×

صدور اولین رأی سبز در تبریز/
شهردار: انسان‌محوری، شاخصه اصلی پروژه‌های شهری باشد

  • کد خبر: 171639
  • 6 اسفند 1399
  • شهردار تبریز گفت: تمامی مدیران شهری در دنیا به سمت شهر انسان‌محور حرکت می‌کنند و ما نیز تلاش کردیم شاخصه اصلی پروژه‌های شهری انسان‌محوری باشد
    شهردار: انسان‌محوری، شاخصه اصلی پروژه‌های شهری باشد
  • ایرج شهین‌باهر با بیان اینکه انسان محوری را در تمام حوزه های شهری در الویت قرار داده شده، ضمن پاسداشت زحمات مهندسان در آبادانی شهر گفت: حوزه هایی همچون زیست محیطی، فضای سبز و بحثهای فرهنگی و تاریخی که به هویت و تاریخ مردم باز می‌گردند، در اولویت قرار دادیم.  

    او افزود: در سال ۱۴۰۰ نیز در کنار دیگر ماموریت‌های فرهنگی شهرداری، همچون مقبره‌الشعرا و پروژه دوکمال، برنامه‌ریزی خوبی برای بحث‌های انسان‌محوری اعم از پیاده‌راه، فضای پیاده‌روی و ممنوعیت اجازه ورود خودرو در برخی بافت‌های شهری را انجام داده‌ایم.  
    شهردار تبریز با اشاره به صدور اولین رٱی سبز در شهر تبریز اعلام کرد: تشکر ویژه از رئیس دادگستری و دادستان استان و قضات دادگستری دارم که در بحث مجازات سبز، اولین رأی سبز استان صادر شده و یک فرد متخلف محکوم به کاشت ۲۰۰ اصله نهال شد.

    او اضافه‌ کرد: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته است برای برخی از جرایم و تخلفات، رای سبز صادر و فرد به کاشت درخت و توسعه فضای سبز محکوم می‌شود.

    ایرج شهین‌باهر، با بیان اینکه توسعه فضای سبز تعطیل‌بردار نیست، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ نیز نگاه ویژه به فضای سبز داشته و حتما با همان سرعت ادامه می‌دهیم و علاوه بر آن تملک باغات موجود شهر نیز تداوم می یابد.

    او ابراز داشت:در بحث تملک باغات اقدامات خوبی در سال ۹۹ انجام دادیم که از آن جمله می‌توان به تملک فضایی در خیابان ورزش با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان، تملک باغات اطراف استخر ائل‌گلی و باغات کوچه حسن اشاره کرد.

    او تأکید کرد: سال آتی نیز برنامه تملک باغات باقیمانده شهر ادامه و تمامی آنها به پارک های محلی و منطقه‌ای تبدیل می شود.

    شهردار تبریز با اشاره به طرح کاشت یک میلیون اصله درخت و درختچه در سال ۹۹ عنوان داشت: تلاش می کنیم تا پایان سال و با همکاری مردم این وعده محقق شود.

    او با اشاره به طرح جدید سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز ادامه داد: اقدام خوبی در سازمان سیما و منظر صورت گرفته است و نیروهای این سازمان آماده کاشت درخت میوه و مثمر در منازل شهروندان هستند.

    او افزود: در بیمارستان‌های شهر نیز به پاس زحمات پرستاران اقدام به کاشت درخت می‌کنیم و علاوه بر آن شخصا با همکاری سازمان سیما و منطر در منازل خانواده‌های شهدا حضور یافته و به یاد شهدا نهال غرس می شود.  

    ایرج شهین‌باهر، با بیان اینکه در دوره فعلی مدیریت شهری حتی یک متر هم تغییر کاربری فضای سبز انجام نگرفته است، تأکید کرد: متأسفانه ۲۵ درصد درآمدهای شهرداری در طول سال‌های گذشته از  محل همین تغییر کاربری بوده ولی ما علی رغم مشکلات اقتصادی و تحریم‌های موجود و مسائل دیگر اجازه ندادیم در این دوره این اتفاق بیافتد و بزرگترین افتخار ما نیز همین است.

    او اضافه کرد: در بحث ارتقای شاخص های توسعه شهری، به صورت مشخص ۲۴۰ شاخص توسعه پایدار در برنامه پنج ساله تدوین کرده‌ایم.  

    شهردار تبریز با اشاره به شفاف‌سازی در مورد شاخص‌های توسعه از سال ۹۶ تا سال ۹۹ عنوان داشت: ما به صورت مشخص وضعیت شاخص‌های توسعه شهری را اعلام خواهیم کرد و در کنار آن نیز وضعیت فعلی این شاخص‌ها را به صورت ملموس و با اعداد و ارقام شفاف به مردم خواهیم گفت.

    او یادآور شد: در سال‌های اول و دوم مدیریت فعلی شهر بیشتر بحث ما ساماندهی شهرداری و پرداخت بدهی‌های موجود بود که وقت و انرژی زیادی از ما را گرفت که البته این بدهی‌ها پرداخت شده و تقریبا یک سال است که بدون دغدغه از بابت مطالبات، فعالیت خود را ادامه می دهیم.

    ایرج شهین‌باهر با اشاره به رعایت اولویت در طرح و اجرای پروژه‌های شهری تصریح کرد : پروژه‌های زیادی در حوزه های مختلف، همچون فضای سبز، ترافیک، موضوعات زیرساختی شهر، بازسازی، بازپیرایی، پله گذاری و مسیرگشایی طراحی، اجرا و در دست اقدام است، اما مهمترین بخش این فعالیت‌ها رعایت اولویت‌ها است که با کمترین پول بیشترین کار را انجام دادیم.

    او با اشاره به مقوله شهرسازی و وظایف شهرساز نیز گفت: شهرسازی تخصص و کار ماست و در این راستا مهمترین فاکتور از نظر بنده این است که مدیریت شهری پیش از توسعه شهر، باید مانع تخریب ها در برخی بخش ها و حوزه ها شود.

    شهردار تبریز، تٱکید کرد: نگاه شهرساز دقیقا بر همین اساس است که اول مانع بروز خسارت شود و اجازه ندهد نیاز اصلی این شهر از بین برود، سپس به دنبال توسعه باشد.

    او افزود:گاها در سال های گذشته  شاهد تخریب فضای سبز برای احداث پروژه‌های ویترینی و غیرضروری بودیم که نیازی به اجرای آنها نبود، غافل از اینکه بحث تملک باغات و توسعه فضای سبز برای زندگی شهری و مهمتر از آن برای انسان لازم و حیاتی است

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *