×

انقلاب آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم عملیاتی شد

  • کد خبر: 228903
  • 13 تیر 1402
  • به گزارش نوبر، محمد اسکندری اظهار کرد: آذربایجان شرقی یکی از مستعدترین استان‌های تراز بالای کشور در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و معدن بوده و مردم استان نیز با توجه به این ظرفیت‌ها، انتظار به حقی نسبت به داشتن رفاه نسبی و معیشتی دارند. وی با اشاره به ظرفیت‌های روستانشینان و عشایر استان، افزود: روستاها مرکز […]

    انقلاب آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم عملیاتی شد
  • به گزارش نوبر، محمد اسکندری اظهار کرد: آذربایجان شرقی یکی از مستعدترین استان‌های تراز بالای کشور در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و معدن بوده و مردم استان نیز با توجه به این ظرفیت‌ها، انتظار به حقی نسبت به داشتن رفاه نسبی و معیشتی دارند.

    وی با اشاره به ظرفیت‌های روستانشینان و عشایر استان، افزود: روستاها مرکز تولید بوده و مردم ساکن این مناطق نیز مردمی مهربان و صمیمی هستند و ظرفیت‌های ارزشمند و بی نظیری دارند.

    وی ادامه داد: حدود ۲۷۲۷ روستای دارای سکنه با جمعیت بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در استان وجود دارد. تعداد ۱۹۴۲ روستا نیز دارای دهیاری با نزدیک به ۶۰۰۰ عضو شورای روستایی در استان هستند.

    اسکندری در ادامه با اشاره به نگاه متفاوت دولت سیزدهم به حوزه تولید در روستا، گفت: اقدامات مربوط به محرومیت زدایی در روستاها طی سال‌های بعد از انقلاب اسلامی قابل ستایش است و واقعا هم کارهای خوب و مهمی انجام گرفته اما رویکردی که حجت الاسلام رئیسی و دولت سیزدهم در خصوص روستاها دارد، این است که باید از دریچه اقتصاد و معیشت به روستاها نگاه کنیم.

    وی با بیان این‌که یکی از مولفه‌های توجه به اقتصاد روستایی، مهیا سازی زیرساخت‌ها و حتی اصلاح برخی زیرساخت‌ها در روستاها است، اظهار کرد: اولویت دارترین برنامه دولت سیزدهم در روستاها، تقویت اقتصاد بوده و تمامی تلاش و تمرکز این دولت در حوزه روستایی نیز برنامه ریزی برای اقتصاد روستا است.

    وی با بیان این‌که در حوزه زیرساخت‌های روستاها، اقداماتی در گذشته انجام گرفته اما اقدامات متفاوتی نیز در دولت سیزدهم انجام می‌گیرد، گفت: اهتمام دولت سیزدهم در حوزه آبرسانی، تامین آب شرب پایدار بوده چرا که آب شرب برخی از روستاها از چاه‌ها و به صورت غیرپایدار تامین می‌شود که این چاه‌ها نیز بعد از مدتی خشک شده و از بین می‌روند.

    اسکندری افزود: موضوع تامین آب شرب روستایی از اواخر سال ۱۴۰۰ یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم در حوزه زیرساخت‌ها بوده و در این راستا نیز قرارگاه جهاد آبرسانی را در استان راه اندازی کردیم.

    وی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۷۰۰ روستا تا سال ۱۴۰۰ درگیر تنش آبی بودند و حتی آبرسانی برخی از روستاها نیز با تانکر انجام می‌گرفت اما به واسطه اقدامات قرارگاه جهاد آبرسانی تا پایان سال ۱۴۰۱ این تعداد روستای دارای تنش آبی به حدود ۳۰۰ روستا کاهش یافت.

    آبرسانی به ۳۸۴ روستای آذربایجان شرقی

    وی افزود: آبرسانی نزدیک به ۳۸۴ روستای استان از اواخر سال ۱۴۰۰ تا اواخر سال ۱۴۰۱ با تخصیص حدود ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار انجام گرفت که آبرسانی تعداد ۲۱۴ روستا تنها در سال ۱۴۰۱ بوده است. بخش اعظمی از این آبرسانی‌ها یعنی آبرسانی به حدود ۱۲۱ روستای استان نیز از طریق گروه‌های جهادی انجام گرفته که این گروه‌های جهادی به صورت شبانه روزی و حتی در فصل زمستان نیز پای کار آبرسانی به روستاهای صعب العبور بودند.

    مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی با بیان این‌که قرارگاه جهاد آبرسانی برای سال ۱۴۰۲، آبرسانی به ۱۸۳ روستای دیگر را در دستورکار قرار داده است، ادامه داد: کارهای مهمی در حوزه آبرسانی طی سال گذشته انجام گرفته و وجدانمان در این خصوص آسوده است. برای راستی آزمایی این اقدامات نیز می‌توان به صورت میدانی از خود روستانشینان پرس و جو کرد.

    وی تاکید کرد: وجدانمان در خصوص تامین زیرساخت‌های آبرسانی و تامین آب شرب روستاها آسوده است چرا که این پروژه قرار بود سه ساله به اتمام برسد اما طی ۱۵ ماه به پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی رسیدیم.

    وی در خصوص تامین آب بخش کشاورزی نیز گفت: صفر تا صد احداث سد، پایاب و شبکه‌های اصلی برعهده شرکت آب منطقه‌ای و مسئولیت احداث شبکه‌های فرعی به بعد نیز برعهده سازمان جهاد کشاورزی است. در دو سفر ریاست جمهوری به استان نیز پروژه‌های مختلفی از جمله سد آیدوغموش، سد گرمی چای و تصفیه خانه میانه به اتمام رسید.

    اسکندری گفت: مدیریت بهینه منابع آبی کشاورزی باید فرهنگسازی شود که بخش اعظم آن نیز بر عهده رسانه‌ها است.

    وی افزود: کار رسانه‌ای یکی از جذاب ترین کارها است. حسن باقری، نابغه دوران دفاع مقدس نیز کار خود را با رسانه آغاز کرد و بسیاری از افراد بزرگ امروز نیز ابتدا با قلم و رسانه، کار خود را آغاز کرده‌اند.

    وی با اشاره به فعالیت‌های ایسنا، گفت: بازتاب و ارزش کار ایسنا و سایر خبرگزاری‌هایی که صدای مردم را شنیده و عملکرد نظام را به صورت منصفانه نشان داده و نقد می‌کنند، در جامعه امروز مشخص بوده و ایسنا در تنویر افکار عمومی نیز جایگاه ممتازی دارد.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *