×

‍ صادقزاده، نایب رییس کانون کارگران بازنشسته آذربایجان‌شرقی:
سرمای ناعدالتی‌ بر تن‌ رنجور بازنشستگان/به اعتراضات خود ادامه می‌دهیم

  • کد خبر: 170635
  • 7 بهمن 1399
  • نایب رییس کانون کارگران بازنشسته استان آذربایجان‌شرقی گفت: اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و خانه کارگر به عنوان پیشگامان این حرکت اعتراضی مذاکرات طولانی را در ارتباط افزایش حقوق کارگران بازنشسته و مهم تر از همه کنترل تورم و مدیریت اقتصاد داشته ولی نتیجه ای به دست نداده است بر همین اساس لازم بود با برپایی تجمعی سراسری در کشور هشدار به مسئولان از وضعیت این قشر داده شود.
    سرمای ناعدالتی‌ بر تن‌ رنجور بازنشستگان/به اعتراضات خود ادامه می‌دهیم
  • به گزارش نوبر، کارگران بازنشسته تبریز امروز در تجمعی با شکوه در مقابل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی نسبت بهشیوه ی همسان سازی ، نابرابری حقوق  با دیگر گروه های بازنشستگان و تصویب ارز ۱۷۵۰۰ تومانی اعتراض کردند.

    نائب رییس کانون کارگران بازنشسته استان آذربایجان شرقی در این تجمع با شکوه در سخنانی هدف از برپایی این تجمع را طرح خواسته‌هایصنفی این قشر از دولتمردان و مجلسیان عنوان کرد و گفت: علیرغم شرایط نامطلوب جوی امروز شاهد حضوری گسترده از کارگران بازنشسته دراین تجمع هستیم و این نشان می دهد، مشکلات اقتصادی آنقدر شدید است که کارگران بازنشسته در این سرما برای بیان خواسته های خودحاضر شده اند.

    مهندس کریم صادق زاده تبریزی به تبعیض های آشکار میان کارگران بازنشسته کشوری و لشگری با کارگران بازنشسته در حقوق اشاره کرد وگفت: مستمری بازنشستگی کارگران در مقایسه با بازنشستگان کشوری و لشگری بسیار ناچیز است و نباید تبعیضی بین حقوق این گروه هاوجود داشته باشد چرا که همه آنها برای اعتلای کشور تلاش کرده اند.

    رییس کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی تبریز با بیان اینکه تشکل های قانونی تلاش کرده اند با تدوین طومار، دیدار با مسئولان تأمیناجتماعی ، نمایندگان مجلس ، دولتمردان صدای  به حق این قشر را به گوش مسئولان برسانند اظهار داشت: متاسفانه ما جز وعده هایی کههیچگاه محقق نشد روبرو شدیم و در واقع کارهایی انجام شد ولی ناقص  که بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان از جمله آنها بود که  امسالپس از ۱۰ سال عملیاتی شد اما اقدامی بود که به طور کامل صورت نگرفت.

    وی گفت: اجرای ناقص از یک سوء و از طرف دیگر تأثیر سایر عوامل که بیشتر ناشی از سوء مدیریت ها بود باعث شد که سفره های کارگران وکارگران بازنشسته روز به روز خالی تر شود و بر درد و رنج ما افزوده شود.

    صادق زاده تبریزی که سخنانش بارها با تشویق های کارگران بازنشسته همراه شده بود ادامه داد: اتحادیه پیشکسوتان جامعه  کارگری  و خانهکارگر به عنوان پیشگامان این حرکت اعتراضی مذاکرات طولانی را در ارتباط افزایش حقوق کارگران بازنشسته و مهم تر از همه کنترل تورم ومدیریت اقتصاد داشته ولی  نتیجه ای به دست نداده است  بر همین اساس لازم بود با برپایی تجمعی سراسری در کشور هشدار به مسئولان ازوضعیت این قشر داده شود.

    صادق زاده برپایی این تجمع قانونی را در تصمیم گیری های مسئولان و مجلسیان موثر دانست و با بیان اینکه بازنشستگان تامین اجتماعیسقف مستمری دارند گفت: وقتی این صدای اعتراضی از سراسر کشور به گوش مسئولان رسید آنان نیز آگاهانه در تصمیمات خود بنا به کملطفی های چندین ساله بیشتر این قشر را مدنظر قرار دادند به طوری که هم اکنون با همت نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبلغ ۹۰ هزارمیلیارد تومانی برای تأمین همسان سازی از محل بودجه سال ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش که انتظار داریم اینمهم را با تصویب در صحن علنی مجلس  عملیاتی کنند و دولت نیز آن را به درستی برای تامین نیازهای این قشر اجرایی کند هرچند این افزایشبرای جبران کمبود های سال های گذشته و تورم روبه افزایش موجود کافی نیست.

    صادق زاده در ادامه سخنان خود در حالی که کارگران بازنشسته تبریز با شعارتا حق خود نگیریم آرام نمی‌نشینیم،  امنیت، معیشت حقمسلم ماستباوی همراه شده بودند اظهار داشت: اجرای نادرست در همسان سازی حقوق کارگران  بازنشسته سخت وزیان آور را را یادآور شدو گفت: هر گونه بی عدالتی در اجرای قانون قابل قبول نیست و ما از دولت و مجلس می خواهیم با تدبیر درست خود مانع نارضایتی ها در اینزمینه شوند و آنان چرا به خود اجازه می دهند گلایه مندی در میان این قشر به هرنحوی و به دلیل بی تدبیری نان ادامه  داشته باشد.

    دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی و عضو هیئت موسس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری استان به برخی تصمیمات پیش بینی شدهدر تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ در بحث تسعیر ارز ۱۷۵۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: تصویب این امر آثار منفی فراوانی برای آنها و خانواده‌هایکارگری به همراه دارد.

    در ادامه این گردهمایی قطعنامه پایانی تجمع سراسری کارگران بازنشسته سراسر کشور توسط ناصر علیزاده خزانه دار کانون و عضو هیئتموسس اتحادیه پیش کسوتان جامعه کارگری استان در شش بند قرائت شد که متن آن به شرح زیر است:

    جامعه ایران تحمل فشار اقتصادی بیش از این را ندارد و کاهش ارزش پول ملی در سال آتی این فشار را فزاینده کرده و فقرا را قربانی اغنیا میکند. لذا نرخ برابری و تسعیر ارز را نه تنها با نرخ ۱۷۵۰۰ تومان، بلکه با نرخ ۱۱۵۰۰ تومان را هم نمی پذیریم.

    تبعیض و دوگانگی در جامعه، خطر دوقطبی شدن را به همراه دارد و موجب اعتراض اجتماعی خواهد شد. لذا ما خواستار تامین منابع مالی ازناحیه دولت و مجلس برای پرداخت های یکسان به جامعه مستمری بگیران تامین اجتماعی همانند سایرین می باشیم.

    دولت و مجلس برای تامین هزینه های سازمان تامین اجتماعی باید منابع کافی را هر ساله در بودجه لحاظ کنند؛ چرا که عدم پرداخت کافی سببکاهش منابع و به دنبال آن استقراض و فروش دارایی از ناحیه تامین اجتماعی می شود.

    سوابق احرازی بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور به موجب قانون مصوب مجلس شکل گرفته و هر گونه تبعیض و دوگانگی در برخورداری ازمزایای تامین اجتماعی از جمله متناسب سازی حقوق از نظر ما محکوم است و ما انتظار داریم بازنگری در نحوه محاسبه سوابق این گروه عادلانهو منطبق با قانون صورت بگیرد.

    افزایش افسارگسیخته و بی سابقه قیمت ها در سال جاری عرصه را بر کارگران و بازنشستگان تنگ و زندگی را غیر ممکن کرده است. اگر دولتنمی تواند اقدامی در جهت کنترل قیمت ها انجام دهد باید دستمزدها را به سطح عمومی قیمت ها برساند؛ به همین دلیل ما از شورای عالی کارانتظار داریم متناسب با هزینه های معیشت، مزد را نیز افزایش دهد.

    کرونا سبب بیکاری بسیاری از کارگران در بخش رسمی و غیررسمی شده است و همین امر سبب شده تا آنها منبع درآمدی خود را از دست دهند. در این شرایط وظیفه دولت است که این کارگران را تحت پوشش های حمایتی خود قرار دهد. متأسفانه بخش عمده ای از این گروه به حال خود رهاشده اند و ما معتقدیم دولت برابر اصل ۲۹ قانون اساسی باید خود را در مقابل آنها و خانواده شان مسئول بداند.

    در خاتمه اعلام شد اگر سازمان برنامه و بودجه قصد تجدید نظر در برنامه های خود را نداشته باشد، این اعتراضات را تا رسیدن به خواسته هایبه حق و قانونی خود همچنان ادامه خواهند داد.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *