رضا موسایی که یک کارشناس اقتصادی است، عدم نگاه زنجیره ارزشی به قطعه سازی را یکی از مشکلات این حوزه دانست و گفت: همین مساله است که باعث شده است قطعه ساز مجبور به خرید مواد اولیه به صورت نقدی یا در کمترین زمان ممکن باشد اما خودروسازبا تاخیری 6 ماهه ، مطالبات قطعه سازان را پرداخت کند
وی ادامه داد: از سوی دیگر محصولات تولیدی قطعه سازان با قیمت گذاری دستوری خریداری می شود اما مواد اولیه آنها با تغییراتنرخ ارز و تورم، تغییر پیدا می کند که این مساله باید اصلاح شود. بنابراین اگر قیمت گذاری دستوری در حوزه فروش قطعات نیز حذفشود باعث رونق تولید میشود چرا که نظام انگیزشی بنگاه دار اصلاح شده و سرمایه گذار به این صنعت جذب خواهد شد
موسایی آذربایجان شرقی را یکی از قطب های با سابقه کشور در زمینه قطعه سازی دانست و ادامه داد: ایجاد کنسرسیوم های قطعهسازی با حمایت دولت، فعالان این حوزه را قادر می سازد تا وارد بازارهای صادراتی شوند و فعالیت های سازنده ای در عرصه تحقیق وتوسعه داشته باشند
وی افزود: ایجاد کنسرسیوم، هزینه های تحقیق و توسعه را برای قطعه سازان کاهش داده و همکاری آنها با پارک های علم و فناوری راتسهیل می کند و زمینه ورود به بازارهای صادراتی را برای قطعه سازان کوچک و متوسط مهیا می کند
موسایی با اشاره به پیشرفت های ترکیه در حوزه قطعه سازی، نزدیکی آذربایجان شرقی به این کشور را یک ظرفیت قلمداد کرد و ادامهداد: این مساله می تواند زمینه همکاری بین قطعه سازان استان و کشور ترکیه را فراهم کند و تبادل فناوری نیز در این مبادلات صورتگیرد
دیدگاهتان را بنویسید