محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در اولین روز آغاز سی و چهارمین اجلاس سالیانه آموزش و پرورش که امسال به طور مجازی برگزار میشود، با اشاره به اینکه بار سنگینی را بر دوش ما گذاشته اند، اظهار کرد: باید خودمان را به اندازه امانتهایی که گرفتیم رشد دهیم و از خداوند بخواهیم درک این موقعیت را به ما بدهد.
او ادامه داد: مناسبات مجموعه اداری در آموزش و پرورش حاکم نیست و اینجا عرصه دیگری است که باید با تمام عنایت در آن فعال باشیم.
آموزش در شرایط بحران به معنای برگزاری دوره های مجازی نیست
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با پدیده غیر منتظره و غافلگیر کننده کرونا رو به رو شدیم که همه مناسبات را تحت تاثیر قرار داد، گفت: در ادبیات جهانی از این روزها بهعنوان آموزش در بحران یاد میکنند و مشخصه این دوره، آموزش مجازی و از راه دور نیست بلکه آموزش در بحران است؛ چراکه هیچ تصویری از این بیماری نداریم و در شرایط عدم قطعیت هستیم.
حاجی میرزایی گفت: امروز عرصه هوشیاری دائم و توجه به همه جزئیات است؛ در برابر وضعیتی قرار گرفتیم که ماموریتهای ما را به مخاطره گذاشته است.
او افزود: شرایط کرونایی محکی برای ارزیابی توانمندیها و قابلیتهای ماست و معیار تاب آوری جامعه است، ما در وضعیت غیر منتظره هستیم و باید نشان دهیم که میتوانیم روی پای خود بایستیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شرایط پیش آمده مدیریت، هماهنگی را به چالش کشیده است، گفت: کرونا با وجود همه رنجی که ایجاد کرد فرصتهایی به وجود آورد که فرصت ورود به عرصههای نو است. این فرصت تمام میشود و پس از آن باید ببینیم که ما چه کرده ایم. نمیتوانیم تبلیغات بی اساس داشته باشیم؛ زیرا خانواده هر روز ما را ارزیابی میکنند.
او ادامه داد: ما همیشه تحت نظارت هستیم که امسال این شرایط تمایزی نسبت به قبل دارد و خانواده های نگران، ناظر ما هستند.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه شرایط کرونا ما را به سمت زیست بوم جدید پرتاب کرد، گفت: کرونا ما را به زیست بومی جدید که مختصات آن متفاوت با قبل است انتقال داد، این زیست بوم فرصت های خوبی برای عدالت و ارتقای آموزشی ایجاد کرده است.
حاجی میرزایی از عرضه سیمکارت به دانش آموزان خبر داد و افزود: طبق رایزنی های انجام شده با دو اپراتور خدمات دهنده به زودی اینترنت ایمن و ارزان به دانش آموزان ارائه خواهد شد.
امتیازهای آموزش حضوری قابل جایگزینی نیست
او بر فعالسازی شبکه ارتباطی تاکید کرد و گفت: کاغذ وسیله مناسبی برای تقویت ارتباطات نیست و در مرکز از معاونان درخواست کردیم تا مسئولیت هر استانی را بپذیرند و این روند باید تا سطح مدرسه تسری پیدا کند. ارتباط معلمان نباید با دانش آموزان و خانوادهها شود و باید شبکه ارتباطی به وسعت ۴۰ میلیون نفر داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای آغاز سال تحصیلی جدید گفتیم که اصل بر حضور است و اگر حضور نداشته باشیم و به آن موضوعیت ندهیم قادر نخواهیم بود کار را مدیریت کنیم، ضمن آنکه امتیازهای روش حضوری با هیچ روش دیگری قابل جایگزینی نیست.
حاجی میرزایی گفت: اگر بتوانیم کلاس حضوری داشته باشیم بسیاری از مشکلات رفع میشود و این یک قاعده و اصل است. در مورد مدرسه هم باید توجه کنیم که در تمام روزهای تحصیل حتی در شرایط قرمز این فضا باز باشد و فقط در صورتی مدرسه تعطیل خواهد بود که ستاد کرونا تعطیلی عمومی اعلام کرده باشد.
او بیان کرد: باید حضور دانش آموزان را در مدرسه حفظ کنیم. نمیخواهم بگوییم که این اتفاق خطری ندارد، اما باید یاد بگیریم که از خودمان مراقبت کنیم و این را به فرزندانمان هم بیاموزیم.
حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه باید نظارت جدی بر مدارس انجام شود و حتی پیشنهاد میکنم مدیران کل استانی یک روز را حضوری در مدارس بگذرانند، بیان کرد: چه در روزهای آموزش حضوری و چه زمانی که آموزش غیر حضوری است باید برنامه تمام معلمان مشخص باشد و هر تعداد از دانش آموزان را به یک معلم بسپاریم که آنها پیگیر وضعیت دانش آموزان خود باشند.
وزیر آموزش و پرورش بر ارتباط تنگاتنگ مدرسه و خانواده تاکید کرد و گفت: باید خانوادهها را از جزئیات کار آگاه کنیم و واکنش سریع نسبت به مسائل حادث شده از سوی مسئولان مدرسه انجام شود. همچنین ضدعفونی کردن مدارس و رعایت دستورالعملهای بهداشتی مورد توجه جدی قرار گیرد.
او ادامه داد: سرانه بهداشتی مدارس دیروز واریز شد و اگر نیاز باشد باز هم اعتبار برای آن در نظر گرفته شده و تامین خواهد شد؛ بنابراین در این مورد نباید کوتاهی شود.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: برخی مطالعات نشان داده است که باز شدن مدارس تأثیر قابل توجهی در افزایش شیوع کرونا ندارد، البته نمیگویم خطری ندارد، اما باید به بچهها یاد بدهیم از خودشان مراقبت کنند.
دیدگاهتان را بنویسید