی فراهم است.

    به گفته وی این موضوع به آیین‌نامه ها مرتبط نیست و اگر مصداقی سراغ است که کدام بخش خصوصی و برای مشارکت در کدام پروژه درخواست کرده و رسیدگی نشده است، ما آن موضوع را در هیات مولدسازی بررسی می کنیم.

    استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: اگر این مسئله را گرفتار آئین‌نامه کنید، راه به جایی نخواهیم برد.

    به گزارش ایرنا، رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این نشست به ظرفیت‌ها و چالش‌های حوزه اقتصادی آذربایجان شرقی اشاره و اضافه کرد: بخش خصوصی استان همیشه برای توسعه و آبادانی پای کار بوده است اما طی سال‌های اخیر در برخی شاخص‌ها نسبت به گذشته افت کرده‌ایم.

    یونس ژائله موقعیت جغرافیایی آذربایجان‌شرقی و تبریز را بسیار باارزش و بی‌مانند خواند و گفت: این استان دروازه قفقاز است و از قدیم تمام قفقاز برای اطلاع از قیمت و وضعیت بازارها منتظر اعلام خبر از تبریز بودند که این جایگاه اکنون از دست رفته است.

    وی از اینکه به اندازه ظرفیت‌ها از توان اقتصادی استان استفاده نمی شود، ابراز تاسف کرد و افزود: ما پنج هزار واحد صنعتی فعال از جمله واحدهای غذایی، دارویی، فلزی و صنایع سنگین و فولاد داریم و در مردمی‌سازی اقتصادی خوب عمل کرده‌ایم، به‌ طوری که ۹۶ درصد اقتصاد استان در دست بخش خصوصی است.

    ژائله با بیان اینکه سهم استان از ارزش افزوده در بخش صنعت کشور ۶.۹ درصد است یادآور شد: آذربایجان‌شرقی از نظر گردشگری ظرفیت بالایی همچون جنگل‌های ارسباران، پیست اسکی سهند، بازار تبریز، روستای کندوان و صدها اثر و محوطه تاریخی و گردشگری دارد که نتوانسته‌ایم از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *