×

موسسه الف در یک قدمی تعطیلی/ وزیر دستور داد مدیرکل قبول نکرد

  • کد خبر: 231068
  • 14 مرداد 1402
  • به گزارش نوبر به نقل از میزان، موسسه الف فعالیت خود را از سال 1389 در زمینه فرهنگی هنری آموزش و تولیدات و فعالیت‌های فرهنگی هنری در مقیاس بین المللی آغاز کرد و در سال 1399 دانشگاه علمی کاربردی، مرکز فرهنگ و هنر الف را دایر کرد. حال هومن بیگ‌نژاد، از تعطیلی این دانشگاه، طی […]

    موسسه الف در یک قدمی تعطیلی/ وزیر دستور داد مدیرکل قبول نکرد
  • به گزارش نوبر به نقل از میزان، موسسه الف فعالیت خود را از سال 1389 در زمینه فرهنگی هنری آموزش و تولیدات و فعالیت‌های فرهنگی هنری در مقیاس بین المللی آغاز کرد و در سال 1399 دانشگاه علمی کاربردی، مرکز فرهنگ و هنر الف را دایر کرد.

    حال هومن بیگ‌نژاد، از تعطیلی این دانشگاه، طی چند روز آتی به عنوان تنها دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر شمالغرب کشور خبر داده است.

    وی درباره مشکلات این واحد دانشگاهی توضیح داد: من با وجود تعطیلی دوران کرونا، بحران‌های سال گذشته و نبود ایمنی آتش‌نشانی برای اجراهای صحنه‌ای و فشارهای متعدد اداره ارشاد، با فروش اموال شخصی توانستم هزینه‌های جاری را پرداخت کنم و موسسه را به رغم ضررهای مالی سرپا نگه داشتم.

    موسس این مرکز آموزش فرهنگ و هنر تصریح کرد: من برای حل مشکلاتم نزد وزیر فرهنگ و ارشاد رفتم و ایشان برای حمایت از رفع آسیب‌های بخش خصوصی، دستوری را به اداره ارشاد آذربایجان شرقی ابلاغ کردند، اما مدیرکل ارشاد تبریز گفت که این موضوع در حیطه اختیارات وزیر نیست. من اینجا مدیرکل ارشاد هستم و تصمیمات استان با من است.

    بیگ‌نژاد درباره پیشینه فعالیت‌های موسسه گفت: ما جشنواره بین‌المللی تئاتر الف با رویکرد صلح جهانی را برگزار کرده‌ایم که با یک بررسی ساده پیشینه فعالیتش مشخص است. در رویدادهای ملی و بین‌المللی شرکت کردیم و دانشجویانمان در کشورهای مختلف به عنوان نماینده ایران به روی صحنه رفتند.

    وی ادامه داد: با وجود تمام این تلاش‌ها مدیرکل ارشاد استان از موسسه زیر مجموعه‌اش که باید حمایتش کند، شکایت کرد تا به هر نحوی جلوی ادامه فعالیتش را بگیرد. بهانه نداشتن ایمنی ساختمان اداره کل ارشاد و اسباب‌کشی به مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن در حالی از طرف ایشان جدی گرفته شد که همین مجتمع نیز به علت کهولت بنا و ملاحظات فنی نا ایمن شناخته شده است. ایشان همزمان با فعالیت موسسه، اقدام به تخریب سرویس های بهداشتی و بستن درهای ورودی اصلی مجتمع کردند تا موسسه را مجبور به تعطیلی کنند. در حالی که درخواست من با وجود دستور وزیر، تنها یک ترم تحصیلی (در حدود چند ماه) حمایت بود تا مکان دیگری برای موسسه و کارگاه‌های دانشگاه زیرمجموعه‌اش دایر شود و منجر به تعطیلی موسسه نشود، اما دریغ از ذره‌ای همراهی. تمام این اقدامات انجام شد تا تنها دانشگاه فرهنگ و هنر شمالغرب کشور با 23 رشته تخصصی هنر، رشته‌های موسیقی، سینما، تئاتر و هنرهای تجسمی در دو مقطع تعطیل شود. این مرکز علمی کاربردی از طرف اداره کل ارشاد به موسسه الف طی یک فرآیند قانونی انتقال یافته است که در آیین‌نامه نقل و انتقال، اداره کل ارشاد موظف به حمایت از مرکز آموزش طی سه تا پنج سال است.

    رئیس هیئت مدیره و موسس دانشگاه علمی کاربردی الف گفت: ما مجوز تاسیس این دانشگاه را به سختی دریافت کرده بودیم، چرا که تبریز شهر مرزی است و این دانشگاه تاسیس شد تا هنرجویان برای ادامه تحصیل مجبور به خروج از کشور یا مهاجرت به تهران نشوند، چون پیش از این دانشجویان در نبود رشته‌های موسیقی و سینما در مقطع دانشگاهی برای آموزش به تهران و حتی به کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان می‌رفتند و در کنار خروج ارز از کشور، خانواده‌ها هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شدند.

    وی ادامه داد: ما حدود 400 استاد 30 نیروی استخدامی و 700 دانشجو داشتیم که با تعطیلی دانشگاه شرایط 700 خانواده دچار مشکل می‌شود و نمی‌دانند برای ادامه تحصیل فرزندانشان چه‌کار باید بکنند که اغلبشان از شهرهای همجوار هستند و اکثرا امکان مهاجرت تحصیلی ندارند.

    وی خاطرنشان کرد که الف تنها مرکز آموزش هنر ویژه دانشجویان استثنایی است که بدون هزینه و تحت حمایت‌های این دانشگاه با شرایط ویژه به تحصیل می‌پردازند و می‌توانند وارد مقاطع کاردانی و کارشناسی هنر شوند و با وجود محدودیت‌ها به صورت مستقل اشتغال‌زایی کنند.

    بیگ‌نژاد با اشاره به عدم همراهی مدیرکل ارشاد استان آذربایجان شرقی بیان کرد: مدیرکل جدید اداره ارشاد آذربایجان شرقی تحصیلکرده رشته عمران است و به علت جوان بودن ایشان امیدوار بودیم از تنها دانشگاه زیرمجموعه خودشان حمایت‌های خوبی داشته باشند، ولی چنین نشد.

    وی افزود: برای بقای این دانشگاه نهادها و اشخاص مختلفی به کمک ما آمدند، از جمله وزیر ارشاد، مجید زین‌العابدین، اصغر امیرنیا تا استاندار آذربایجان شرقی و نمایندگان مجلس این استان، اما همچنان مرغ آقای مدیرکل یک پا داشت و حتی به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور هم اهمیتی نداد.

    بیگ‌نژاد در پایان تصریح کرد: من همچنین رقم بالایی هم برای هزینه تعمیرات و تجهیز آنجا داده‌ام که کارشناس رسمی دادگستری به دعوت اداره‌کل بررسی و این مبلغ را تایید کرده است و اسناد آن موجود است، اما هزینه‌های انجام‌شده را هم به من پس نمی‌دهند.

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *