×

جای خالی وزیر آذربایجانی در کابینه دولت روحانی/
وزارت صمت در انتظار مدیری از جنس تدبیر و تجربه

  • کد خبر: 167360
  • 6 مهر 1399
  •   آذربایجان شرقی از دیرباز تا کنون ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، صنعتی و معدنی داشته؛ بطوریکه در جای جای ایران اسلامی از این منطقه به عنوان قطب صنعت و تولید کشور یاد می‌شود.
    وزارت صمت در انتظار مدیری از جنس تدبیر و تجربه
  • در کنار این ظرفیت‌های ارزشمند و خدادادی، بسیاری از مسئولان ارشد نظام و حتی دولت و انسان‌های موفق در بخش دولتی و خصوصی،  از جمله استعدادهای پرورش یافته در خطه قهرمان‌پرور آذربایجان شرقی هستند.

     ضرورت استفاده از توانمندی چنین انسان‌های توانمند و متخصص در حوزه‌های مختلف بر هیچ کسی پوشیده نبوده و نیست ولیکن در برخی موارد، حسادت‌ها و کینه‌توزی‌ها و شاید برخی سیاسی‌کار‌ی‌‌های لجوجانه باعث محرومیت کشور از توان انسان‌های متفکر و متخصص آذربایجان شده است.

     به رغم تمامی مسائل مزبور، دولت یازدهم با فهم دقیق از تسلط و تخصص مسئولان آذری و ترک‌زبان، انتخاب وزرای آذربایجانی را در دستور کار و اولویت‌های اساسی خود قرار داده و نهایتا پس از کش و قوس‌های فراوان، رضا رحمانی که سابقه چندین دوره نمایندگی مجلس از تبریز و ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را در کارنامه مدیریتی خود داشت به عنوان وزیر صمت انتخاب شد.

    رای اعتماد بی‌سابقه مجلس دهم به رحمانی نیز باعث شد که دولتمردان به انتخاب خود در وزیر صمت و تعامل هرچه بیشتر دولت و مجلس برای تقویت و تثبیت وضعیت تولید و اشتغال در کشور امیدوارتر شوند.

     عملکرد قابل قبول رحمانی چندان به مزاج برخی‌ها خوش نیامد و در کمتر از ۲۴ ساعت از خط و نشان او به خودروسازان، فشارها بر او بیشتر و بیشتر شد تا جایی که رحمانی را با سیاسی کاری های کودکانه، برکنار کردند.

     پس از این اتفاق غیرمنتظره، تعلل دولت در معرفی گزینه وزارت صمت تا آن‌جا پیش رفت که نمایندگان، انتقادات بسیار شدیدی کرده و این موضوع به اصلی‌ترین سوژه رسانه‌ها تبدیل شد.

     بالاخره دولت، حسین مدرس خیابانی را به عنوان گزینه اول خود برای وزارت صمت به مجلس، معرفی کرد اما افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در دوره سرپرستی وی و عملکرد نه چندان مطرح او باعث شد که خیابانی نتواند رای اعتماد مجلس را کسب کند.

     این‌بار نیز تعلل و تاخیر دولت تا جایی ادامه یافت که وضعیت بازار و بخصوص بازار خودرو به شدت آشفته شد و نهایتا جعفر سرقینی به عنوان سرپرست دوم وزارت صمت منصوب شود.

     این انتصاب، تمایل مجدد دولت برای استفاده مجدد از وزیر آذربایجانی در کابینه را تقویت کرد و در حالی که همه منتظر معرفی این گزینه آذربایجانی بودند، رییس جمهور، استاندار سابق خراسان رضوی و استاندار اسبق و کرمانی‌الاصل استان کرمان را به عنوان گزینه اصلی خود برای وزارت صمت به مجلس معرفی کرد.

     یک بررسی مختصر در رزومه رزم حسینی نشان می‌دهد که او به تجارت، شهرت داشته و‌ معرفی ناگهانی چنین شخصی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صمت سوالات و ابهامات بسیار زیادی را در ذهن مردم ایجاد می‌کند!

     اما جعفر سرقینی، سرپرست آذربایجانی‌الاصل وزارت صمت، سیاستمداری اعتدال‌گرا و استاد دانشگاه است که از ابتدای دولت تدبیر و امید تا سال گذشته به عنوان معاون ‌‌امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، فعالیت داشته است.

     یقینا تسلط و آشنایی چنین شخصی با بدنه وزارت صمت، باعث تسریع در عملکرد این وزارتخانه و کنترل مشکلات فعلی اقتصاد کشور می‌شد اما گویا منطق برخی دولتمردان، استفاده از شخصی ضعیف‌تر و بی‌تجربه‌تر از سرقینی به عنوان وزیر صمت بود.

     حال به نظر می‌رسد با توجه به حواشی اخیر سیاسی در مجلس، رزم حسینی نیز نتواند رای اعتماد مجلس را کسب کند که در این صورت، مشکلات و افسارگسیختگی اقتصادی در کشور بیش از پیش ملموس خواهد بود و باز هم دولت، بدون وزیر صمت به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

     

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *