×

گزارش اختصاصی نوبر/
لجاجت تبریز برای میزبانی از کرونا/ اینجا هر روز بدتر از دیروز است!

  • کد خبر: 167267
  • 2 مهر 1399
  • حدود هفت ماه است که از سکونت مهمان ناخوانده ای که در اوایل ورودش، استقبال گرمی از او نشد، می گذرد اما با گذشت زمان مردم فراموش کردند که چه میهمان بی تعارفی در همسایگی شان ساکن شده و با کوچک ترین بی توجهی، پایش به بدن و خانه آنها نیز باز خواهد شد.
    لجاجت تبریز برای میزبانی از کرونا/ اینجا هر روز بدتر از دیروز است!
  • گزارش نوبر/سیده فاطمه مرتضوی:سخت گیری ها و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی باعث شده بود موج اول و بعد از آن موج دوم شیوع کرونا با کاهش آمار مبتلایان مواجه شود و این موضوع برای همه نوید بازگشت روزهای عادی را داشت، دریغ از اینکه همگی قدری زودتر از زمان لازم، پرونده کرونا را بسته شده دانستند.

    بی توجهی به پروتکل های بهداشتی، برداشتن محدودیت ها و عدم رعایت فاصله گذاری ها چه از طرف مردم مجری و چه از طرف مسئولان تصمیم گیرنده، همگی نتیجه ای جز آغاز موج سوم کرونا در ایران با آماری خیره کننده نداشت.

    شهر اولین ها، صدر نشین آمار کرونا

    باوجود اینکه کارشناسان وزارت بهداشت معتقدند موج سوم کرونا در بسیاری از شهرهای ایران آغاز شده است، موضوع؛ اندکی در شهر اولین ها و استان آذربایجان شرقی متفاوت تراست و همین منجر به صدر نشین شدن این استان در لیست آمار میانگین شیوع کشوری این بیماری شده است.

    یکی از ویژگی های بیماری کرونا که آن را منحصر به فرد کرده بروز علائم بیماری بعد از گذشته مدتی حدود۱۰الی۱۴ روز است که همین مسئله تشخیص علت ابتلا به بیماری و نحوه آن را دشوار تر ساخته است، این را پرستار بخش یکی از بیمارستان های کرونایی گفته و ادامه می دهد: پیش بینی می کنیم وضعیت در پاییز بد تر هم شود.

    پزشکان دلایل مختلفی را برای ابتلا به بیماری کووید۱۹ و افزایش احتمال ابتلا به آن پیش بینی کرده اند و سپس تنها پیشنهاد مشترک جهانی برای پیشگیری از آن، استفاده از ماسک و ضدعفونی دستان بوده اما اخیرا در شهرهای ایران به خصوص در تبریز خطاهای فاحشی دیده شده که میزان موثر بودن آنها در افزایش آمار مبتلایان، چندان دور از ذهن نیست.

    اشتباهات غیرعمد تبریز، دعوت نامه ای برای کووید۱۹

    قبل از آغاز ماه محرم تاکیدات بسیاری برای رعایت مسائل بهداشتی توسط هیات ها و فاصله گذاری های اجتماعی شده بود و به همین دلیل بسیاری از هیات ها و شاخسی های تبریزی تصمیم به اختصاص هزینه برای کارهای خیر من جمله آزادی زندانیان جرایم غیرعمد گرفته بودند اما به محض آغاز ماه محرم تعداد معدودی بر تصمیم خود پایبند ماندند.

    در بین تبریزی ها رسم عزاداری محرم به شکل شاخسی است و با وجود اینکه بسیاری از هیات ها با رعایت فاصله گذاری ها اقدام به عزداری برای سالار شهیدان کردند، کم نبود تعداد هیات ها و عزادارانی که بی توجه به ماهیت و جدیت بیماری کرونا جان خود و دیگران را به خطر انداختند.

    گل به خودی در جشن قهرمانی!

    بعد از دهه اول محرم و برگزاری عزاداری ها، نوبت به بازی فینال جام حذفی رسید. خوشبختانه این بازی با برد تیم تراکتورسازی تبریز به اتمام رسیده و جام قهرمانی و خوشحالی میهمان خانه های تبریز و آذربایجان شد.

    اما همین خوشحالی به تجمعات جشن پیروزی از همان ساعات اولیه بعد از بازی تا فرودگاه برای استقبال از تیم منجر شده و بعد از آن نیز در ورزشگاه ادامه یافت و تنها موضوع فراموش شده در این بین کرونا و سلامت افراد بود.

    این درحالی ست که بسیاری از تیم های اروپایی با وجود قهرمانی بخاطر شیوع کرونا از جشن پیروزی ممانعت کرده بودند اما جشن پیروزی تبریزیان آن هم بدون پروتکل های بهداشتی گل به خودی بزرگتر از گل های زده شده توسط استقلال به تبریزی ها بود.

    بوی ماه مهر در اواسط شهریور

    بعد از جشن پیروزی، گشت و گذارها، پارک های شلوغ ورفتن به مراکز تفریحی و مسافرت ها از سر گرفته شد و مابین همین روزهای مسالمت آمیز با کرونا وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که دانش آموزان هرطورشده باید راهی مدارس شوند.

    بعد از اعلام این خبر، سیلی عظیم از مخالفت ها و شکایات اولیا و دانش آموزان آغاز شد طوری که انگار تازه به یاد مردم آمده بود که کادر مظلوم درمان هنوز هم درحال جنگ با کرونا هستند و ما در جنگ برای شکست آنها، اما تنها پاسخ وزیر آموزش و پرورش به شکایات این بود: همه برنامه ها مانند روال عادی برگزار شده اند، پس مدارس هم با رعایت پروتکل ها بازگشایی می شوند.

    زمانی که اولیای دانش آموزان و همچنین مدیران مدارس دیدند که بحث بازگشایی جدی است، تب و تاب اول مهر این بار در ۱۵شهریور بالا گرفت، بازار ها دو روز مانده به بازگشایی از همهمه شاگردان و اولیا برای خرید پر شد و مدیران نیز به دنبال تجهیز و فراهم کردن موارد بهداشتی بودند.

    مدرسه مسئول آموزش و سلامت دانش آموزان

    برخی از مدیران مدارس با وجود دریافت شهریه های کلان خود را دربرابر تضمین سلامت دانش آموزان مسئول ندانسته و مشوق دانش اموزان برای غیبت و یا تحصیل غیرحضوری بودند، اما کم نیستند مدارسی که از همان ابتدا تجهیزات لازم برای آموزش غیرحضوری را فراهم کرده و اولیا و دانش آموز را مختار برای حضور یا تحصیل غیر حضوری در مدارس کردند.

    مدیر یکی از دبیرستان های تبریز، با اعلام اینکه ظرفیت ثبت نام مدرسه را با توجه به خواسته های مکرر اولیا برای کم جمعیت بودن کلاس ها کاهش داده، می گوید: ما هم دربرابر سلامت دانش آموزان و هم دربرابر آموزششان مسئول هستیم به همین دلیل بدون حمایت های ویژه از آموزش و پرورش برای تجهیز مدرسه هزینه کردیم.

    بازگشایی و تحصیل حضوری در مدارس تبریز تنها به۱۵ روز منتهی شد و انفجار آمار شدید ابتلایان به کرونا در روزه های پایانی شهریور زنگ خطر موج سوم کرونا در آذربایجان شرقی را به صدا درآورده و مسئولان را برای چاره اندیشی دورهم جمع کرد.

    افزایش۶۰درصدی فوتی های کرونا در تبریز

    رئیس شبکه بهداشت و درمان تبریز از شدت گرفتن بیماری کرونا در این شهرستان خبر داده و می گوید: در هفته چهارم شهریور موارد قطعی ابتلا به کرونا در تبریز ۱۰۵۰مورد و با ۶۰ درصد افزایش شمار فوتی ها به تعداد ۵۰ نفررسیده و در روزهای اخیر موارد نمونه گیری در تبریز با ۷۰ درصد افزایش، از ۸۴۲ مورد ابتلا وضعیت ۴۹۰ نفر از آنان وخیم بوده و ۳۹۸ مورد خدمات سرپایی گرفته اند.

    صعود آمار ابتلایان کرونا در آذربایجان شرقی منجربه تشکیل جلسه توسط ستاد استانی مبارزه با کرونا نیز شد و خروجی این جلسه با دستور شخص استاندار آذربایجان شرقی بازگشت محدودیت های کرونایی و تعطیلی مدارس به مدت یک ماه بود.

    ممنوعیت خدمات دهی رستوران ها، حتی در خیابان!

    علیار راستگو، معاون سیاسی و امنیتی استاندار، در تشریح خبر اعمال محدودیت های کرونایی می گوید:براساس تصمیم دانشگاه علوم پزشکی و ستاد استانی کرونا مقرر شد که  بر اساس مصوبات تمامی مراسم‌های تشییع،تدفین و ترحیم در هرن قطه ازاستان صرفا با حضور بستگان درجه یک برگزار شود همچنین شهرداری باید در کلیه پارک‌ها،بوستان‌ها وتفرجگاه‌ها نسبت به عدم تجمع واتراق نکردن هشدارداده و فعالیت رستورانها نیز متوقف شود.

    نوش دارو بعد مرگ سهراب

    درحالیکه مردم و مسئولان، کرونا را از خاطرشان برده بوده و مشغول انجام فعالیت های عادی خود من جمله افتتاح پروژه با تجمع های غیرضروری بودند، آمار و ارقام دوباره همه را به یاد کرونا و بازگشت محدودیت ها انداخت با این تفاوت که هزینه بازگشت محدودیت ها و یادآوری آن به از دست دادن جان چندین هزار نفر ختم شد و حال باید منتظر آغاز فصل جدیدی از قصه کرونا و وضعیت آمیختگی او با آنفلونزا بود.

     

     

     

    نویسنده: سیده فاطمه مرتضوی

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *