×

خبر
بیانیه انجمن‌های میراث فرهنگی شهر تبریز در اعتراض به رفتار شورای شهر

  • کد خبر: 166187
  • 26 مرداد 1399
  • انجمن‌های میراث فرهنگی شهر تبریز به دنبال بی‌اعتنایی اعضای شورای شهر تبریز به درخواست ملاقات و حضور در کمیسیسون معماری و شهرسازی و کمیسیون «فرهنگی-اجتماعی» بیانیه‌ای را صادر کردند.
    بیانیه انجمن‌های میراث فرهنگی شهر تبریز در اعتراض به رفتار شورای شهر
  • متن این بیانیه به شرح زیر است:

    شوراهای اسلامی شهرها یکی از بزرگترین دستاورهای مدنی و حرکت‌های توسعه طلبانه و در جهت مردم سالاری کردن اداره امور شهرهای ایران است، این حرکت شروع شده با انقلاب مشروطه، بعد از انقلاب اسلامی ایران نه تنها کمرنگ نشد، بلکه با یکی از مهم‌ترین فرمان‌های حکومتی و تاریخی حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران در ۹ اردیبهشت ۱۳۵۸ وارد مسیر متعالی‌‍تری شد که هدف آن استفاده کردن از توان و تجارب محلی و مردمی در اداره امور شهرها از طریق تشویق مردم به مشارکت امور مربوط به شهر بود و در بند ۷  ماده ۷۱ “قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شورای اسلامی کشور”  به صراحت یکی از  وظایف شوراهای اسلامی اقدام درخصوص تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی  ذکر شده است.

    انتظار بود شورای اسلامی شهر اولین‌های تبریز نیز همانند سایر نهادها و ارگان ها، در این خصوص پیشرو می‌شد، ولی علیرغم گذشت ۵ دوره از عمر شکل‌گیری این نهاد مدنی، مغفول ماندن بسیاری از وظایف آن در پیگیری حق و حقوق فرهنگی، اجتماعی و میراث فرهنگی مردم شریف تبریز را شاهد هستیم و انتظار می‌رفت با تشکیل شورای پنجم این نقیصه بر طرف شود، ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد و نه تنها حمایتی از سازمان‌های مردم نهاد حوزه فرهنگ و میراث فرهنگی صورت نگرفت، بلکه درخواست‌های این انجمن‌ها حتی برای دیدار ساده و خودمانی با کمیسیون‌های تابعه شورای اسلامی که مهمترین نهاد مشورتی صحن شوری اسلامی شهر است، بی‌پاسخ ماند. نمونه آن درخواست و پیگیری حضور در کمیسیون های “معماری و شهرسازی” و “فرهنگی-اجتماعی” شورای اسلامی شهر تبریز برای بیان مشکلات فرهنگی شهر تاریخی و فرهنگی تبریز بود که با بی اعتنایی اعضای آن روبرو گردید و علیرغم پیگیری‌های مکرر از دفاتر روسای این کمیسیون ها، درخواست ملاقات بی پاسخ ماند تا اعضای محترم آن به کارهای مهمتر دیگری درگیر باشند؟!.

     

    حال با وارد شدن به آخرین سال از عمر چهارساله‌ی دوره‌ی پنجم شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز، چندین سوال مهم و قابل‌تأمل در این خصوص مطرح است و لازم است از سوی اعضای محترم شورای اسلامی شهر به مردم شریف تبریز پاسخ داده شود:

    ۱- چرا علیرغم پیشرو بودن انجمن‌های مردم نهاد شهر تبریز در حوزه فرهنگ و میراث فرهنگی، هیچ کمیته یا ستادی برای ایجاد تعامل در جهت استفاده از توان این انجمن‌ها در شورای اسلامی تبریز تشکیل نیافته است؟؟!!  این مهم در صورتی است که در سایر شهرها و حتی شهرستان های کوچک کمیته یا ستادی برای حمایت و پشتیبانی معنوی، حقوقی، تشکیلاتی و مالی از سازمان های مردم نهاد تشکیل یافته است.

    ۲- چرا از حضور و نظرات انجمن‌های تخصصی حوزه‌های شهری و میراث فرهنگی در کمیسیون‌های مرتبط در این چند سال استفاده‌ نشده است، اعضای این کمیسیون‌ها (بویژه کمیسیون تخصصی معماری و شهرسازی) با چه روندی انتخاب شده‌اند؟!

    ۳- چرا باوجود بافت تاریخی و فرهنگی در جای‌جای شهر تاریخی تبریز که اکثرا در معرض تخریب هستند، کمیته میراث فرهنگی شورا علیرغم وجود در دیگر شهرهای تاریخی کشور، در شورای شهر تبریز تشکیل نیافته است و نظر به تخریب های گسترده ای که در بافت تاریخی و میراث فرهنگی تبریز وجود دارد، هیچ واکنشی از طرف اعضای محترم شورای شهر تبریز دیده نمی‌شود؟!

    ۴- چرا علیرغم گذشت سه سال از وعده شهردار محترم کلانشهر تبریز مبنی بر تملک خانه تاریخی ارفع‌الملک و یکسال از تملک خانه تاریخی باباخان و پیگیری عدم تخریب ساختمان خلیلی میدان ساعت، مخدوش شدن حریم مقبره‌الشعراء ، جلوگیری از مرمت‌های غلط و غیر اصولی شهرداری مانند خانه کلکته چی و امثالهم تاکنون هیچکدام از اعضای شوری محترم، شهرداری را ملزم به چرایی عدم پیگیری این مطالبات عمومی نکرده‌اند؟

    ۵- چرا علیرغم مصوبه شوری عالی معماری و شهرسازی مبنی بر توقف پروژه های آیسان و میارمیار در حال حاضر این پروژه ها فعال هستند و اعضای محترم شوری اسلامی سکوت کرده‌اند و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند؟

    ۶- شهرداری تبریز به غیر از صدور پروانه‌های متعدد ساختمانی با طبقات غیرقانونی توسط شهرداری منطقه ۸ و ۱۰ و خیابان کشی‌های داخل بافت تاریخی، چه اقداماتی در جهت جلوگیری از تخریب گسترده بافت تاریخی تبریز، که یکی از کم نظیر ترین بافت‌های تاریخی فرهنگی جهان بود، انجام داده است !!!؟؟

    انجمن‌های میراث فرهنگی شهر تبریز ضمن اعتراض شدید به عملکرد ضعیف شهرداری، شورای اسلامی شهر تبریز و علی‌الخصوص کمیسیون‌های تخصصی شورا در جهت حفظ بافت تاریخی و میراث فرهنگی شهر تبریز ، مراتب تأسف خود را نسبت به بی‌تفاوتی اعضای محترم آن اعلام داشته و از نهادهای نظارتی و قضایی درخواست دارد تا نسبت به بررسی و برخورد با مسببین وضعیت فعلی اقدامات لازم انجام گردد.

    انتهای پیام

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *