• امروز : سه شنبه - 1 تیر - 1400
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1442
  • برابر با : Tuesday - 22 June - 2021
خبر/

آذربایجان شرقی، کانون ترانزیت در دولت فعلی

  • کد خبر : 174851
  • 08 خرداد 1400 - 15:55
آذربایجان شرقی، کانون ترانزیت در دولت فعلی
با وجود مشکلات فراوان از جمله کمبود اعتبار، تحریم و کمبود ماشین آلات راهسازی خوشبختانه پروزه های عظیم حمل و نقل ریلی و آزاد راهی در دولت تدبیر و امید با همت دولتمردان و مسئولان استانی کلید زده شد و یا به سرانجام رسید.

آذربایجان شرقی با داشتن ۱۴ هزار و ۱۱ کیلومتر راه ۶٫۴ درصد از طول راه های کشور را به خود اختصاص داده به طوری که سهم استان از آزادراه های کشور ۱۲ درصد است. این خطه از کشورمان به دلیل مجاورت با سه کشور همسایه و پیشینه صنعتی، معدنی، کشاورزی و تجاری خود موقعیت راهبردی در محل اتصال کریدورهای ترانزیتی شمال – جنوب و غرب- شرق دارد. با وجود مشکلات فراوان از جمله کمبود اعتبار، تحریم و کمبود ماشین آلات راهسازی خوشبختانه پروزه های عظیم حمل و نقل ریلی و آزاد راهی در دولت تدبیر و امید با همت دولتمردان و مسئولان استانی کلید زده شد و یا به سرانجام رسید.

آزاد راه تبریز – ارومیه
آزادراه تبریز – ارومیه در ۶ قطعه و به طول ۱۶۰ کیلومتر اجرا می‌شود که ۴۰ کیلومتر از آزادراه تبریز- ارومیه در محدوده آذربایجان غربی و بقیه در آذربایجان شرقی است. مرداد ماه سال ۹۶ بود که آخوندی، وزیر وقت راه و شهر سازی اعلام کرد که آزادراه تبریز – ارومیه ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اجرای آن تا آن زمان ۱۰۵ میلیارد تومان هزینه شده است.
در مدت دو سال و دقیقا در شهریورماه سال ۹۶ با حضور رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، قطعات اول و دوم آزادراه تبریز – ارومیه به طول ۴۰ کیلومتر و با صرف ۷۰ میلیارد تومان افتتاح شد. به گفته استاندار آذربایجان شرقی تکمیل این آزادراه یکی از مهم ترین اولویت های مدیریت ارشد استان است. چون علاوه بر کارکرد ارتباطی بین استان های آذربایجان شرقی و غربی، نقش بسیار مهمی در توسعه ارتباطات مرزی با کشورهای همسایه از طریق اتصال به آزادراه تبریز- بازرگان دارد که با توجه به احداث تونل رفت و برگشت در بخشی از قطعه سه، این قطعه نیز بنابر اعلام پیمانکار، تا پایان سال ۱۴۰۰ زیر بار ترافیک می رود.

آزادراه اهر – تبریز

واقعیت این است که جاده اهر – تبریز یکی از کانون های وقوع حوادث جاده ای در آذربایجان شرقی است که اخبار وقوع تصادفات در این جاده به کرات اعلام می شود.کارشناسان حمل و نقل می گویند که آزادراه شدن جاده تبریز – اهر موجب کاهش بیش از ۷۰ درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در این محور ارتباطی پرتردد می شود
از همین رو احداث آزادراه اهر – تبریز به طول ۹۵ کیلومتر و در سه قطعه از سال ۸۶ آغاز شده و پس از سالها با پیگیری مسئولان استان به ۸۲٫۶۳ درصد پیشرفت خود رسیده است و امید رسیدن به نقطه پایانی را دارد. ۸ کیلومتر از طرح باقی مانده که در صورت تأمین مسائل مالی پروژه و مساعد بودن شرایط جوی، به بهره‌برداری خواهد رسید. تاکنون برای ساخت بزرگراه اهر- تبریز ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن نیاز به ۱۶۰ میلیارد تومان بودجه است.

آزادراه تبریز- سهند

آزادراه تبریز- سهند یکی از طرحهای مهم و ملی آذربایجان شرقی است که اجرای آن در سال ۱۳۸۶ و با هدف کنترل و کاهش ترافیک اتوبان تبریز- آذرشهر به تصویب رسید و در سفر استانی رئیس جمهور وقت به آذربایجان شرقی اعتبارات ویژه ای به این طرح اختصاص داده شد.
این مسیر با ۲۲ کیلومتر طول در ۲ قطعه و به صورت ۶ بانده اجرا شده است که پس از سالها انتظار در سال گذشته به بهره برداری رسید. با بهره ‌برداری از آن ، زمان سفر بین تبریز و سهند از ۴۵ دقیقه به ۱۰ دقیقه کاهش یافت. این آزاد راه نخستین پروژه راهسازی با مشارکت بخش خصوصی در استان بوده است. اگر چه کلنگ زنی احداث این مسیر به سال ۸۶ برمی گردد اما در واقع ۶۰ درصد عملیات اجرایی آن در طول دو سال گذشته انجام شده است.

آزاد راه تبریز – مرند – بازرگان

اردیبهشت ماه سال ۹۴ بود که در سفر هیئت دولت به آذربایجان شرقی دستور احداث پروژه ای حیاتی برای توسعه شمال غرب کشور و احیای مسیر تاریخی جاده ابریشم توسط رئیس جمهور داده شد و آزادراه تبریز- مرند-بازرگان کلید خورد تا نخستین پروژه مشترک آزادراهی میان ایران و ترکیه در این محور ساخته شود..
وزیر راه و شهرسازی در مراسم کلنگ زنی این پروژه، طول آن را ۲۵۳ کیلومتر عنوان کرده و می افزاید: آزادراه تبریز- بازرگان با همکاری سرمایه‌گذار خارجی و دولت احداث می‌شود و برآورد اولیه طرح ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است و قرار است این طرح در ۴ مرحله مختلف و از تبریز به صوفیان و از صوفیان به مرند و سپس به بازرگان اجرا شود.

آذربایجان شرقی ، مرکز آزادراه های کشور
اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که برای افتتاح پروزه تاریخی تبریز- سهند به استان سفر کرده بود اظهار کرد: آذربایجان شرقی منطقه کانونی ترافیک برای ترانزیت بار و مسافر است. بیشترین عملیات آزادراهی متعلق به این استان است که بخشی از آن‌ها تا پایان دولت افتتاح می شوند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی هم می گوید: نیمی از پروژه‌های آزادراهی کشور در آذربایجان شرقی اجرا می‌شود. بهبودی توضیح می دهد: عمده این پروژه ها شامل مراغه – هشترود ، تبریز- ارومیه، مرند – تبریز- بازرگان وخواجه – ورزقان است.

مجموع سرمایه گذاری‌های انجام شده در این پروژه‌های آزادراهی، حدود ۷ هزار میلیارد تومان است و نزدیک به ۵۰ درصد آن آورده بخش خصوصی است. به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در فصل کاری سال ۹۷-۹۸ حدود ۲۴۰ کیلومتر به مجموعه شبکه آزادراهی، بزرگراهی و راه اصلی استان اضافه شده است.

لینک کوتاه : https://nobarnews.ir/?p=174851

اخبار مرتبط

30خرداد
مهلت اعتراض کاندیداهای شورای شهر و روستا به نتایج انتخابات
24خرداد
محتوا از شما، حمایت از ما/نقش ملی مطبوعات آذربایجان
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آیین افتتاح موزه مطبوعات آذربایجان:

محتوا از شما، حمایت از ما/نقش ملی مطبوعات آذربایجان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.