×

خبر/
انتقاد ژائله از بخشنامه‌های خلق الساعه

  • کد خبر: 172427
  • 25 بهمن 1399
  • رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: در صورت اجرای کشاورزی قراردادی یک ارزش افزوده بسیار قابل توجه در استان ایجاد خواهد شد.
  • به گزارش نوبر، یونس ژائله عصر امروز در شصت و نهمین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی با توجه به ظرفیت‌های منابع آبی و خاکی جزو استان‌هایی است که می‌تواند محور رشد و ایجاد ارزش‌افزوده در بخش کشاورزی باشد.انتقاد

     

    وی افزود: سال آینده سال پر‌چالشی در بخش کشاورزی خواهد بود و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و متعاقب آن حذف برخی از رانت‌ها عواقبی فرصت‌ها و تهدیدهایی را به دنبال خواهد داشت.انتقاد

     

    ژائله در عین حال خاطرنشان کرد: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، انگیزه کشت و کار در بخش کشاورزی افزایش خواهد یافت.انتقاد

     

    رئیس اتاق بازرگانی تبریز در ادامه با بیان اینکه صنایع تبدیلی که در استان ایجاد شده در کشور کم نظیر است، اراضی مستعد کشاورزی در استان ۱٫۴۱۲ هکتار، سطح مراتع ۲٫۵۱۴، سطح جنگل ۱۸۸ هزار هکتار، تعداد تراکتور  ۳۷ هزار دستگاه و تعداد کمباین غلات ۹۱۸ دستگاه و ضریب مکانیزاسیون را در سال ۹۸ رقم ۲٫۱۲ اعلام کرد.انتقاد

     

    مقایسه صنعت کشاورزی آذربایجان‌شرقی با کشور هلند

     

    وی با مقایسه صنعت کشاورزی استان با کشور هلند، تصریح کرد: سطح اراضی مستعد کشاورزی این کشور ۳٫۲ میلیون هکتار خواند و گفت: میزان صادرات محصولات کشاورزی در سال ۱۳۹۸ در استان آذربایجان‌شرقی و کشور هلند به ترتیب ۳۱۰ و ۹۰ میلیون دلار بوده است.

     

    ژائله اضافه کرد: میزان تولید تخم‌مرغ در استان و کشور هلند به ترتیب ۹۴ هزار تن و ۶۹۲ هزار تن، تولید گوشت قرمز ۵۵ هزار ۲۰۰ و ۶۸۸ هزار تن، تولید شیر گاو ۵۵۹ هزار تن و ۱۱ میلیون و ۶۴۱ هزار تن و میزان تولید گوشت مرغ در استان و کشور هلند را به ترتیب ۸۵ هزار تن و یک میلیون و ۷۴۷ هزار تن است.

     

    دلایل تفاوت وضعیت کشاورزی هلند با آذربایجان‌شرقی

     

    وی تمرکز روی تجارت محصولات با ارزش‌افزوده اقتصادی بالا، استفاده از برنامه اصلاح نژاد مناسب، تمرکز روی تحقیق و توسعه آرندی، دسترسی مناسب به بازارهای هدف، ایجاد زنجیره تامین مناسب، توجه به صنایع تبدیلی و اهمیت دادن به فعالیت‌های ترویجی را از جمله دلایل تفاوت وضعیت کشاورزی هلند دانست.

     

    مسائل پیش روی کشاورزی استان

     

    ژائله به مشکلاتی مثل افزایش بی ‌رویه اقلام مورد نیاز حوزه کشاورزی به دلیل بخشنامه‌های خلق‌الساعه و عدم حمایت از کشاورزان از سوی دولت، نبود نقدینگی لازم در حوزه کشاورزی، عدم تامین بذرهای مرغوب و با کیفیت توسط کشاورزان به دلیل قیمت بالا و نبود امکان واردات حجم مورد نیاز کشاورزان اشاره کرد.

     

    رئیس اتاق بازرگانی تبریز، اذعان داشت: تراکم استقرار ناصحیح یا کمبود سیستم تکنولوژی صنایع تبدیلی باعث خام‌فروشی محصولات کشاورزی و واسطه‌پروری می‌شود.

     

    وی با اشاره به کمبود آب در استان و عدم برنامه‌ریزی صحیح از سوی مسوولان در این خصوص بر الزام فعالان حوزه کشاورزی به دریافت استعلام مجدد از ۲۰ دستگاه پس از صدور مجوزهای معافیت از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی تاکید کرد.

     

    این فعال اقتصادی یادآور شد: افزایش قیمت نهاده‌های دامی به دلیل شیوع ویروس کرونا و متعاقبا عدم عرضه از سوی تولیدکنندگان این محصولات و افزایش کرایه‌های حمل و نقل از سوی دیگر باعث افزایش قیمت این محصولات شده است.

     

    ژائله توضیح داد: منابع پیش‌بینی شده در بودجه واقعی نبوده و یا دست کم نمی‌تواند قابل تحقق باشد. این مشکل هم در بودجه نفتی، هم در فروش دارایی‌های دولت و هم انتشار اوراق بدهی کاملا مشهود است.

     

    رئیس اتاق بازرگانی تبریز متذکر شد: اولویت‌های سیاست‌گذار در تدوین لایحه بودجه به نحوی است که شرایط را برای  ایجاد تورم و کسری بودجه مهیا نموده و این امر می‌تواند اشتغال‌زایی در حوزه غذایی و امنیت غذایی کشور را که همواره به عنوان یکی از اولویت‌های مهم متولیان تعریف شده با مخاطره مواجه کند.

     

    وی تاکید کرد: در صورت اجرای کشاورزی قراردادی به شکلی که زمین، آب و نگهداری از سوی کشاورز، دانش فنی، استفاده از مکانیزاسیون مدرن، تامین بذر، کود و سم مناسب و برداشت از سوی شرکت سرمایه‌گذار طرف قرارداد صورت گیرد یک ارزش افزوده بسیار قابل توجه در استان ایجاد خواهد شد.

     

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *