×

میرتاج‌الدینی در نشست فراکسیون راهبردی مجلس:
توئیتر باید رفع فیلتر شود/فضای مجازی به فضای حقیقی تبدیل شده است

  • کد خبر: 226322
  • 6 آبان 1400
  • رئیس فراکسیون راهبردی مجلس با بیان اینکه به دنبال محدود کردن پیام‌رسان‌های خارجی نیستیم، گفت: حتی معتقدیم برخی از آنها باید رفع فیلتر شوند و به موضوع فضای مجازی برای کسب و کارهای کوچک توجه ویژه شود.
  • به گزارش نوبر،  سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی در نشست امروز این فراکسیون که به منظور آغاز به کار کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات در این فراکسیون تشکیل شده بود، گفت: ضروری است که موانع کسب و کار مجازی، اقتصاد دیجیتال، حمایت از تولید در حوزه IT صورت گیرد و بعد از شناسایی برای آنها راهکارهایی تعیین شود.

     

    نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه حوزه فضای مجازی و ارتباطات را یک حقیقت غیرقابل انکار دانست و گفت: 90 درصد زندگی بشریت را فضای مجازی گرفته و اکنون به بخشی از زندگی حقیقی جامعه تبدیل شده است.

     

    وی در ادامه با اشاره به زیرساخت های حوزه IT، پلتفرم ها و اپلیکیشن ها، عنوان کرد: قوانین این حوزه در بخش هایی اجرا نشده و در بخش هایی نیز مورد غفلت واقع شده است که ما با تشکیل کمیته مربوطه در این فراکسیون قصد داریم قوانینی که اجرا نشده و خلاء قوانین را شناسایی کنیم.

     

    میرتاج الدینی در ادامه با بیان اینکه شبکه ارتباطات ثابت کشور طی 10 سال گذشته پیشرفتی نداشته است، عنوان کرد: حتی پهن باندها در این حوزه کاهش داشته است که باید زیرساخت های آن بررسی شود و توسعه زیرساخت ها سال ها معطل نماند چرا که در این صورت مناطق محروم باید خیلی بیش از اینها انتظار بکشند تا توسعه در حوزه ارتباطات داشته باشند.

     

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: دولت گذشته نتوانسته است پهن باندها را گسترش دهد البته پهن باند سیال افزایش داشته اما باید در حوزه ثابت نیز پیشرفت داشته باشیم و اگر می خواهیم شبکه ملی اطلاعات که رهبری به آن تأکید دارند را داشته باشیم، باید این پهن باند را توسعه دهیم.

    نشست فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی

     

    وی در ادامه همچنین با تأکید بر شناسایی موانع سرماهی گذاری و مراکز رشد فضای اقتصاد دیجیتال، اظهار داشت: دولت و مجلس باید پابه پای مطالبات مردمی پیش روند و صداوسیما نباید خود را رقیب شرکت های ارتباطاتی بداند و آنها را محدود کند.

     

    میرتاج الدینی همچنین توسعه پیام رسان های داخلی را نیز مهم دانست و افزود: اگر می خواهیم فضای مجازی بدون محدود کردن نظارت داشته باشیم باید داخلی ها را نیز حمایت کنیم البته ما به دنبال محدود کردن پیام رسان های خارجی نیستیم و حتی معتقدیم برخی از آنهایی که فیلتر هستند باید رفع فیلتر شوند چرا که مسئولان رده بالای کشوری از برخی سران قوا، وزرا، نمایندگان گرفته تا دیگران از توئیتر استفاده می کنند در حالی که این شبکه اجتماعی فیلتر است و معنایی ندارد لذا باید راهکاری برای آن یافت.

     

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: مجلس درباره موضوع رمزارزها نیز دغدغه مند است و برنامه دارد.

     

    وی در ادامه وضعیت ICT در کشور را خوب ندانست و افزود: باید از این حوزه با منابع مالی حمایت جدی شده و برای کسب و کارهای نوپا و کوچک در حوزه اینترنت و رمزارزها نیز با همکاری دولت و مجلس راهکاری پیدا شود که در این زمینه معتقدیم دولت باید ICT را به بخش خصوصی سپرده و خدمات را از آنها بخرد و به جای رقابت با آنها از آنها حمایت کند.

     

    میرتاج الدینی ادامه داد: شبکه ارتباطی ثابت باید مورد حمایت ویژه باشد البته بخش سیال نیز نیاز به حمایت دارد همچنین لازم است کمیسیون عالی و مستقل تنظیم مقررات نیز در این حوزه تشکیل شود.

     

    رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه فرایند قانونگذاری در مجلس به خودی خود طولانی بوده و برای موضوعات خاص بعضا تا یک سال به طول می انجامد، خاطرنشان کرد: لازم است تصمیم سازان در اتاق های فکر خارج از مجلس در خصوص موضوعات مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات پژوهش کنند و فعال شوند و در نهایت طرحی پخته را به مجلس ارائه دهند تا در کمیسیون های تخصصی مجلس با همکاری دولت روی آن کار شود./

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *