×

وزیر اقتصاد و دارائی:
در حال گذر از اقتصاد نفتی هستیم

  • کد خبر: 296394
  • 2 آذر 1402
  • رئیس اقتصاد و دارایی کشور : ما در حال‌حاضر در مرحله گذر از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد متکی بر تولید صادرات‌محور و دانش‌بنیان هستیم و باید با تمام قوا به سمت این هدف حرکت کنیم و این همایش نیز باید در این راستا سیاست‌گذاری کند.
    در حال گذر از اقتصاد نفتی هستیم
  • به گزارش  نوبر ، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در جمع فعالان اقتصادی تبریز، این شهر را قطب تجارت و پیشرو در اقتصاد توصیف کرد و  اظهار کرد: در این ۸ ماه مجموعا ۲۴.۷ میلیون تن واردات به ارزش ۴۲.۱ میلیارد دلار داشته‌ایم؛ به لحاظ وزنی واردات ما حدود ۴ درصد افزایش و به لحاظ ارزشی حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است در ۸ ماهه امسال به لحاظ صادرات غیر نفتی ۹۰ میلیون تن به ارزش بیش از ۳۲ میلیارد دلار به لحاظ ارزشی داشته‌ایم که در مقایسه با سال گذشته ۲۷ درصد افزایش وزنی و ۱.۶ درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته است.

     وی افزود: این ارقام نقطه عزیمت ما را نشان می‌دهد که باید یک ملاحظه داشته باشیم و آن اینکه به ظاهر تراز تجاری غیر نفتی ما، تراز مثبتی نیست و واردات ما از صادرات غیر نفتی بیشتر است هرچند تراز تجاری کشور مجموعاً مثبت است.

    تراز تجاری کشور بیش از ۱۰ میلیارد دلار مثبت است

     وی با اشاره به اینکه تراز تجاری کشور در ۸ ماهه اول امسال بیش از ۱۰ میلیارد دلار مثبت بوده است تاکید کرد: اگر نفت را فاکتور بگیریم بخش مهمی از کسری‌های تراز تجاری غیر نفتی ما ناشی از اتفاقاتی است که در حوزه قیمتی در اقتصاد بین‌الملل رخ داده نه در داخل کشور برای مثال محصولات پتروشیمی که بخش عمده‌ای از صادرات غیر نفتی ما هستند حدود ۴۰ درصد کاهش قیمت جهانی داشتند.

    وزیر اقتصاد گفت: به لحاظ وزنی ۲۷ درصد بیش از سال گذشته صادرات غیر نفتی داشته‌ایم اما کاهش قیمت‌های جهانی موجب شده که به لحاظ ارزشی افزایش چندانی نداشت باشیم.

    رئیس اقتصاد و دارایی کشور اذعان کرد: ما در حال‌حاضر در مرحله گذر از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد متکی بر تولید صادرات‌محور و دانش‌بنیان هستیم و باید با تمام قوا به سمت این هدف حرکت کنیم و این همایش نیز باید در این راستا سیاست‌گذاری کند.

    خاندوزی تاکید کرد: کشورها اگر به دنبال رقابت‌پذیری با یکدیگر هستند، باید ریشه‌های رقابت‌پذیری تولید کالاها را در داخل کشور بر مبنای کیفیت و فناوری تقویت کنند، بنابراین مواجهه‌ی تزئینی با صادرات برای کشوری که نیازمند تأمین مازاد ارزی است، کاملاً غلط است.

    وی گفت: دولت باید ممنوعیت‌های صادراتی را از میان بردارد تا صادرکنندگان با بخشنامه‌های ناگهانی غافلگیر نشوند و اگر قرار است دستورالعملی صادر شود، دستگاه‌ها ملزم هستند دست کم از یک ماه پیش آن را اعلام کنند، چراکه سیاستگذاران نباید به صورت غیر مترقبه، تمام حساب و کتاب چند ماهه‌ی سرمایه‌گذار را به هم بریزند.

    خاندوزی در پایان گفت: امیدواریم این همایش در سال‌های آینده نیز در تبریز خوش‌نام و درخشان با هدف برداشتن تمرکز از صادرات تمرکز گرا بر روی نفت برگزار شود.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *