×

اختصاصی نوبر/
بیانیه اعتراضی اهالی فرهنگ و هنر آذربایجان به اظهارات نژادپرستانه قطب‌الدین صادقی

  • کد خبر: 165775
  • 11 مرداد 1399
  • جمع کثیری از اهالی تئاتر ، فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی با صدور بیانیه‌ای اعتراضی به دیدگاه های نژادپرستانه‌ و تفرقه افکنانه آقای قطب الدین صادقی اعتراض کردند.
    بیانیه اعتراضی اهالی فرهنگ و هنر آذربایجان به اظهارات نژادپرستانه قطب‌الدین صادقی
  • به گزارش نوبر، متن این بیانیه به شرح زیر است:

    بی تردید برای آنان‌که چشمی برای دیدن و گوشی برای شنیدن دارند، نیازی نیست تا نقش موثرآذربایجان و مردمان آن را در بزنگاه‌های سرنوشت ساز تاریخ ایران یادآور شویم . نیازی نیست تا نامقهرمانانی را که از این خاک برخاسته‌ و برای حفظ و قوام تمامیت ایران از جان خود گذشته‌اند، ردیفکنیم. نیازی نیست داستان رشادت‌های اهالی غیور آذربایجان را برای حفظ عزت و کرامت ایران وایرانی، دوباره بازگو نماییم.

    نیازی نیست درباره فرهنگ غنی میهن‌دوستی و جوانمردی آذربایجان و آذربایجانی داد سخن فرادهیم، چرا که هر کس، اگر با ذره‌ای انصاف، نیم نگاهی به تاریخ ایران داشته باشد می‌تواند بهکرات، نام آذربایجان و آذربایجانی را در صفحه‌صفحه‌ی پر افتخار آن ببیند و توصیف های منصفانهارکان کشور را در این خصوص بشنود.

    متن سخیف و سراسر یاوه بافی آقای قطب‌الدین صادقی در دنیای مجازی، که حتی اینستاگرام نیز بهواسطه محتوای نژادپرستانه‌‌ و تفرقه افکنانه، نسبت به حذف آن اقدام کرد، نمونه بارز تفکر منحطی‌است که پیش از این نیز توسط اشخاص دیگر، به طرق گوناگون بروز یافته، با این تفاوت که این باراین اقدام کینه ورزانه توسط کسی صورت می گیرد که اعتبار و وجهه‌ی فرهنگی‌اش در میان اهالیتئاتر زبانزد بوده است و اتفاقا همین امر، حساسیت مسئله را دو چندان می‌کند، چرا که روندعادی‌سازی توهین به اقوام را قوام و دوام خواهد بخشید. آسیب‌های چنین تفکر واپسگرایانه‌ای هم ازبعد فرهنگی، اجتماعیکه باعث شکاف‌های عمیق قومیتی می‌شودو هم از باب امنیت ملیکهتمامیت جغرافیایی و سیاسی کشور را به مخاطره می‌اندازد و در نهایت مقدمات فروپاشی هویت ملیدر ایران را رقم می‌زندلزوم برخورد با آن را بیشتر روشن می‌سازد.

    روی سخن این بیانیه با دولت‌مردان، نمایندگان مجلس، اهالی فرهنگ و هنر و اندیشه و در کل، تمامملت ایران است.

    اگر مسلمان هستید، از زبان قران کریم می‌گوئیم: «ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنیآفریدیم و آن‌گاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و باافتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند» (آیه ۱۳ سوره‌ی شریفه‌ی حجرات) همچنین آموزه هایارشادی سیره نبوی مملو از اشارات پیغمبر اسلام به نفی قوم‌گرایی و دعوت به احترام متقابل است،لذا کسی حق ندارد به کسی با نژاد و زبان و فرهنگ دیگر، توهین کند چرا که این امر مصداق بارزنامسلمانی‌ست.

    اگر ایرانی هستید و به قانون‌ اساسی باور دارید می‌گوئیم: روح قانون اساسی با نژادگرایی وقوم‌پرستی در تنافر است و اهانت به ادیان، مذاهب و اقوام ایرانی در اقدام اخیر و بجای مجلسشورای اسلامی جرم انگاری شده است.

    اگر نه به شرع و نه به قانون اعتقاد دارید، به نام انسان و اخلاق انسانی، به نام منشور جهانی حقوقبشر و دیگر اسناد حقوق بشری بین‌المللیخصوصا کنوانسیون رفع هر نوع تبعیض نژادیمی‌گوئیم: هر گونه توهین، تحقیر، برتری طلبی و تفاخر به زبان و قومیت و رنگ، امری مذموم و ناپسند است.

    اگر قلبمان برای کشورمان می‌تپد بایستی این واقعیت را بپذیریم که کشور ما در طول تاریخ متکثربوده و تحقق اصل وحدت در عین کثرت، نتیجه‌ احترام متقابل و پاس‌داشت ارزش‌های فرهنگی تمامیاقوام در تعامل و همزیستی با یکدیگر بوده است و بی شک پس از این نیز تنها صیانت از این اصل،ضامن بقای این وحدت خواهد بود.

    لذا با تکیه بر موارد فوق الذکر، ما امضا کنندگان این بیانیه، تحت عنوان ائتلاف همبستگی تئاتراستان آذربایجان شرقی، بر خود لازم می‌دانیم به نام شرع ، قانون و اخلاق، با صدایی رسا،انزجارمان را از این تفکر منحط ابراز نماییم تا دیگر شاهد اقداماتی از این دست نباشیم.  

    همچنین از مقامات قضایی، نهاد های اجرایی، وکلای ملت و نیز اصحاب رسانه و اندیشمنداندرخواست می کنیم با پیگیری و بررسی دقیق ابعاد این توهین آشکار، نسبت به محکومیت این عمل وبرخورد در خور و متناسب با آن ، اقدام مقتضی به عمل آید .

    بیائید شانه به شانه‌ی هم، برای آخرین بار، کاری کنیم تا منادیان تفکر قوم‌گرایی و نژادپرستی، زباندر کام کشند و ایران، سرزمین تمام ایرانیان باشد.

    با تقدیم احترام

    رونوشت:

    نماینده محترم ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه محبوب تبریز حجت‌الاسلاموالمسلمین دکتر آل هاشم

    وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دکتر صالحی

    استاندار محترم آذربایجان شرقی جناب آقای دکتر پورمحمدی

    نمایندگان محترم مردم مناطق ترک‌نشین در مجلس شورای اسلامی

    دادستان محترم تبریز جناب آقای محبوب علیلو

    مدیر کل محترم هنرهای نمایشی کشور جناب آقای آشنا

    مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی جناب آقای دکتر محمدپور

    اصحاب محترم رسانه

     ………………………….

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *