×

صادقزاده، رییس کانون کارگران بازنشسته تبریز:
بازنشستگان از دولتمردان، ناراضی‌اند/در مقابل تبعیض، سکوت نمی‌کنیم

  • کد خبر: 167130
  • 26 شهریور 1399
  • رییس کانون کارگران بازنشسته تبریز گفت: انتظار آنچه که بازنشستگان از متناسب سازی که اکنون به عنوان همسان سازی تبدیل شده داشتند، شکل متفاوتی پیدا کرد.
    بازنشستگان از دولتمردان، ناراضی‌اند/در مقابل تبعیض، سکوت نمی‌کنیم
  • کریم صادق زاده تبریزی که امروز در گردهمایی ماهانه اعضای کانون کارگران بازنشسته تبریز که با رعایت پروتکل های بهداشتی برپاشده بود سخن می گفت اظهار داشت: از همان ابتدا مشخص بود به دلیل تورم زیاد هر افزایشی و خودش هم به آن شکلی که تامیناجتماعی می خواست آن را اجرا کند  فقط می توانست وضعیت سال قبل را برای معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران حفظ کند.

    وی توضیح داد: در همان آغاز سال دولت، رسما تورم ۴۱ درصدی را اعلام کرده بود پس از آنهم با وجود تلاش های زیاد اعضای کارگریشورایعالی کار نهایتا ۲۵ تا ۲۶ درصد حقوق اضافه شد یعنی به زبان ساده تر یک کسری ۱۶ درصدی داشتیم این هم در حالی است کهبازنشستگان و مستمری بگیران بیش از یک دهه است به طور جدی متناسب سازی حقوق را مطرح کرده  ولی همواره از دریافتی خودناراضی بوده اند.

    صادق زاده تبریزی در عین حال با بیان اینکه باید به جرأت دولت و سازمان تامین اجتماعی برای  اجرای قانون متناسب سازی که درواقعفقط باید نام  همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر آن نهاد توجه کرد اظهار داشت: جامعه بازنشستگی قطعا به اهمیتاین موضوع واقفند درواقع اگر این افزایش هم صورت نمی گرفت شرایط چقدر سخت تر می شد.

    وی افزود: اما باید دولتمردان به دنبال رفع  مشکل اصلی و آن هم مهار تورم باشند چرا که اجرای هر سیاستی در قالب همسان‌سازی،متناسب سازی اگر هم به درستی شکل بگیرد در همان ابتدا با تورم موجود روزافزون کنونی تاثیر خود را  عملا از دست داده و هیچگاهنمی تواند رضایتمندی لازم را ایجاد کند.

    ارسال نامه های اعتراض یه مسئولان کشوری و استانی

    صادق زاده تبریزی با اشاره به اینکه شیوه اجرایی آنچه که از همسان‌سازی وعده داده شده بود و نیز لحاظ نکردن سختی و زیان‌آوریکارها در متناسب‌سازی حقوق مورد اعتراض بازنشستگان نبود افزود: کانون کارگران بازنشسته تبریز به عنوان نهاد قانونی و در راستایوظایف خود به محض اجرای نادرست این قانون هم،  ضمن تهیه نامه های اعتراض آمیز به مسئولان کشوری و استانی از جمله وزیرمحترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل محترم تامین اجتماعی ، نمایندگان  محترم در مجلس شورای اسلامی موضوع را هشدارداد.

    دیدار با مدیرعامل تأمین اجتماعی  و دکتر داودی رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی

    وی در حالی که بخش هایی از متن این نامه ها را برای حاضرین قرائت می کرد اظهار داشت: هیات مدیره کانون کارگران بازنشستهتبریز و استان تنها به این امر قانع نبوده و به دنبال عدم تغییر عملی در شیوه و فرمول پرداختی نسبت به برپایی جلسات با مدیرعاملمحترم تامین اجتماعی با حضور رییس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از مسئولان استان نمود و اشکالات طرحاجرایی را مطرح نمود که خوشبختانه آقای دکتر سالاری خودشان از شرایط فعلی برای پرداخت حقوق به بازنشستگان ناراضی بودند و ازما به عنوان پیشگام این حرکت و سایر کانون های کارگران بازنشسته خواستند که فرمول‌های پیشنهادی را به سازمان تامین اجتماعیارایه دهیم که در کانون تبریز و استان برخی اعضا اقداماتی انجام داده اند که با جمع بندی به تامین اجتماعی ارایه خواهیم داد.

    صادق زاده با اشاره به شیوه بکار گرفته شده برای همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان اظهار داشت: بر اساس آنچه کهمدیرعامل محترم توضیح داده اند فرمول افزایش را با بازنشستگان محاسبه شده و بخش عمده کاری آنها بهاصطلاحبر مبنای نظراتبازنشستگانبوده است.

    وی با بیان اینکه بر اساس اظهارات آقای دکتر سالاری افزایش بر مبلغ پایه حقوق بازنشستگان مورد اعتراض کسی نیست خاطرنشانکرد:روش های دیگر افزایش براساس سوابق افراد که موجب شده فاصله این افراد با حداقل بگیران کمتر شده و یکی هم براساس سابقهبیمه پردازی که این عامل سوم مبنی بر اصول صندوق داری و بیمه‌ای از شیوه های دیگر کاری است.

    تامین اجتماعی اگر در مجموعه مدیریتی شرکتها  و کارخانجات  تغییر دهد مشکلی برای تامین منابع ندارد

    صادق زاده با تأکید بر اینکه روش بکارگرفته شده نتوانسته رضایت بازنشستگان را تأمین کند افزود: به اعتقاد من برای افزایش حقوقبازنشستگان و متناسب سازی آن  سازمان تامین اجتماعی مشکلی نمی تواند داشته باشد چرا که منابع کافی از جمله کارخانجات درقالب هلدینگ شستا را در اختیار دارد. مشکل ما در مباحث مدیریتی  است که نمی توانند صندوق بازنشستگی را اداره کنند. مقایسه ایبا صندوق های بازنشستگی حتی در کشورهای همسایه به خوبی این تفاوت را آشکار می کند.

    نایب رییس کانون کارگران بازنشسته استان آذربایجان شرقی همچنین لحاظ نکردن سختی و زیان‌آوری کارها در متناسب‌سازی حقوقاین قشر از کارگران را ظلم مضاعف دانست و گفت: در شیوه فعلی حتی سختی و زیان‌آوری کارها در متناسب‌سازی حقوق بازنشستگانلحاظ نشده است و این بدان معناست با وجود آنکه برخی مشاغل که عنوان سخت و زیان‌آور دارند و موقع پرداخت حق بیمه  ۴درصدسخت و زیان‌آوری را که در واقع ۸ درصد است، پرداخت کرده اند از دریافت حق خود محروم می شوند که بازنگری در این باره بایستیصورت گیرد.

    اختصاص در ردیف بودجه سالانه کشور برای تامین منابع همسان سازی خواسته جدی ماست

    نایب رییس کانون کارگران بازنشسته آذربایجان شرقی در ادامه موضوع مهم و اساسی در بحث همسان‌سازی اختصاص ردیف بودجهسالانه دولت خواند و گفت: بهرحال دولت فعلی گام اول را برداشته است ولی به ویژه با توجه به دو فیشه شدن پرداخت ها نگرانی جامعهبازنشستگی بیشتر شده چرا که به نظر می اید تامین اعتبار اجرای این طرح در سنوات آینده  احیانا با مشکل مواجه شود و مبادادولت‌های بعدی بخواهند جلوی این رویه  را بگیرند البته موضوع دوفیشه شدن در نشست اخیر با مدیرعامل محترم تامین اجتماعی ایشانقول دادند در فیش ماه آتی این مساله رفع شود لذا با توجه به اینکه اعتبار تقریبی همسان سازی برای دولت فعلی تامین شده باید تلاشکنیم در لایحه بودجه کشور بعد از سال ۱۴۰۰ برای آن ردیف بودجه اختصاص یابد که البته برای تحقق این امر را باید به طور جدیسراغ نمایندگان مجلس برویم.

    متناسب سازی  در صورت لزوم از مراجع قانونی پیگیری می شود

    صادق زاده تبریزی در ادامه با بیان اینکه جامعه کارگری و بازنشستگی این موضوعات را از مراجع قانونی نیز پیگیری می نماید اظهارداشت: در صورتی که شیوه و فرمول تغییر جدی نکند مسایل را از طریق شکایت در مراجع قانونی از جمله دیوانعالی کشور دنبال خواهیمکرد.

    صادق زاده تبریزی با اشاره به برخی تفاوت ها در افزایش حقوق ها در سطح کشور گفت: دولت هر ساله برای افزایش حقوق کارکناندولت در لایحه بودجه کشور تامین اعتبار می‌کند و در کنار آن بازنشستگان کشوری و لشگری عملا دریافت بیشتری دارند این درحالیاست  نرخ کالاها برای همه اقشار یکسان است.

    وی  همچنین خواستار رفع  تبعیض در پرداخت عیدی، سنوات و حق مسکن بازنشستگان تامین اجتماعی نیز شد و گفت: از وزیر محترمتعاون کار و رفاه اجتماعی که خوشبختانه بحث شفافیت را به طور جدی پیگیر هستند می خواهیم به این اجحاف و تبعیض ها پایان دهد.

    در ادامه این جلسه چند تن از اعضای کانون کارگران بازنشسته تبریز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *