×

آخرین وضعیت تشکیل شرکت مس آذربایجان و واریز 700 میلیارد تومان مالیات

  • کد خبر: 242498
  • 3 آبان 1402
  • محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در ۶ ماهه سال جاری مس آذربایجان، ۷۰۰ میلیارد تومان در قالب عوارض و مالیات به حساب اداره مالیاتی استان پرداخت کرده است. وی افزود: این رقم در مقایسه با کل سال گذشته که 500 میلیارد تومان بود، افزایش […]

    آخرین وضعیت تشکیل شرکت مس آذربایجان و واریز 700 میلیارد تومان مالیات
  • محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در ۶ ماهه سال جاری مس آذربایجان، ۷۰۰ میلیارد تومان در قالب عوارض و مالیات به حساب اداره مالیاتی استان پرداخت کرده است.

    وی افزود: این رقم در مقایسه با کل سال گذشته که 500 میلیارد تومان بود، افزایش چشمگیری یافته است.

    معاون هماهنگی امور استانداری آذربایجان‌شرقی بیان کرد: دولت سیزدهم در حوزه معادن (هم مس سونگون و هم کلیه معادن) برنامه ویژه‌ای دارد به طوریکه بنده معتقد هستم که پیشران توسعه استان آذربایجان‌شرقی حوزه معادن است و خوشبختانه در حوزه معدن نیز خوب بوده‌ایم.

    وی ادامه داد: معادن استان ما ثروت‌های کلیه استان است و تنها معدن مس سونگون نیست.

    کلامی خاطرنشان کرد: وقتی دولت را در دولت سیزدهم در استان آذربایجان‌شرقی تحویل گرفتیم، ارزش افزوده در بخش معدن در اقتصاد استان فقط 2 درصد بود اما در حال حاضر این رقم به 10.5 درصد رسیده است. (معادن در استان آذربایجان‌شرقی 50 همت ارزش افزوده ایجاد کرده است).

    وی اضافه کرد: با عنایت رئیس جمهور به مجموعه مس سونگون، موضوع تشکیل شرکت مس آذربایجان که چندین سال بود، ابتر مانده بود، احیا شد و این مجموعه با سفر دوم رئیس جمهور تشکیل یافت.

    معاون امور هماهنگی و اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: در حال حاضر شرکت مس آذربایجان تشکیل یافته و اعضای هیات مدیره آن نیز تعیین شده‌اند.

    وی توضیح داد: شرکت مس تشکیل یافته است، اما کار اصلی که در حال انجام آن هستیم، نحوه انتقال می‌باشد؛ تمام تلاش بر این است که دارایی‌های قبلی و فعلی منتقل به شرکت مس آذربایجان شود.

    کلامی ادامه داد: روی این موضوع بحث‌های حقوقی و اقتصادی در حال انجام است و در حال حاضر معدن مس به عنوان دارایی محسوب می‌شود و ما تلاش داریم تا این مس به عنوان دارایی به شرکت مس منتقل شود.

    وی گفت: اینجا صحبت استقلال مطرح نیست زیرا برای مثال شما شرکت پالایشگاه را در نظر بگیرید! یک شرکت ملی پالایش وجود دارد و در ذیل آن شرکت‌های زیادی هستند که هیات مدیره، شماره حساب، فروش و غیره متفاوتی دارند اما زیر مجموعه یک شرکت واحد هستند.

    معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: شرکت مس ایران مورد حمایت استان است اما به دنبال این هستیم که شرکت در قالب شرکت‌هایی که اعضای هیات مدیره، منابع ملی و داشته و غیره تعریف شود، باشد.

    وی متذکر شد: کلمه استقلال یک ادبیاتی است که توسط عده‌ای که نمی‌خواهند چنین اتفاقی بیافتد و موضوع را به انحراف بکشند، مطرح می‌شود.

    کلامی گفت: ما در تلاشیم تا شرکت مس آذربایجان و شرکت مس کرمان در قالب شرکت مس ایران فعالیت کنند و هر استان نیز به میزان داشته خود منافع ببرد نه اینکه داشته یک استان به استان دیگر انتقال یابد.

    وی  گفت: ساختار شرکت تشکیل یافته است و اساس‌نامه‌های آن شکل گرفته است اما فعلا در حال بررسی نحوه انتقال و سطح انتقال و مسائل حقوقی آن هستیم و به خاطر اینکه شرکت یک شرکت بورسی است از این‌رو راهبری آن به شکلی نیست که به سادگی کارهای انتقال صورت گیرد و باید کارهای حقوقی و مالی آن به خوبی انجام گیرد تا در آینده موضوع و خللی متوجه این انتقال نشود.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *