×

استاندار آذربایجان شرقی مطرح کرد:
آذربایجان‌شرقی، کانون ارتباطی ایران با کشورهای همسایه

  • کد خبر: 170247
  • 23 دی 1399
  • استاندار آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان‌شرقی یکی از مهم ترین کانون‌های ارتباطی ایران با کشورهای همسایه است.
    آذربایجان‌شرقی، کانون ارتباطی ایران با کشورهای همسایه
  • دکتر محمدرضا پورمحمدی در ارتباط تصویری با سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان با اشاره به تعاملات دو کشور در بخش های مختلف اقتصادی و تجاری گفت: بخش مهمی از توسعه مناسبات و روابط با کشورهای همسایه به استان آذربایجان شرقی محول شده است که تلاش می‌کنیم نقش فعالی در این زمینه داشته باشیم.

    وی از تشکیل تیم‌های کارشناسی و کارگروه‌های تخصصی در استان برای توسعه مناسبات با کشورهای همسایه خبر داد و عنوان کرد: آذربایجان شرقی از این پس باید بتواند نقش مهم و پررنگتری در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه ایفا کند.

    وی با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در برخورداری از معادن غنی نفت وگاز، قرارگیری در منطقه لجستیکی و شش کریدور مهم بین المللی و همچنین جاذبه‌های بی نظیر گردشگری عنوان کرد: متاسفانه تا به امروز آن چنان که باید و شاید از این ظرفیت‌ها در توسعه همکاری‌های مشترک با کشورهای همسایه استفاده نشده است.

    استاندار آذربایجان شرقی همچنین به قابلیت‌های استان در بخش‌های مختلف اقتصادی،فرهنگی و تجاری اشاره کرد و افزود: آذربایجان شرقی به دلیل موقعیت بسیار مهم و قرارگیری در سه کریدور مهم کشور، نقشی حیاتی در توسعه مراودات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف دارد.

    پورمحمدی به فعالیت بیش از پنچ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی مهم در استان نیز اشاره کرد و افزود: تبریز و آذربایجان از قدیم الایام، تجار و بازرگانان بسیار خوبی را در دامان خود پرورش داده و در حال حاضر نیز دهها برند مهم تجاری و صنعتی در این استان مشغول به کارند.

    وی عنوان کرد: وجود بیش از ۱۳ واحد خودروسازی و همچنین تولید ۳۵ درصد قطعات مورد نیاز خودرو کشور در استان از دیگر قابلیت‌های استان آذربایجان شرقی است.

    وی تصریح کرد: آذربایجان شرقی، پایتخت تولید شیرینی و شکلات کشور است و محصولات تولیدی این استان به بیش از ۸۰ کشور جهان صادر می‌شود.

    وی همچنین با بیان اینکه آذربایجان شرقی، هاب منطقه‌ای گردشگری سلامت در شمال غرب کشور است ابراز کرد: مراکز درمانی و بیمارستانهای استان آماده خدمات‌دهی به مردم کشورهای همسایه هستند.

    استاندار آذربایجان شرقی خواستار توسعه همکاری‌های معدنی با کشور قزاقستان شد و افزود: رتبه نخست برخورداری از معادن کشور به لحاظ وسعت و خلوص معادن مکشوفه، مربوط به استان آذربایجان شرقی است که در این زمینه آماده همکاری و توسعه مناسبات با کشور قزاقستان هستیم.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *