×

حجت الاسلام عبادی مطرح کرد:
اقتصاد مقاومتی، تنها راه نجات اقتصاد ایران/انقلاب اسلامی، انقلاب اقتصادی هم می‌خواهد

  • کد خبر: 301660
  • 16 بهمن 1402
  • اولین نشست فاصله اقتصاد اسلامی با اقتصاد ایران با حضور مسئول گروه اقتصاد مرکزی تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و تعدادی از جوانان دغدغه مند در تبریز برگزارشد
    اقتصاد مقاومتی، تنها راه نجات اقتصاد ایران/انقلاب اسلامی، انقلاب اقتصادی هم می‌خواهد
  • به گزارش نوبر، حجت الاسلام جواد عبادی در این نشست با اشاره به تغییرات صورت گرفته در زمینه های مختلف در کشور بعد از پیروزی انقلاب گفت: بعد از پیروزی انقلاب در عرصه های مختلف تغییر و تحولات زیادی صورت گرفت. مثلا ولایت فقیه جایگزین نظام دیکتاتوری شد، در استقلال و آزادی هم شاهد تغیرات زیادی بودیم ولی در سیستم اقتصادی کشور ، تغییرات و تحول ساختاری صورت نگرفت و سیستم اقتصادی به همان روش قبلی ادامه پیدا کرد.

    فقط مهم ترین اتفاق و رویدادی که رخ داد در سال ۱۳۶۲ قانون عملیات بدون ربا تصویب شد. البته خود نویسنده این قانون هم می دانست که این قانون اسلامی نیست.

    وی افرود:  قرارداد بانکداری دنیا قرارداد قرض ربوی است یعنی سپرده گیری و تسهیلات دهی بر اساس قرض ربوی تعیین می شود. بانکداری در دنیا به این شرط کار می کردند که ربای آن را بگیرند. در نتیجه قانونی که در سال ۱۳۶۲ در ایران  تصویب شد می خواست قانون ربا حذف شود

    سال ۱۳۶۲ یک سری قرار داد های جدید جایگزین قرض ربوی شد ولی این تغییر و تحولات هم بنیادی و  اساسی نبود. تجربه ۴۵ ساله انقلاب نشان داد که حتی سیستم بانکی ما بانکداری بدون ربا هم نشد.زمانی اقتصاد ایران کاملا دولتی بود، در زمان هایی بخش خصوصی آمد و حالا به صورت  چپ سوسیالیستی و لیبرال سرمایه داری ادامه پیدا کرده است.

    حجه الاسلام عبادی اظهارداشت: سیستم بانکی قبل از انقلاب به همان صورت به بعد از انقلاب  تا سال ۱۳۶۲ منتقل شد و  بر اساس یک قرارداد پایه ریزی شده بود مثلا در واحد حسابداری بر اساس مبلغ، مدت و نرخ است. بانک چقدر برای چه مدت و با نرخ چند درصد سود پول داده است؟در طی این مدت سیستم حسابداری و ساختار بانکی عوض نشد و قراردادها به صورت شرعی انجام نشده است.

    مسئول گروه اقتصاد مرکزی تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در کشور ما انقلاب اقتصادی بر اساس آموزه های اقتصادی اسلام صورت نگرفته است ادامه داد: نسخه های اقتصادی غرب در اقتصاد ایران عملیاتی شده و بر اساس آن تصمیم گیری می‌شود که در راس آن سیاست های اقتصادی نئولیبرالیسم و لیبرال سرمایه داری است که با آموزه های آن  اقتصاد ما جلو می رود و متاسفانه مسئولیت تمامی آن به پای اسلام و انقلاب نوشته می شود.متاسفانه آموزه های اقتصادی اسلام در سطح کلان ساختاری عملیاتی نشده است و این موضوع به عوامل مختلف بستگی دارد.

    عضو شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری اظهارداشت: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ سیاست های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرده اند.ایشان فرموده اند”  ایران اسلامی با استعدادهای سرشار معنوی و مادی و ذخائر و منابع غنی و متنوع و زیرساخت‌های گسترده و مهم‌تر از همه، برخورداری از نیروی انسانی متعهد و کارآمد و دارای عزم راسخ برای پیشرفت، اگر از الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است، پیروی کند نه تنها بر همه‌ مشکلات اقتصادی فائق می‌آید و دشمن را که با تحمیل یک جنگ اقتصادی تمام عیار در برابر این ملت بزرگ صف‌آرایی کرده، به شکست و عقب‌نشینی وا می‌دارد، بلکه خواهد توانست در جهانی که مخاطرات و بی‌اطمینانی‌های ناشی از تحولات خارج از اختیار، مانند بحران‌های مالی، اقتصادی، سیاسی و … در آن رو به افزایش است، با حفظ دستاوردهای کشور در زمینه‌های مختلف و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی و سند چشم‌انداز بیست ساله، اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون‌زا و برون‌گرا، پویا و پیشرو را محقق سازد و الگوئی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد.”

    وی تصریح کرد: اگر مجلس و دولت ما به جای اینکه سند تحول بنویسند مبانی اقتصاد مقاومتی را محور، مبنا و سرلوحه کارهای خود قرار دهند اقتصاد ما نجات پیدا می‌کند.

     

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *