×

استاندارآذربایجان شرقی:
آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بزرگی برای کمک به تعمیق مناسبات ایران و ترکیه دارد

  • کد خبر: 253660
  • 8 آبان 1402
  • استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ممتاز استان و تاریخچه غنی تجارت آن با کشورهای همسایه، اظهار کرد: این خطه، ظرفیت‌های بزرگی برای کمک به توسعه و تعمیق مناسبات ایران و ترکیه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی و فرهنگی دارد.
    آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بزرگی برای کمک به تعمیق مناسبات ایران و ترکیه دارد
  • به گزارش نوبر، عابدین خرّم در آیین بزرگداشت صدمین سالگرد تاسیس جمهوریت در ترکیه که در کنسولگری این کشور در تبریز برگزار شد، گفت: امیدوارم شاهد بسط و گسترش روزافزون روابط دو کشور در حوزه‌های کلان سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی و نیز مراودات استانی باشیم.
    وی با اعلام انزجار مردم آذربایجان شرقی از جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی در کشتار مردم بی‌گناه فلسطین، اضافه کرد: از خداوند متعال نصرت و پیروزی مقاومت مردم عزیز فلسطین و آزادی سرزمین‌های اشغالی را خواستار هستیم.
    وی با ابراز خرسندی از حمایت‌های مردم ترکیه از مردم مظلوم فلسطین و مواضع مقام‌های عالی رتبه سیاسی ترکیه در محکومیت جنایات اشغالگران، عنوان کرد: امیدوارم که تلاش‌های دو کشور بزرگ ایران و ترکیه در کنار سایر دولت‌ها و ملت‌های مسلمان باعث توقف هرچه سریع‌تر نسل‌کشی رژیم منحوس اسرائیل در غزه و پایان جنایات جنگی اشغالگران صهیونیست در فلسطین عزیز شود.
    خرّم اظهار کرد: از خداوند متعال برای درگذشتگان فاجعه زلزله در جنوب ترکیه در سال گذشته، طلب آمرزش و مغفرت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی خواستار هستم، حادثه بسیار دلخراشی بود و ملت و دولت ایران نیز شریک غم ملت و دولت ترکیه در این مصیبت بزرگ بود.
    وی گفت: دولت آیت الله رئیسی در چارچوب سیاست همسایگی و در عرصه سیاست خارجی، اهمیت زیادی برای توسعه مناسبات همه جانبه با همسایگان قائل بوده و در این میان جمهوری ترکیه دارای جایگاه و اهمیت ویژه‌ای است.
    وی تشریح کرد: دو همسایه تاریخی ایران و ترکیه با برخورداری از اشتراکات فراوان فرهنگی، زبانی و دینی و با قرار گرفتن در جاده تاریخی ابریشم، نقشی موثر در معادلات منطقه‌ای دارند. در طول تاریخ روابط دو کشور، به ویژه شهر تبریز، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و در حال حاضر نیز آذربایجان شرقی، سهم و نقش قابل توجهی در تجارت، تعاملات فرهنگی و همکاری‌های دانشگاهی ایران و ترکیه دارد.
    استاندار آذربایجان شرقی افزود: یکی از جنبه‌های مهم و مثبت روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، توجه مقام‌های عالی دو کشور به توسعه همکاری‌های استانی با اولویت مناطق مرزی در تمامی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی است؛ در این راستا آذربایجان شرقی و شهر تاریخی تبریز نقش بسزایی در این مسیر دارند.
    وی خاطرنشان کرد: امضای قرارداد خواهرخواندگی بین تبریز و شهرهای ترکیه از جمله ارزروم، استانبول، نشان دهنده وجود ظرفیت‌های متعدد به منظور توسعه همکاری‌های بین استانی و میان شهری قلمداد می‌شود.
    وی اضافه کرد: تبریز، ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه سرمایه‌گذاری، صنعت، صنایع سنگین، صنایع غذایی، حمل و نقل و گردشگری دارد که می‌تواند برای بخش خصوصی ترکیه جذاب و سودآور باشد؛ علاوه بر این تبریز در بخش تجاری، انرژی و هوای پاک از ظرفیت‌های علمی مناسبی برخوردار است و ما آمادگی خود را برای اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات شرکت‌های حاضر در این استان با شرکت‌های ترکیه‌ای و نیز بهره مندی از توان شرکت‌های ترک را اعلام می‌کنیم.
    خرّم تشریح کرد: با توجه به حضور گسترده سرمایه‌گذاران ایرانی در ترکیه و ثبت بیش از ۷۰۰۰ شرکت ایرانی در ترکیه، انتظار داریم سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای هم با کمک سرکنسولگری ترکیه در تبریز، توجه بیشتری به بازار ایران و به خصوص استان‌هایی نظیر آذربایجان شرقی داشته باشند.
    وی بیان کرد: بنابراین دیپلماسی اقتصادی باید بخش مهم و اصلی مورد توجه سرکنسولگری ترکیه و بخش‌های مختلف استان آذربایجان شرقی باشد.
    وی با ابراز امیدواری نسبت به حضور سرمایه گذاران و تجار ترکیه در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبریز در روزهای پانزدهم و شانزدهم آبان ماه جاری، افزود: حدود ۴۰۰ سال است که مرز مشترک ایران و ترکیه، مرز دوستی و برادری و صلح و ثبات بوده و انشالله همچنان هم خواهد بود.
    به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، وی اضافه کرد: امیدوارم به عنوان کارگزاران این دو کشور بزرگ بتوانیم سهم و نقش خود را در تداوم، تحکیم و گسترش این مناسبات دوستانه به خوبی ایفا و برگی به این تاریخ درخشان همسایگی و برادری اضافه کنیم.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *