×

رییس اتاق بازرگانی تبریز مطرح کرد در وبینار با سفیر ایران در باکو/
 آمادگی تبریز برای توسعه مناسبات با باکو/ضرورت افزایش نقش آفرینی تجاری

  • کد خبر: 169513
  • 4 دی 1399
  • رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آذربایجان شرقی از آمادگی استان برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با باکو خبر داد و بر ضرورت حمایت دولت های ایران و جمهوری آذربایجان از این موضوع تاکید کرد.
     آمادگی تبریز برای توسعه مناسبات با باکو/ضرورت افزایش نقش آفرینی تجاری
  • به گزارش نوبر، یونس ژائله در وبینار سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان با مسئولان و فعالان بخش خصوصی آذربایجان شرقی با اشاره به پتانسیل‌های بالای استان آذربایجان شرقی در حوزه‌های اقتصادی گفت: متاسفانه تاکنون آنچنان که باید، نتوانسته‌ایم در حوزه تجارت با جمهوری آذربایجان نقش آفرینی کنیم و در مجموع میزان مراودات تجاری دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان تا به امروز رضایت بخش نبوده است.

     

    وی در ادامه با اشاره به صف طولانی کامیون‌های تجاری در مرز آستارا و لزوم یاری و تدبیر سفارت ایران در جمهوری آذربایجان در این زمینه گفت: در مرز آستارا شاهد صف طولانی از کامیون‌های حمل و نقل کالا هستیم که این فرآیند و سختگیری‌های موجود، تجارت ایران را به خصوص با کشورهای اوراسیا مورد تهدید قرار داده است که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

     

    وی افزود: در صورتی که این روند تسهیل نشود، تاجران ایرانی که در حوزه تجارت با کشورهای اوراسیا فعال هستند، بدنام و بدقول شده و این امر موجب مشکلات فراوانی در حوزه تجارتی می شود.

     

    ژائله با اشاره به این موضوع که هر تجارتی نیاز به یک بانک  برای تبادل پول دارد، گفت: شبکه بانکی ما تحت تاثیر تحریم‌ها شاید نتواند در این راستا به درستی عمل کند، به همین دلیل نیاز است تا توافق نامه ای بین بانک های ایران و جمهوری آذربایجان منعقد شود که البته در این زمینه باید شاهد حمایت دو جانبه دولت‌ها باشیم.

     

    رییس اتاق بازرگانی تبریز در ادامه با اشاره‌ای به پیشنهادات سفیر آذربایجان در خصوص ایجاد زیرساخت هایی همچون شهرک های صنعتی و یا کشت و صنعت‌ها در کشور همسایه گفت: در این راستا انتظار داریم قوانینی که برای سرمایه گذاری در این امور توسط جمهوری آذربایجان تبیین شده، در اختیار اتاق بازرگانی و تجار استان قرار داده شود.

     

    وی از اعلام آمادگی اتاق بازرگانی تبریز برای افزایش همکاری‌ها با جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت: استان آذربایجان شرقی آماده تبادل هیات‌های تجاری و اقتصادی با کشور جمهوری آذربایجان است.

     

    دبیر میز آذربایجان نیز در این جلسه با اشاره به وجود توانمندی های عظیم در بخش‌های مختلف استان برای افزایش مراودات تجاری با جمهوری آذربایجان گفت: در این میان لازم است که حلفه مفقوده این ارتباطات را بیابیم تا دوباره موقعیت از دست رفته را به حالت درست و صحیح آن بازگردانیم.

     

    محمد علی نجاری ادامه داد: شرکت‌های فنی و مهندسی استان آمادگی لازم برای بازسازی بخش عظیمی از واحدهای مسکونی و راه‌های تخریب شده مناطق آزاد شده را اعلام کرده اند.

     

    وی با اشاره به عزم راسخ مسئولان استانی برای تکمیل گمرک خداآفرین گفت: طبق مذاکرات صورت گرفته در آینده ای نزدیک شاهد جلسات ویدیوکنفرانسی بین تجار استان آذربایجان شرقی و کشور جمهوری آذربایجان و به دنبال آن، جلسات مجازی بین مسئولان بلندپایه اقتصادی استان و کشور جمهوری آذربایجان خواهیم بود.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *