×

دستور کار کمیسیون‌های مشترک شهرسازی و معماری و عمران و حمل و نقل ترافیک شهر تبریز:
بررسی مسائل و مشکلات مربوط به ابنیه‌ پر خطر / اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای ایمن‌سازی ساختمان‌های مرکز شهر

  • کد خبر: 227214
  • 1 تیر 1401
  • مسائل و مشکلات مربوط به ساختمان‌های مخاطره‌آمیز و فرسوده شهری با حضور اعضای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری، ادارات و دستگاه‌های ذیربط، مالکین و هیئت امنای مراکز تجاری خطرآفرین تبریز برگزار شد.
    بررسی مسائل و مشکلات مربوط به ابنیه‌ پر خطر / اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای ایمن‌سازی ساختمان‌های مرکز شهر
  • به گزارش نوبر،، فریدون بابایی اقدم، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز صبح امروز در جلسه مشترک کمیسیون شهرسازی و معماری و عمران، حمل و نقل و ترافیک اظهار کرد: دستور اول جلسه امروز بررسی مشکلات مربوط به ابنیه‌های پر خطر و آسیب پذیر تجاری و خدماتی در مرکز شهر است که در این خصوص جلسه ای با دادستانی تبریز داشتیم که در آن نشست تکالیفی تعریف و همچنین مقرر شد جلساتی متداوم برگزار شود.
    وی افزود: نهادهای ذیربط به جای موازی کاری، جلسات واحد در این راستا تشکیل داده تا نهایتا به سمت و سوی تصمیم گیری رویم.

    رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تصریح کرد: در گفت و گو با مدیران شهری پایتخت مطرح شده که اسامی ساختمان های نا ایمن پس از اجازه دادستانی از طریق رسانه ها منتشر شده، اگر نیاز باشد ما هم باید اسامی را منتشر کنیم و تا جایی که می توانیم باید در راستای ایمن سازی ساختمان ها اقدامات جدی اتخاذ کنیم.
    وی افزود: شهرداری اعلام آمادگی کرده است برای ایمن سازی و استحکام بنای مراکز پرخطر، ما نیز آماده ارائه یک سری سیاست‌های تشویقی در راستای صدور مجوز ایمن‌سازی هستیم.

    روح‌لله رشیدی، رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورا نیز در این جلسه اظهار کرد: با در نظر گرفتن تمهیدات ویژه باید در راستای ایمن سازی اقداماتی اتخاذ شود تا شاهد رخ دادن اتفاقات ناگوار در سطح شهر نباشیم.

    محمد باقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی هم در این جلسه گفت:ما باید به موضوع پیشگیری در کشور بیشتر توجه کنیم.
    وی افزود:عدم رعایت استاندارسازی، عدم نظارت توسط دستگاه های ذیربط و رای اشتباهات یک سری از کمیسیون منجربه رخ دادن اتفاقاتی چون پلاسکو و مترو شده است.
    مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه تمام تلاشمان این است تا در حوادث تلفات جانی نداشته باشیم، ادامه داد: بحث مقام سازی ساختمان‌های ناایمن به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و کارگروه واحد با حضور نمایندگان دادستانی، شورای شهر و شهرداری به صورت مداوم برگزار می شود.
    هنربر با اشاره به نقش پر رنگ اصناف و کسبه در مرکز شهر بیان کرد: ما در بحث ایمن سازی پاساژها و حتی مدارس ورود پیدا کرده ایم تا جریانی همچون متروپل در شهر ما رخ ندهد.
    وی اضافه کرد: از زمانی که قضیه متروپل رخ داده مراجعات به ما بیشتر شده و این موضوع نشان می دهد که مردم می خواهند در مکان های ایمن فعالیت کنند.
    هنر بر با بیان اینکه ایمن سازی مناطق حاشیه‌ای نیز یکی از موضوعات اساسی بوده که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، یادآور شد: پیشگیری مقدم بر هر امری بوده که می توان به وسیله آن حوادث را کاهش داد تا شهروندان در آرامش زندگی کنند.

    علیرضا زبردست، مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز هم در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت ساختمان‌های خطرآفرین شهر اظهار کرد: ایمن سازی مراکز و ساختمان های پر خطر در دستور کار قرار گرفته و به صورت جدی و ویژه در این راستای سخت گیری هایی می شود.
    وی افزود: امسال ۱۰ میلیارد تومان از بودجه مناطق هشت برای ایمن‌سازی پاساژهای تحت مالکیت شهرداری تبریز به ویژه در مرکز شهر  در سال جاری تخصیص یافته است.

    محمد عزتی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز هم در این جلسه بیان کرد: باید سیاست کلان کشوری برای موضوع ایمن سازی ابنیه های پر خطر و آسیب پذیر تدوین شود.
    وی افزود: مالکین ساختمان‌های خطرآفرین می‌توانند در بحث استحکام بنا به مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، مراجعه و نسبت به  دریافت مجوز اقدام کنند.
    عزتی یادآور شد: در بحث عوارص و صدور پروانه نیز ما مساعدت‌هایی انجام می‌دهیم  و در کنار آن یا مالکیت به ساکنین به صورت سرقفلی داده شود و یا اینکه خود مالکین اقدام به ایمن‌سازی کنند.

    علی‌رضا نوای باغبان، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز در این جلسه گفت:  درباره این موضوع باید تصمیماتی اتخاذ شود وانتظار از مسئولان در این حوزه  این است که برنامه‌ای داشته باشد.
    وی افزود: سختگیری در این موصوع به همراه تسهیل‌گری و آسان‌بخشی لازم است؛ جایی که جان و مال مردم به خطر می‌افتد، شهرداری موظف به انجام وطیفه خود است.
    باغبان تصریح کرد: شورای شهر می‌تواند به شهرداری این مجوز را بدهد که عوارض صدور پروانه برای این بناها رایگان باشد.
    وی ادامه داد: اینکه ضوابط میراث اجازه بازسازی پاساژهای قدیمی را نمی‌دهد، مسئولیت هر گونه اتفاقی با میراث فرهنگی است چرا که این ضوابط مانع از نوسازی است.
    رییس کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرد:  به طور مشخص باید در تعرفه عوارض تجدید نطر کنیم و برای افرادی که بحث نوسازی و بازسازی دارند، هم تخفیف و هم صدور رایگان پروانه و دیگر مشوق‌ها را داشته باشیم.
    وی یادآور شد: ابنیه‌هایی که خطرپذیری بالایی دارند باید در اسرع وقت مورد تصمیم‌گیری قرار گرفته و بقیه موارد نیز باید استحکام‌بخشی مقاوم سازی شود.
    باغبان تأکید کرد: یک کانالی هم معرفی شود که ساکنین ساختمان‌های تجاری بتوانند گزارشات خود را بیان کنند.

    احد صادقی، دبیر شورای اسلامی شهر نیز در این جلسه اظهار کرد: میراث فرهنگی شخص و نفر نیست که اقدام کرده و مانع ریزش ساختمان‌ها شود، بلکه یک سری قوانینی است که از بالادست باید هدایت شود.
    وی افزود: بازاری که ثبت جهانی شده است، برای ما مهم است و در کنار آن جان و مال مردم نیز برای ما اهمیت ویژه دارد.
    صادقی تأکید کرد: اینجا نقش همکاران استانداری نیز مهم است و باید به اندازه‌ای که قوانین اجازه نوسازی می‌دهد، اداره راه و شهرسازی کمک کرده و شهرداری نیز عوارض نگیرد.
     وی تأکید کرد: حتی انتقال این اماکن به خارج از محدوده مرکزی شهر و تمرکززدایی از این منطقه راهکار دیگری است که می‌تواند اجرایی شود.

    رییس کمیسیون شهرسازی و معاری شورای اسلامی شهر در پایان این جلسه و جمع‌بندی موضوع یادآور شد: به عنوان شورای شهر و نماینده مردم خود را ملزم به هر گونه پیگیری در راستای حفظ ایمنی و سلامت مردم هستیم.
    در جلسه آینده شورای شهر گزارش کاملی از این جلسات خواهیم داد و در کنار آن باید مالکین ساختمان‌های مخاطره‌آمیز نیز حضور یابند تا هماهنگی بهتری صورت بگیرد.

    وی تأکید کرد: مصوبات این جلسه به این شرح است که:
    1. برگزاری منسجم جلسات ایمنی ساختمان‌های پرخطر با حضور تمام دستگاه‌های ذیربط
    2. شناسایی ساختمان‌های ناایمن توسط شهرداری و راه‌ و شهرسازی  و صدور تذکر کتبی به مالک‌ آن ساختمان
    3. اداره کل راه و شهرسازی نسبت به مصادیق شمول تسهیلات برای ساختمان‌های ناایمن اقدام و گزارش را به شورا ارائه کند.
    4. شهرداری به عنوان مالک نسبت به ارائه گزارش ساختمان‌هایی که تحت مالکیت شهرداری است، با ذکر نام.
    5. مقرر گردید شهرداری تبریز لایحه تشویقی در خصوص صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌های ناایمن تجاری 
    6. شناسایی کاربری های تجاری خالی و توسط شهرداری و جابجایی اضطراری ساکنین در سطح شهر.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *