×

تفاهمنامه همکاری ارس و چابهار برای توسعه کریدورهای ریلی

  • کد خبر: 297834
  • 17 دی 1401
  • در حاشیه برگزاری نمایشگاه اوراسیا، توافقنامه ارس و چابهار در ۱۱ ماده در دومین روز برگزاری نمایشگاه اوراسیا به امضای مجید کیانی رییس هیات مدیره و مدیرعامل ارس و مقدم‌زاده رئیس هیات مدیره و مدیرعامل چابهار رسید.‌
    تفاهمنامه همکاری ارس و چابهار برای توسعه کریدورهای ریلی
  • به گزارش پایگاه خبری نوبر به نقل از   روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، در حاشیه برگزاری نمایشگاه اوراسیا، توافقنامه ارس و چابهار در ۱۱ ماده در دومین روز برگزاری نمایشگاه اوراسیا به امضای مجید کیانی رییس هیات مدیره و مدیرعامل ارس و مقدم‌زاده رئیس هیات مدیره و مدیرعامل چابهار رسید.‌

     

    در این توافقنامه بر روی موضوعاتی چون همکاری در حوزه کریدور ترانزیتی شمال_جنوب، حمایت دوجانبه از جریان جذب سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد، تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری مشترک، تشکیل کمیته مشترک همکاری‌های دوجانبه، ایجاد دفاتر نمایندگی چابهار در ارس و ارس در چابهار و… تاکید شده است.‌

     

    دکتر مجید کیانی در مورد این توافقنامه اظهار داشت: خوشبختانه دولت سیزدهم اراده جدی دارد که مزیت بزرگ سرزمینی و ژئوپلتیک ایران و قرارگیری کشورمان در مرکز کریدورهای جهانی غربی_شرقی و شمالی_جنوبی را به صورت مطلوبی فعال سازد و مناطق آزاد هم در این چارچوب راهبردی ظرفیت‌های قابل توجهی دارند.‌

     

    وی افزود: منطقه آزاد چابهار دارای بندر اقیانوسی است و در همسایگی کشور هند، از بزرگترین اقتصادهای جهانی قرار دارد و می‌تواند محور تعاملات ترانزیتی و تجاری شمالی_جنوبی باشد و کشورهای حاشیه اقیانوس هند و کشور هند را به کشورهای آسیای مرکزی واوراسیا متصل نماید.‌

     

    رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان با بیان اینکه ارس در مرزهای شمالغرب ایران، دارای نقش مکمل برای چابهار به‌خصوص در عرصه تعاملات بین‌المللی و اوراسیاست، خاطرنشان ساخت: ارس در زون نوردوز، در واقع تنها مرز زمینی ایران با اتحادیه اوراسیاست و ما می‌تواتیم با منطقه آزاد چابهار، در صورت تکمیل خط‌آهن زاهدان _چابهار یک کریدور ترانزیت ریلی کامل را از جنوب شرق ایران تا مرزهای شمال‌غرب ایجاد کنیم.‌

     

    وی در مورد ابعاد دیگر همکاری‌های ارس و چابهار توضیح داد: با تشکیل کریدور ریلی درون سرزمینی این امکان را داریم‌ تا کریدور ریلی را با احیای مسیر ریلی جلفا_نخجوان_ایروان تا بنادر دریای سیاه در کشور گرجستان و استان‌های غربی روسیه امتداد دهیم و همکاری دوجانبه ارس و چابهار دقیقا در راستای راهبرد ملی ایران در حوزه ترانزیت است.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *