×

واکنش مدیرکل راه و شهرسازی به اظهارات نماینده ورزقان:
ما کار کارشناسی می کنیم/بدعهدی دهقانی در تمکین به نظر شورای فنی!

  • کد خبر: 173655
  • 7 اردیبهشت 1400
  • مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: قطعه پنجم بزرگراه خواجه - ورزقان - خاروانا، جزء نادر طرح‌هایی است که از چندین کانال فنی و کارشناسی عبور کرده و بر آن صحه گذاشته شده است.
    ما کار کارشناسی می کنیم/بدعهدی دهقانی در تمکین به نظر شورای فنی!
  • به گزارش نوبر، ابوالقاسم سلطانی روز سه شنبه در واکنش به اظهارات اللهوردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی درباره قطعه پنجم بزرگراه خواجه – ورزقان – خاروانا – نوردوز توضیح داد: این بزرگراه با هدف اتصال به نوار مرزی و شبکه راه‌های کشور به عنوان یک شبکه ملی و با هدف ایجاد مسیر ترانزیت بین المللی و با رعایت سیاست‌های کلی نظام در بخش حمل و نقل، سوم بهمن ۱۳۷۹ توسط مقام معظم رهبری تایید و طی نامه شماره ۱/۷۶۲۳۰ مورخ سوم بهمن ۱۳۷۹ دفتر معظم‌له ابلاغ شده است.

     

    وی افزود: این طرح با توجه به مسائل فنی و اقتصادی و تقاضا محور بودن منطقه و نیز ترافیک مس سونگون، نگاه شبکه ای به پروژه‌ها و پوشش بافت جمعیتی و محرومیت زدایی در منطقه، بررسی و تصویب شده و در حال اجرا می باشد و علاوه بر ایجاد مسیر ترانزیت و رونق مناطق گردشگری ورزقان، در رشد و توسعه و سرمایه گذاری معادن موجود در منطقه  نیز نقش کلیدی داشته و باعث رشد کسب و کار و سرمایه گذاری در شهرستان و رفع محرومیت منطقه و علاوه بر آن باعث رشد اقتصادی استان و کشور نیز خواهد شد.

     

    وی اضافه کرد: در خصوص علل انتخاب مسیر شمالی محدوده شهر ورزقان برای ساخت قطعه پنجم بزرگراه خواجه ورزقان – خاروانا – نوردوز نیز باید گفت که با توجه به تقبل هزینه ساخت قطعه پنجم این توسط مجتمع مس سونگون، در توافق اولیه شرکت ملی صنایع مس ایران تنها هزینه ساخت قطعات دوم، سوم و چهارم تقبل شده بود.

     

    سلطانی ادامه داد: از این رو قرار دادن مسیر تملک شده و تا حدودی کار شده کمربند اختصاصی مس سونگون به طول چهار و نیم کیلومتر و عرض ۴۵ متر در راستای اهداف قطعه پنجم، با توجه به اسناد و مدارک مطالعات مقدماتی انجام شده توسط وزارت راه و ترابری در سال ۱۳۸۶ و صورت جلسات موجود در مطالعات اولیه، ضروری بود.

     

    وی گفت: بر این اساس مسیر گزینه شمالی برای ساخت قطعه پنجم بزرگراه که در صورت جلسه اولیه مطالعات نیز به وضوح مشخص بود، تایید و نقشه ها و اسناد و مدارک قطعه پنجم بزرگراه خواجه – ورزقان – خاروانا، تهیه و مناقصه آن برگزار شد و شرکت پاوان به عنوان پیمانکار قطعه انتخاب شد؛ البته باید توجه داشت که در سال ۱۳۸۶ نه نماینده فعلی و نه نماینده قبلی مردم شهرستان ورزقان در مجلس شورای اسلامی حضور نداشتند که بخواهند محدوده شمالی شهر ورزقان را به عنوان یکی از گزینه‌های ساخت قطعه پنجم به وزارت راه و ترابری تحمیل کنند.

     

    وی یادآوری کرد: پس از انتخاب آقای دهقانی به عنوان نماینده مردم شریف ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی، مسیر شمالی برای ساخت قطعه پنجم بزرگراه خواه – ورزقان – خاروانا مورد اعتراض وی واقع و ادامه عملیات قطعه پنجم متوقف شد.

     

    وی تشریح کرد: در این راستا و با هدف احترام به دیدگاه های نماینده فعلی مردم ورزقان و خاروانا در خانه ملت، معاون هماهنگی امور استانداری در چندین نوبت بازدید از منطقه به اتفاق اینجانب و همکاران اداره کل راه و شهرسازی و اصرار آقای دهقانی بر اجرای گزینه جنوبی در ساخت قطعه پنجم بزرگراه خواجه – ورزقان – خاروانا، در نهایت با هماهنگی و موافقت معاون امور عمرانی استانداری مقرر شد موضوع گزینه‌های جنوبی و شمالی و حتی گزینه عبور از داخل شهر که در گزینه‌های اولیه مطالعات وجود نداشت، در شورای فنی استان مطرح و بررسی شود و هر نتیجه‌ای که حاصل شد نماینده محترم مجلس نیز به آن تمکین نماید.

     

    وی افزود: متاسفانه به رغم قول قبلی و عدم تمکین آقای دهقانی به رای شورای فنی استان و نظر مشاور طراح و اصرار ایشان بر انجام اقدامی که دو دستگی و اختلاف در منطقه را دامن می‌زد و نیز وجود مخالفان نظرات وی در منطقه که در طوماری، مکررا از  استانداری و دستگاه قضا، پیگیر ابداع طرح مصوب بودند، به ناچار شورای تامین آذربایجان شرقی به درخواست شورای تامین شهرستان ورزقان، برای مدیریت اتفاقات امنیتی احتمالی، تشکیل جلسه داد.

     

    مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اضافه کرد: البته در شورای تامین استان نیز تصمیمی غیر از ارجاع موضوع به یک مجمع کارشناسی اتخاذ نشد و بر این اساس، وزارت راه و شهرسازی، موضوع را به یک مشاور ثالث جهت بررسی مجدد واگذار کرد که متاسفانه نماینده محترم مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی به نتیجه ارزیابی مجدد نیز تمکین نکرد.

     

    وی ادامه داد: به رغم ادعای آقای دهقانی مبنی بر غیر فنی بودن گزینه های مصوب درباره قطعه پنجم بزرگراه خواجه – ورزقان – خاروانا، این طرح جزء نادر پروژه هایی است که از چندین کانال فنی عبور کرده و بر آن صحه گذاشته شده است، اما متاسفانه نماینده محترم مردم ورزقان و خاروانا در مجلس اصرار دارد که هیچ کدام از مراجع فنی و علمی به خاطر مغایرت با نظر یک نفر غیرکارشناس، اعتبار ندارند.

     

    وی یادآوری کرد : در سال ۱۳۹۸ عده‌ای از اهالی روستای «دیزه ملک» در محدوده قطعه پنجم بزرگراه خواجه – ورزقان – خاروانا، با طرح ادعاهایی مانع از شروع پروژه شدند که دادستان شهرستان ورزقان، دستور توقف عملیات اجرایی را صادر کرد، لیکن پیگیری‌های  ما و ارائه گزارش مسیر به رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، منجر به تشکیل جلسه با حضور مقام های قضایی و اجرایی در محل دادگستری استان شد؛ در آن جلسه با توضیحات مفصل اینجانب در خصوص مسیر شمالی قطعه پنجم بزرگراه خواجه – ورزقان – خاروانا، در نهایت رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی دستور رفع توقف عملیات اجرائی را به دادستان ورزقان صادر کرد.

     

    سلطانی افزود: با توجه به اینکه نماینده محترم مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه خود این سوال را مطرح کرده که چرا شورای تامین استان به این موضوع کوچک وارد شده است، حال این سوال به ذهن خطور می کند که اگر این موضوع به این کم اهمیتی است چرا ایشان تمام استان و کشور را درگیر این موضوع کرده است.

     

    وی گفت: ارجاع بررسی کنارگذر در شورای فنی و بررسی مجدد توسط مشاور منتخب وزارت راه و شهرسازی به آقای دهقانی فقط جهت احترام به وی و قولی که به معاون محترم هماهنگی امور عمرانی مبنی بر تمکین به نظر شورای فنی داده بود، انجام گرفته و الا نیاز به چنین کاری نبود.

     

    وی اضافه کرد: هزینه ساخت بزرگراه خواجه – ورزقان – خاروانا نیز از منابع مجتمع مس سونگون و از محل معافیت مالیاتی مس که جزء درآمدهای دولت بوده و با پیگیری های استانداری در هیات دولت به تصویب رسیده است، تامین می شود.

     

    مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی تشریح کرد: اینکه گفته شود با ساخت قطعه پنجم بزرگراه می‌خواهند مرکزیت شهرستان را از ورزقان به یک روستای دیگر انتقال دهند و ورزقان را به بن‌بست بکشانند، منطقی نیست، زیرا تغییر مرکز شهرستان و یا هرگونه تغییر در جغرافیای سیاسی منطقه از وظایف وزارت راه و شهرسازی نمی باشد.

     

    وی ادامه داد: در ادعای دزدیده شدن راه توسط اشخاص نیز استدعا داریم مدارک و مستندات به مراجع قضایی ارایه شود تا دستگاه قضایی نسبت به برخورد با متخلفان اقدام کند.

     

     وی با طرح این سوال که در کجای کشورمان بزرگراه از داخل شهرها عبور کرده است، توضیح داد: چنانچه می دانید هیچ شهری به واسطه عبور بزرگراه از داخل آن پیشرفت نکرده است و راه تنها یکی از عوامل اصلی پیشرفت می باشد و خوشبختانه بزرگراه خواجه – ورزقان – خاروانا با یک تقاطع غیر همسطح میدانی به شهر ورزقان متصل شده است، در حالی که متاسفانه چنین وانمود می شود که بزرگراه از چند کیلومتری شهر ورزقان عبور می‌کند.

     

    سلطانی گفت: بزرگراه چه از داخل شهر ورزقان و چه از جنوب آن عبور کند، به ضرر شهر ورزقان خواهد بود، زیرا  اگر مسیر بزرگراه از داخل شهر عبور کند، برای حفظ بدنه و عرض بزرگراه و ایجاد باندهای کندرو و پیاده رو که برای عبور و مرور شهری و امنیت کاربری های مجاور و حریم جاده ضروری خواهد بود، به دلیل عرض ناکافی موجود، بالاجبار باید نسبت به تخریب و عقب کشی مغازه ها و کاربری های موجود اقدام شود که در این صورت علاوه بر ناراضی شدن کسبه به دلیل از دست دادن کار و کسب شان، بابت هزینه ارزیابی این مغازه‌ها و کاربری ها هزینه هنگفتی لازم خواهد بود؛ در صورت عبور بزرگراه از جنوب شهر ورزقان نیز دیگر ترافیک عبوری، جاده ورزقان- اهر و میدان غیر همسطح ورودی را نخواهند دید و به اجبار به سمت خاروانا طی مسیر خواهد کرد.

     

    وی تاکید کرد: عبور بزرگراه از داخل شهر ورزقان باعث کاهش ایمنی ترافیک و افزایش تصادفات در محدوده شهری می شود و به همین دلیل، عمده تصادفات جاده ای کشور در محدوده مبادی ورودی و خروجی شهرها اتفاق می‌افتد که جهت پرهیز از این موضوع ابلاغیه ای از طرف معاون وزیر و دبیر کمیته ایمنی راه ها به تمامی ادارات کل راه و شهرسازی با تاکید بر جداسازی ترافیک برون شهری از درون شهری ارسال شده است.

     

    وی اضافه کرد: همچنین ورود ترافیک برون شهری به داخل شهر باعث افزایش ترافیک شهری و ایجاد راه بندان های متعدد و افزایش زمان سفر و ایجاد آلودگی های صوتی و هوا و نارضایتی مردم را به دنبال خواهد داشت و نیز احتمال انفجار بار های سوختی و قابل اشتعال در داخل شهر دور از انتظار نیست، بنابر این از لحاظ ایمنی ترافیک و پدافند غیرعامل عبور مسیر از داخل شهر قابل قبول نخواهد بود.

     

    اللهوردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان و خاروانا به تازگی در یک گفت و گوی رسانه ای از عبور قطعه پنجم بزرگراه ورزقان – خواجه – خاروانا از شمال شهر ورزقان انتقاد کرده و اجرای آن را موجب کسادی کسب و کار در شهر و از مرکزیت افتادن آن دانسته است.

     

    ساخت قطعه پنجم بزرگراه خواجه – ورزقان – خاروانا به طول ۱۵.۵ کیلومتر محدوده شهر ورزقان تا روستای آقا بابا فرامرز با پیش بینی هزینه ۵۹ میلیارد تومان بهمن ۱۳۹۷ آغاز شد.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *